Hur gr det fr dig med drivningen p din robot Moritz? Skulle vara kul att hra bara .

Sjlv har jag ett dilemma. Jag har 4 st motorer som har anvnts till permobiler. Den vxellda som hr till dem r p 25,8:1 p en 2900 r/min motor (vid 22 volt) s de r vldans sega . Mycket starka iofs.
Jag vill sledes helst kra utan vxelldan. Tyvrr r motorerna p endast 300 Watt vid nmnda 22 volt (str s p mrkningen) s frgan r om 2 stycken r tillrckligt att driva en HW? Tnkte mig 2 stycken i reserv nmligen samt att det kanske blir lite tungt med 4 st motorer.

Min andra frga r hur man bst bygger en egen planetvxel :P. Jag har en rejl bunt olika aluminiumkugghjul som jag kpt p skroten. De verkar vldigt tliga s jag tror de ska hlla ett tag i alla fall. Problemet r bara att jag inte vet hur jag ska fsta dem. Eller snarare de axlar som ska hlla uppe kugghjulen. Mste man anvnda kullager som ska pressas p axlarna och sedan hllas p plats p ngot stt eller finns det nn enklare lsning?
Jag funderar p att anvnda ngra lagerbockar jag har liggande med de vger ju en del och tar en hel del utrymme . Samt att det kan bli lite knepigt att passa ihop kuggen i varann med lagerbockar verallt :P.

S klart vill man ju spara vikt och utrymme vilket r A och O i en robot med sjlvaktning .