Register To Comment
Page 4 of 7 FirstFirst ... 23456 ... LastLast
Results 31 to 40 of 65

Thread: Robotmöte 2005

  1. #31

  2. #32

  3. #33
    De svenska mtena har hitills varit vldigt sm men vldigt roliga/nyttiga fr de inblandade.

    Utan Team Ground Control (Rawbot) s hade det nog tagit mycket lngre tid fr en svensk aktiv robotkultur att starta. De r mig veterligen de enda med riktig stridsvana som fortfarande r aktivt intresserade av Robot Wars eller snarare Fighting Robots som det kallas nufrtiden.

    Men, vi i Sverige r i min mening fortfarande lite fr f och sm fr att kunna brja sl p stora trumman. Det vill sga att organisera ett helt event liknande det de har i England med Roaming Robots m.m. Det finns helt enkelt inte tillrkligt material, erfarenhet, folk eller framfrallt robotar fr en riktig show, tyvrr.

    Missfrst mig inte nu utan jag vill hemskt grna att vi ska kunna fixa detta ngongng i framtiden. Sg inom 3-5 r om det r mjligt. Det vi behver r mer av det jag nmnde ovan; Erfarenhet, robotar, material och mer erfarenhet. Nr vi har det kan vi brja snacka om att ha en egen riktig show och locka hit robotrer frn de stora lnderna som England, Holland, Belgien och Tyskland.

    Fr att f den ndvndiga erfarenheten fr att kunna kra ens en liten show med bara Svenska robotar s behver vi fler smtvlingar runt om i Sverige. P de orter vi har tvlingarna s behvs nn slags reklam som lockar folk ELLER en lokal/plats som automatiskt drar till sig massor med folk typ en campingplats mitt i sommaren eller nn mssa eller liknande p vintern.

    Vad vi framfr allt behver, utver det sjlvklara fler antal robotar i olika storlekar, r robotrer med den erfarenhet Team Ground Control har. Stridsvana och helst d internationell stridsvana. Nr jag var i England frra ret s insg jag hur mycket man lr sig p dessa tvlingar. Det gr inte att lra sig detta lika bra teoretiskt. Att verkligen se sjlv vilka krafter det rr sig om gr att man fr en enorm respekt fr att allt mste klaffa. Srskilt om man har publik.

    Det var cirka 20 tungviktare och 10 feathers dr. Fighterna var p ngon eller ngra minuter hgst, sedan var det cirka 5-60 minuter d-tid mellan fighterna fr reparationer och batteriladdning m.m m.m.
    Det vill sga; med vra cirka 5 halvt om halvt fungerande tungviktare och ungefr lika mnga myrviktare r det just nu oerhrt svrt att f till en vettig underhllning i lngden ...frutom oss galningar som har ett genuint intresse av robotarna. Fighterna r sekundra fr oss men inte fr den stora massan som tittar p.

    Usch, vad lngt detta blev men jag knnde att jag ville prata av mig he he.

    S, till sist, vad jag freslr:
    --------------------------------
    1. Vi har vra mten/fighter p s attraktiva platser som mjligt utan ngon stor reklamsatsning. D kommer det komma folk som vill se vad vi hller p med MEN utan ngon press p oss att fixa till en riktig show. Frhoppningsvis kan vi d locka fler rent tekniskt intresserade som kanske vill bygga egna robotar.

    2. Vi frsker fixa en hyffsad show fr de som inte r s tekniskt intresserade med vanliga fighter, sklart , men ocks kanske lite av det Mrten var inne p. Lt ngra f prova p att slakta ngonting med en robot dock under V„LDIGT skra frutsttningar. Kanske inte med vapnet p full kraft eller s p tungviktarna. Visa mig den farsa som kan st emot en tjatande 6-16 rig grabb som just ftt slakta en tvttmaskin med en mrdarrobot att inte frska bygga en egen robot ...}


    Nu fr ngon annan sga ngot fr jag har pladdrat alldeles fr lnge...

  4. #34
    Jag hller med dig Markus, ven om jag inte har ngon direkt erfaernhet s tycker jag att ditt pladdrande har en hel del bra pong. Vi ska absolut akta oss fr att sprida felaktiga frhoppningar/frutfattade meningar.

    Jag gick p en big foot motorshow en gng fr lnge sedan. Motor showen var flera timmar lng och riktigt dyr. Men big footarna, som jag ville se, krde bara i tio minuter p slutet, riktigt rutten erfarenhet fr en exalterad ung kille. Efter det har jag aldrig gtt p en big foot motor show igen.

    Jag tror att vi trots att vi inte har ngon frening nnu, vi fastnade vl ngonstans p namnfrgan, borde stta upp lite ml. S hr i brjan kan det vara bra bara fr att styra vra diskusioner i en gemensam riktning men i framtiden kanske det kan bilda grunden fr en framtida robotfrenings verksahmhetsplan.

    Och i s fall borde vi skilja vra mlsttningar i tv kategorier. Mlsttningar fr den nrmsta framtiden, denna sommar och hst ungefr. Och mlsttning fr framtida drmmar, frhoppningar, planer fr ngra r framver.

    Vi behver nog skilja p diskusionsforumen lite fr att inte grta ihop allting ocks. Det r ju bara possitivt att prata om framtiden tre r framt men jag tror att det blir lite krngligt om man ska dra in det i diskusioner om ett hgst aktuellt mte, samt dra in diskusioner om framtida robotfreningen (som jag s smidigt sjlv just gjorde). Rtta mig grna om jag r helt fel ute.

    Nu har jag ocks pladdrat en hel del igen, lyckades till och med dra en sorglig historia frn min bardom,

    -------------------------------------
    Tro inte att det r ver fr det, hr kommer mitt svar p Markus frslag.

    1. Om det r mjligt s skulle det vara toppen om vi lyckades med att genomfra ngon sorts robotwars tour, sg till Sthlm, –rebr, Gbg och kanske Gvle. Huruvida det r mjligtden hr sommaren stller jag mig dock tveksam till tminstnde fr min del. Men om vi skulle f till betalande publik och bidrag frn komuner, skolor, fretag etc, som skulle kunna tcka resekostnader fr oss deltagere och lokalkostnader s blir ju diskusionen en helt annan. D r frgan om vi skulle klara av att organisera ngot dylikt. Mnga av oss (i alla fall jag) hller fortfarande frenetiskt p att f ihop fungerande robotar.

    2. En show ska vi vl tminstonde f till och den ska absolut vara vlplanerad. Prova p aktiviteter,Lokalband som spelar, och besk UNDER UPPSIKT i robotgaragen i pauserna?

    Avslutningsvis fr att citera Markus, Nu fr ngon annan sga ngot fr jag har pladdrat alldeles fr lnge...

  5. #35

  6. #36

  7. #37
    Guest
    Team Final Solution sger. Vi str fast vid att anordna robot mte ´05 om det finns minst 4 HW:ar klara. Vi tar nu emot intresseanmlan ifrn personer/team med en eller flera fungerande tungviktare.
    Vi r just nu bara intresserade av hur mnga robotar som kommer (HW).

    Blir det mindre n 4 tungviktare stlls mtet in.

    Bifoga en bild av roboten med intresseanmlan och skicka den till anders79@wtnord.net

  8. #38

  9. #39
    4 st tungviktare r en bra brjan, srskilt nr det finns s mnga fina myrviktare i Sverige som kan st fr underhllningen i alla d-tider som r ofrnkomliga nr det gller strre robotar. Troligen kommer nog HW:na f st fr underhllningen under d-tiden eftersom myrorna kan laddas s mycket snabbare och kra lngre . De r ju ocks vldigt populra hos skdare.

    Som jag har frsttt det s finns det ju ven ngra andra robotar i olika vikter som borde kunna fylla upp lite rolig tid? Variation r nog jttebra fr oss fr d ser folket att det inte ndvndigtvis behver vara 100-kilos monster fr 50.000 kronor eller sm 150 grams tekniska vidunder (Team Bovik ) som bara byggs.

  10. #40

Register To Comment

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •