Nu behver jag verkligen en del hjlp hr. Till att brja med s tyckte jag att det hr med effektmotstnd var en jttebra ide, men nu har jag rknat lite och brjat tvivla.

Jag har frsk mta resistansen i solenoiderna med mtutrustning som kan mta ner till 1ohm men utan att lyckas f ngot vrde. Det betyder att resistansen borde ligga ngonstans mellan 0,1- och 0,5 ohm (mindre kan det inte bara va, fr det skulle ge en vansinnigt hg strm). Sg d att jag vljer ett motstnd p 3,3 ohm, vilket borde begrnsa strmmen till ca 3,6 A. Eftersom spnningen frdelas ver motstndet och solenoiden i frhllande till resistansen i dem, s borde frdelningen bli ungefr (rknat p 0,1 ohm i solenoiden):

11,6 V ver motstndet.
0,4 V ver solenoiden.

Det medfr ett uppenbart problem. Solenoiden kommer med mycket stor sannolikhet inte att sl till. Mina frgor r; Stmmer mitt resonemang? Och r motstndet i en solenoid (allts en spole som i en elektromagnet) verkligen s lg? Eller r det ntt skumt med just spolar som gr att det inte gr att mta utan att det gr en ansenlig strm igenom dem? (-- Bara en ide jag fick.)