Register To Comment
Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 38

Thread: Fråga om strömförbrukning

Tanken r denna: Motorerna driver hammaren medans den gr frn ena ytterlget till det andra. Det medfr att under ca 0.2s accelerar motorerna frn stillastende till lite drygt 60% av maxvarvtalet, och levererar ***J rrelseenergi till yxan. (kolla in denna sida fr att se var vr inspiration kommer ifrn http://beta.teamhurtz.comhttp://beta.teamhurtz.com )

Vi siktar p att vervolta motorerna till 36V vilket skulle betyda ca 20kg batterier med 16Ah Odyssey. Jag hller med om att de r optimala batterier fr sdan belastning men det r fr mycket vikt och volym.

Jag vntar spnt p svar frn vran batterisponsor som r ganska vl insatt i batteribranchen och letar efter optimala NiMh eller NiCd celler. Jag kan terkomma med detaljer nr vi fr reda p vilka celler vi kommer anvnda.

Det jag tnkte med frgan om strypningen av motorerna var att motorerna borde bilda mer vrme n mekanisk energi vid den extremt hga strmfrbrukningen, och att man drfr borde kunna rkna ut var ngonstans det r mest lmpligt att strypa strmmen fr att dels minska strmfrbrukningen i batterisynpunkt men ocks hindra att motorerna (och sladdar och allt annat) brinner upp. Rtta mig grna.

Guest
    Tror formeln fr att rkna om Farad till Joule lyder som fljande:

1/2CV^2

S p 24V drar motorerna ungefr 1000A styck i startstrm vilket blir 48000W tillsammans. Under 1 sekund blir vl det 48000J s skulle krva totalt 170 Farad. Rkna sjlv ifall du inte tror mig. :wink:

Guest
    Angende batterierna, jag tror ven att 13Ah batterier skulle fungera, vilket gr att vikten hamnar p strax ver 16 kilo fr tre stycken. Men jag r intresserad av att f hra vad ni kommer fram till, men jag tvekar dock p att ni kan lsa problemet med Ni-Cd eller Ni-MH batterier.

Odysseybatterier kan man prata med Enersys i Sverige om. Vi lyckades f vra 13Ah (535r) batterier efter mycket bnande och bedjande och om du nmner Robot Wars s kommer du nog att f kpa dem billigare iaf.
    Vra vger 5,2 kg styck och r har egentligen ondigt hg kapacitet fr vr nuvarande strmfrbrukning...men men...de r ju grymt bra .

Lngden mellan matcherna beror helt p hur mnga robotar det r med och om dessa behver laddas/lagas mellan fighterna m.m men runt 5-30 minuter kan det vara. Vi kommer kanske kunna f ett rtt spckat program nsta gng dock eftersom det finns s mnga olika viktklasser p gng .

Register To Comment