Det r riktigt att momentet r mycket linjrt med strmmen. Tyvrr gller det bara upp till permanentmagneternas styrka. Det r drfr som en motor blir starkare med neodymmagneter, som ju har ett starkare flt n vanliga magneter. Nr strmmen i rotorn genererar ett flt som r ungefr lika starkt som magneternas s r momentet maximalt. Hgre strm n s ger inte hgre moment.

Ta tv vanliga kylskpsmagneter och hll dem s de puttar ifrn varandra. Byt ut den ena till en starkare magnet (t.ex. neodym). Kraften kar inte! Byt den till en som r mer n 10 gnger starkare och d kommer de att dras ihop istllet. Den svagaste magneten har inget att sga till om och kommer sannolikt att ha blivit avmagnetiserad.

Det finns flera nackdelar att koppla s kraftfulla motorer till batterier utan strmbegrnsning. Tnk dig att du kopplar en motor direkt till 36V. „ven om motorn r helt obelastad s r den en rent resistiv last, innan den accelererat och brjar generera ett eget EMK. I startgonblicket drar den allts 860A. Momentet anvnder den fr att accelerera rotorn. P ngra tiondels sekunder har d allts avmagnetiserat din fina dyra motor!

Kopplar du fyra motorer parallellt s kanske det inre motstndet i batteriet begrnsar strmmen. Fr att strmmen skall begrnsas till det magiska 250A s krvs det att spnningen sjunker till 250A*0,024ohm=10,5V. D genererar du (36V-10,5V)*1000A=25500W i vrme i batterierna! Hur bra tror du att ditt 36V batteri mr av det??? Batteritillverkarna kallar sdant fr kortslutning.

Tre motorer i serie kan nog vara ganska lagom. De fr tillgng till 12V var och med lite resistans i batteri och kablar s fr de nog lagom med strm.

Momentbegrnsare tycker jag lter ondigt. Strmmen och motorn i sig begrnsar ju nd momentet. En koppling som frhindrar att motorn retarderas fr snabbt nr yxan trffar kan dremot vara en bra id.