kolla p min profil vad jag fick frn sknehobby idag![]()
kolla p min profil vad jag fick frn sknehobby idag![]()
jo, jag kommer ihg nr jag fick min frsta silveriga Skyport 4, jag var nstan kr d...
Jaha ja, dom skickade med 3 fjrrkontroller osso ? *lol*
ser nice ut, har hittar en 4-kanalare med separat v-tail mixer, 4 servon (40 mhz) fr 1169 kr
Har ftt hem och testat ett solenoid rel (eller vad som r rtta ordet fr den, solenoid contactor), vger i alla fall ett drygt kilo och kan vxla och bryta upp till 1000Amp momentant.
Tack till Albright som var ruggigt vnliga och hjlpsamma..
Det lter som en s kraftig pryl att du nstan kan slja den och kpa ett bra fartreglage anpassat fr robotar. Fr det r vel det du tnkt ha den till?
De fartreglage jag har (Ampflow och roboteq AX2550HE) Har hllt s dlig kvalite att jag inte litar p dem i min applikation.
Jag ska ha relet till att avfyra yxan framt och bakt och inte drivning, s det spelar inte s stor roll, r liksom bara intreserad av full krm under ett kort tidsintervall.
Jag fÂ*xar ett mekaniskt verbelastningsskydd istllet fr amp-limit.
Jag hatar att vara negativ men det kan vara dumt att koppla en MAG28-400 till 36V. Resistansen i motorn r bara 0,042ohm. Det ger en strm p 36V/0,042Ohm=860A. Den absolut maximala strmstyrka du br utstta motorn fr r drygt 250A. Neodymmagneterna i motorn kan nd inte hlla emot mer s momentet kar inte ven om strmmen r strre. Det som hnder d r tyvrr att du avmagnetiserar magneterna. Man kan ltt frlora 20% av magnetfltet p s stt. D har du ju sammtidigt minskat det maximala momentet med 20%.
Smartare r nog att seriekoppla tre eller fyra motorer. Belastningen p batterierna minskar till en niondel eller sextondel, motorerna mr bra och du fr nd ut samma startmoment. Nstan magi.![]()
Skillnaden r ju att momentet sjunker drastiskt nr motorerna vl kommit upp i varv. I din applikation s har de ju nd inte tid att f upp ngot vidare varvtal...
Men om jag har fyra motorer i parallell s delar de p cirka 900A inrknat resistansen i batterierna och vrig elektronik, det r mindre n 250A per motor. Sedan har jag ju som sagt lagt en mekanisk vridmomentsbegrnsning mellan motor och yxa som gr att motorerna inte kan lsas helt p fr hg strm utan brjar slira. Men jag hller med om att det r p grnsen.
Hur menar du att jag fr ut samma startmoment? Jag hade fr mig att det var ett ganska linjrt sammband mellan strmfrbrukning och vridmoment i permanentmagnet-motorer.
Det r riktigt att momentet r mycket linjrt med strmmen. Tyvrr gller det bara upp till permanentmagneternas styrka. Det r drfr som en motor blir starkare med neodymmagneter, som ju har ett starkare flt n vanliga magneter. Nr strmmen i rotorn genererar ett flt som r ungefr lika starkt som magneternas s r momentet maximalt. Hgre strm n s ger inte hgre moment.
Ta tv vanliga kylskpsmagneter och hll dem s de puttar ifrn varandra. Byt ut den ena till en starkare magnet (t.ex. neodym). Kraften kar inte! Byt den till en som r mer n 10 gnger starkare och d kommer de att dras ihop istllet. Den svagaste magneten har inget att sga till om och kommer sannolikt att ha blivit avmagnetiserad.
Det finns flera nackdelar att koppla s kraftfulla motorer till batterier utan strmbegrnsning. Tnk dig att du kopplar en motor direkt till 36V. „ven om motorn r helt obelastad s r den en rent resistiv last, innan den accelererat och brjar generera ett eget EMK. I startgonblicket drar den allts 860A. Momentet anvnder den fr att accelerera rotorn. P ngra tiondels sekunder har d allts avmagnetiserat din fina dyra motor!
Kopplar du fyra motorer parallellt s kanske det inre motstndet i batteriet begrnsar strmmen. Fr att strmmen skall begrnsas till det magiska 250A s krvs det att spnningen sjunker till 250A*0,024ohm=10,5V. D genererar du (36V-10,5V)*1000A=25500W i vrme i batterierna! Hur bra tror du att ditt 36V batteri mr av det??? Batteritillverkarna kallar sdant fr kortslutning.
Tre motorer i serie kan nog vara ganska lagom. De fr tillgng till 12V var och med lite resistans i batteri och kablar s fr de nog lagom med strm.
Momentbegrnsare tycker jag lter ondigt. Strmmen och motorn i sig begrnsar ju nd momentet. En koppling som frhindrar att motorn retarderas fr snabbt nr yxan trffar kan dremot vara en bra id.
Tack fr dina informativa svar, det verkar vldigt vettigt det du sger (annars skulle du sjlvklart inte sga det..).
Men om det r 250A som r den magiska grnsen, s borde jag ju vara p den skra sidan om jag har fyra motorer som delar p ca 900A. Det r rknat p kretsens totala resistans. „r det s att man borde rkna p ngot annat stt nr det gller vldigt momentana strmuttag i permanentmagngetmotorer frn vanliga blyackar (hawker 13AH)?
Enligt mina berkningar kommer totalt 2500J energi att bli vrme i roboten under en yxavfyrning p full kraft. Batterierna str fr ca hlften av resistansen s drfr borde hlften av vrmen utvecklas i dem, och andra hlften i sladdar och motorer. Jag vet inte hur pass stor mngd 1250J r men det borde hlla i 15kg batterier.
Momentbegrnsaren r mycket riktigt framfrallt fr att skydda frn den vldigt hga retardationen vid trff som du kommenterade.
(Message edited by the_rose on February 17, 2006)
Bookmarks