Register To Comment
Page 2 of 6 FirstFirst 1234 ... LastLast
Results 11 to 20 of 51

Thread: Stabilisera en pwm-signal

Guest
    Petter, vad ska du ha allt detta till? „r det fr ett hemmabyggt servo till styrningen, eller fr styrning av ett par reler fr drivningen?

Jag erknna att jag inte frstr teorin bakom den hr kretsen (ven om jag ngra kvalificerade gissningar). Drfr kanske jag stller ngra konstiga frgor. Nu har jag i alla fall ritat upp den igen och nu ser den ut shr:

http://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt2.jpg
    http://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt2.jpg
    (jag har inte brytt mig om att rita ut jordkoppling till alla oanvnda ingngar)

Nu r det ngra ganska grundlggande saker som jag mste fr reda p fr att kunna frst och kunna bygga det hr.

1. Jord
    Jag har aldrig ftt det frklarat fr mig. Men nr man hller p med sdana hr sm kretsar s utgr jag ifrn att jord motsvarar minuspolen (annars skulle det inte bli en sluten krets). Stmmer det?

2. Kondensator
    Jag letade efter en kondensator p 1uf (mikrofarad) till den hr kretsen i Elfakatalogen och hittade bara ett ftal med s stor kapacitans. Ingen av dem (oavsett typ) hade en lmplig arbetsspnning (ca 6V). Behver arbetsspnningen vara ungefr lika stor som kretsens spnning eller har det mindre betydelse nr det gller kondensatorer? Om det r ndvndigt, kan ngon hjlpa mig att hitta ett stlle dr man kan kpa lmpliga kondensatorer?

3. Slutna kretsar
    Servokretsen har tv utgngar som gr till servomotorn i ett helt servo. Det borde betyda att den ena ger plus(+) och den andra ger minus(-) nr man svnger t ena hllet och det omvnda nr man svnger t andra hllet. Om man nu kopplar p det andra sttet, dvs. med ena relkopplingen till pluspolen p batteriet, s har jag vldigt svrt att frst att det hr skulle bilda en sluten krets oavsett vilken hll man svnger t(jag menar att om det fungerar t ena hllet s borde det inte fungera t det andra). Jag kan mycket vl ha fel eftersom jag inte vet mycket och varken mottagarens uppbyggnad, servokretsens uppbyggnad eller Schmitt-triggerns grindar. Men jag tycker fortfarande att det verkar konstigt. Tillexempel s fick ju inte Tantalkondensatorer vndas fel, men om man kopplar shr borde man frstra den nr man svnger t ngot av hllen.

4. RC-filter
    Okej. Nu vet jag vad det har fr syfte. Men var ska det kopplas in i den hr kretsen?

Och svar p Christians frga. Ja, det r till styrningen. Till att kontrollera drivmotorns reler s njer jag mig med microswitchar.

Register To Comment