Register To Comment
Page 3 of 9 FirstFirst 12345 ... LastLast
Results 21 to 30 of 88

Thread: Bygga en fungerande Terminator i skala 1:1

  1. #21

  2. #22

  3. #23

  4. #24

  5. #25

  6. #26
    Guest
    Marcus, nr det gller pneumatik s mste jag fresl ett system fr 10 bar. Ett system fr hgtryck anvnds fr tillfllet av robotar som Bigger Brother, Chaos 2 och Wheely Big Cheese. Ett sdant system har visserligen bara en tredjedel av kraften i ett hydraliskt system (~68 bar istllet fr ~204 bar), men det r flera hundra gnger snabbare.

    Frdelen r att kolvarna i ett system fr lgtryck bara vger en brkdel av vad dom skulle vgt i ett system fr hgtryck. Sen skulle jag ven rekommendera ganska smala rr och slangar, eftersom detta underlttar fr dig nr du ska styra allt ihop (det verkar lite ondigt att roboten kan strcka ut benet p en hundradels sekund).

    Sen mste jag ppeka att Bigger Brother, Chaos 2 eller Wheely Big Cheese har inte stora kolvar! Dom har inte heller stora buffertankar eller grova rr, men det har dremot Gravity (jag frstr dock att ni inte har sett den nnu). Fr er som har bredband, vad tycker ni om detta?

    http://users.pandora.be/P3/straightin.wmvhttp://users.pandora.be/P3/straightin.wmv

  7. #27
    Guest
    Glmde nmna detta, vill du veta hur mycket tryck en pneumatisk kolv ger. S multiplicera bara trycket (till exempel 10 bar), med arean p kolven (i kvadratcentimeter).

    Till exempel s ger en kolv med 5 cm i diameter ett tryck p ca 200 kg (vid 10 bar). Medans en kolv med en diameter p 10 cm ger ett tryck p nstan 800 kg (fortfarande vid 10 bar).

    Behver du mer hjlp r det bara att frga!

  8. #28

  9. #29

  10. #30
    Guest
    Imponerande eller hur? Det r resultatet av stora bufferttankar, grova rr och en vldigt stor kolv.

    Marcus, nstan alla robotar med kastarm har en flaska som r fylld med kolsyra komprimerad till ~68 bar, och nu fr tiden anvder de flesta ett system fr hgtryck (dom har allts ingen regulator utan plockar ut gasen direkt frn flaskan). Tro dock inte att alla sdana system har samma kraft som Gravity! Dom flesta kommer inte ens i nrheten.

    Jag skulle rekommendera dig att gra det samma (allts att anvnda sig av en flaska med komprimerad kolsyra). Dock br du nog avnda en regulator fr att dra ner trycket till 10 bar.

    Vill du dra ner hastigheten p allt ihop s finns det tv saker du kan gra. Antingen anvnda vldigt smala rr och slangar, eller att du anvnder kolvar som precis klarar vad dom ska gra (allts att du undviker en 10 cm kolv fr att lyfta till exempel ena benet). P s stt tar det ganska lng tid fr trycket att byggas upp inuti kolven, och den rr sig lngsammare.

    Detta r dock ganska komplicerat att gra, eftersom man aldrig vet exakt hur mycket kraft som kommer behvas p varje punkt. Men du kan gra det ganska enkelt fr dig genom att kpa en regulator med instllbart tryck, d kan du justera trycket allt eftersom (vilket gr att du slipper byta ut kolvarna ifall ngon led rr sig fr fort). Sen ger det ven dig mjligheten att kunna dra upp robotens prestanda till det maximala utan att behva byta ut varken regulatorn eller kolvarna!

Register To Comment

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •