Det var ett fartreglage frn ett servo, om jag inte minns helt fel. Men frdelen med Lithium Polymer r att dom hller en konstant spnning och strm 98% av urladdningen, sen sjunker den ganska omedelbart.
Det var ett fartreglage frn ett servo, om jag inte minns helt fel. Men frdelen med Lithium Polymer r att dom hller en konstant spnning och strm 98% av urladdningen, sen sjunker den ganska omedelbart.
He he, ljudeffekter...lustigt. Okej d, vapnet kunde ha varit effektivare men vi r ett snllt lag och vill inte frstra andras robotar...till i sommar i alla fall
.
Vi anvnder mycket riktigt elektroniken frn ett snderplockat servo + att vi satt dit ett litet rel (10 amp klarar det). Vi frskte med mindre reler (3 st 2 amp seriekopplade tror jag det var) men de brann upp ganska direkt.
Markus: Om du seriekopplar reler r det ju inte konstigt om det inte hjlper...
Christian: Vilken spnning menar du att den ligger stabilt p? 3.7 el 4.2?
Danny: Om du planerar en spinner r det vl lika bra att gra som jag: Kpa ett frdig fartreglage fr flygplan.
jo man har ju sett ngra p typ 2 gram som klarar ett par amp men fr vl se om det rcker frst![]()
Jonas, det beror ju p vilken spnning dom r p ursprungligen.
Men nstan alla laddningsbara batterier klarar att hlla sin ursprungliga spnning tills 98% av batteriet r slut (vilket r varfr Ni-Cd r s pass populrt i de strre robotarna).
Oj, d, nu r det en uppenbar risk fr en lng post...(ls p egen risk)
Christian:
Alla Li-polymer r p 4.2V nr de r fulladdade. Detta beror p cellens kemi, och kan inte ndras. Om man lser p informationen om den aktuella cellen p sidan som var lnkad till ovan kan man lsa: Spnningen r nominellt 3,7V, men cellerna hller 4,2V vid fulladdat, och hller denna spnning ganska lnge.
Med tanke p detta frstr jag inte hur du kan skriva:
Men frdelen med Lithium Polymer r att dom hller en konstant spnning och strm 98% av urladdningen, sen sjunker den ganska omedelbart.
Man bortser ifrn det du har skrivit om att strmmen r konstant, d det inte r sant i robotvrlden eftersom man inte bara kr med konstant hastighet. Resten r (mig veterligen) sant fr Ni-Cd batterier, men, enligt den information jag har tillgnglig, stmmer det inte fr Li-polymer.
Och...anledningen till varfr robotar anvnder Ni-Cd...behver vi vl inte diskutera...eftersom det uppenbarligen r flera anleningar.
Danny:
Det jag har r specat fr 2A, men det lr klara betydligt mer (enligt ngon robotsida - kommer inte ihg vilken).
Jonas, jag har numera gjort en ganska grundlig underskning, och kan erknna att du delvis har rtt.
Men spnningen sjunker inte under den nominella spnningen fr n ungefr 90% av batteriet r urladdat. Fr det r 90% som gller fr batterier med Lithium (medans 98% gller fr batterier med Nickel).
Det jag har r specat fr 2A, men det lr klara betydligt mer (enligt ngon robotsida - kommer inte ihg vilken).
Jag r ganska sker p att 2A r nominellt, vilket uppenbarligen innebr att det klarar mer under kortare stunder.
Stmmer bra....jag tror det jag har r ett GWS 2A.
OK, tror faktiskt att det var just det fartreglaget jag har spanat in lite![]()
Bookmarks