Register To Comment
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: Bygga min första robot

  1. #1

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    Hej och vlkommen till forumet .

    Jag hller i princip med Jocke (flippt) med att det vore nog roligare fr bde dig och andra om du kunde satsa p att bygga en robot som skulle kunna ha ngra motstndare. Myrvikt (150 gr) r lite litet ibland s jag skulle sikta p 12 kilo vilket r vldigt vanligt i Europa eller kanske en 6 kilos vilket de tvlar mycket med i Finland.

    5-600 kronor skulle mycket vl kunna g att bygga ihop en rolig 6 kg eller 12 kg med bara man inte r rdd fr att frga runt lite hos olika skrotar eller smeder m.m om lite billigt material. Glasmstare r ocks bra med olika plaster som Lexan och hdpe.
    Det finns ju ven lite billiga borrmaskiner m.m p Jula, Rusta eller Clas Ohlson m.m. Men frga runt lite p forumet innan s att du inte kper en sort som kanske inte gr s bra att modifiera till roboten.

    35 Mhz r egentligen avsett fr flygande modeller s det r ju inget som gr att anvnda p ngon riktig tvling men som testbygge s funkar det vl antar jag .

    En motor med hg rpm r inte alltid den bsta lsningen till en spinner tyvrr. Den kanske kan komma upp i hga varvtal men kommer hgst troligt att sakna ngon kraft i sjlva trffen. En stark motor (kanske med en vxel ditsatt) r nog en bttre lsning d.

    Hmm..det blev lite negativt detta men det r inte min mening . Jag vill bara att det blir s rtt som mjligt fr dig frn brjan s att du inte ledsnar direkt fr att roboten inte blev vad du hoppats p.

    Lycka till och vi finns hr om du har ngra frgor .

  5. #5

  6. #6

  7. #7

  8. #8

  9. #9

  10. #10
    Motala ligger inte s lngt ifrn –rebro, dr vi kommer ha vrat nsta RobotMte.

    Om det r din frsta robot s kan jag fresl lite nybrjar grejor man kpa:

    Motorer: Borrmaskiner/Skruvdragare frn Clas Ohlson, Jula, –verskottsbolaget, Bauhaus etc. Det finns mnga stllen att kpa det p. Det rekomenderas att dom r p mellan 12-18V.

    Fartreglage: Detta r ett ganska varierande svar beroende p vad man bygger och vill kosta p sig.
    Riktigt billiga fartreglage, bestr av 2 Servon, vars servo horn slr till p MikroBrytare som r koppladde till motorerna. Dock blir det lite rycker roboten till fr att den har bara en hastighet, vilket r full fart. Ett s kallat bang-bang system.

    Servon:
    MFT eller lokal hobby butik.

    Mikrobrytare: Clas Ohlson, Kjell & Co

    Annars s kper du ett frdig fartreglage. Detta finns flera olika mrken och modeller. Den populraste (fr tillfllet) r Sabertooth 2x10 RC, enkel att anvnda och passar mellan 1-12kg. Kolla ven p www.Technobots.co.uk fr billigare pris p Sabertooth.

    Det finns flera andra fartreglage, men de har jag ingen koll p.

    Hjul:
    Kanske frn Clas Ohlson och deras hobbyhjul? Lika mycket alternativ hr som borrmaskinerna.
    UkRobotics.co.uk sljer ett kit dr man fr med hllare som passar de flesta borrmaskin motorerna, samt hjul som r bara att skruva p fljer med.

    Batterier: Biltema Blyack, eller teranvnda de batterier som fljer med borrmaskinerna.

    Annat: Skrothgen eller liknande.

Register To Comment

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •