Register To Comment
Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 32

Thread: Kugghjul

  1. #21

  2. #22
    Hur gr det fr dig med drivningen p din robot Moritz? Skulle vara kul att hra bara .

    Sjlv har jag ett dilemma. Jag har 4 st motorer som har anvnts till permobiler. Den vxellda som hr till dem r p 25,8:1 p en 2900 r/min motor (vid 22 volt) s de r vldans sega . Mycket starka iofs.
    Jag vill sledes helst kra utan vxelldan. Tyvrr r motorerna p endast 300 Watt vid nmnda 22 volt (str s p mrkningen) s frgan r om 2 stycken r tillrckligt att driva en HW? Tnkte mig 2 stycken i reserv nmligen samt att det kanske blir lite tungt med 4 st motorer.

    Min andra frga r hur man bst bygger en egen planetvxel :P. Jag har en rejl bunt olika aluminiumkugghjul som jag kpt p skroten. De verkar vldigt tliga s jag tror de ska hlla ett tag i alla fall. Problemet r bara att jag inte vet hur jag ska fsta dem. Eller snarare de axlar som ska hlla uppe kugghjulen. Mste man anvnda kullager som ska pressas p axlarna och sedan hllas p plats p ngot stt eller finns det nn enklare lsning?
    Jag funderar p att anvnda ngra lagerbockar jag har liggande med de vger ju en del och tar en hel del utrymme . Samt att det kan bli lite knepigt att passa ihop kuggen i varann med lagerbockar verallt :P.

    S klart vill man ju spara vikt och utrymme vilket r A och O i en robot med sjlvaktning .

  3. #23

  4. #24
    Det lter avancerat med planetvxel, kedjor och lsa drev. Min morfar sa alltid att Gr mekaniska saker s enkla och effektiva som mjligt s finns det mindre risk att de gr snder. En klok man min morfar, som gav mig ett armbandsklocka med vanliga gamla visare nr jag ville ha digitala 12 melodier klocka som alla polare hade. Min klocka anvnder jag fortfarande 25 r senare men kan stta huvudet i pant p att inga av mina gamla kamrater har kvar sina digitala frn den tiden .

    Sjlv ruttnade jag p att uppfinna hjulet igen och tog vad jag har liggande sedan frr. Det vill sga go-kart hjul, ½-tums kedja, kedjehjul och rullbockar i avancerad plast. Jag lter drmed vxelldan sitta kvar p motorerna och fr upp lite hastighet med kedjehjul istllet.
    Cirka 14-15 km/h p 24 volt kommer det att bli. Fr duga.

    Det blir vl inte direkt snyggt eller praktiskt rent tekniskt men det blir enkelt fr mig just nu . Pratade lite med ngra aktiva robotbyggare i Holland och jag insg snabbt att min robot ligger 5 r eller mer bakt i tiden . Dremot r ngra av mina delar i roboten top notch s med en del modifieringar och ett antal 1000-lappar s kan den vara med i hetluften internationellt . Fr se om jag fr blodad tand att lgga ner s mycket tid och pengar nr jag ftt igng denna frst.
    Det lustiga r att jag byggt 3 st tungviktare som alla har blivit halvfrdiga. Det lnar sig att tnka och rita 3 gnger och bygga en gng istllet :P.

  5. #25

  6. #26

  7. #27

  8. #28

  9. #29
    Jag tror 1/2 r overkill fr mindre robotar n HW faktiskt. Det beror vl iofs vilken kraft man har i motorerna och hur lnga kedjorna r men jag vet mnga HW som kr med 3/8 utan problem. Det som oftast hnder r att kedjan hoppar av kedjehjulet vid en smll s man br nog ta sig tid att se till att kedjehjulen verkligen r i rak linje till varandra och att kedjan r tillrckligt spnd. Samt att ju kortare kedja desto bttre .

    Jag har mig veterligen aldrig hrt att skrp i kedjan skulle vara en orsak till en frlorad fight s det r nog ingen strre faktor att rkna in.

  10. #30

Register To Comment

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •