Register To Comment
Page 1 of 6 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 52

Thread: Pansarmaterial

  1. #1

  2. #2
    Vikt
    Hur mycket vikt er design tl.
    Kostnad
    Det finns material som tl mer/tjocklek n andra (ofta tyngre) men d kostar de mer (Titan grad 6 till exempel)
    Utrymme
    Fr man plats med 2 cm tjock stl runt roboten s r man rtt sker . Men fr att f samma tlighet med tex en vanlig legering av aluminium s mste man ha betydligt mycket tjockare mne. D kanske roboten blir fr klumpig.
    Hantering
    Mnga material kan man jobba med hemma i garaget men ngra r helt enkelt fr tuffa fr vanliga verktyg (tex Titan gr6, Armox, Hardox i viss mn). Det finns material som r vldigt ltta att jobba med och som skyddar okej (Tex aluminium men framfr allt Lexan(Polycarbonat) eller faktiskt vanligt tr)

    Sledes...vad har ni utrymme och vikt fr? Pengar verkar ju inte vara ngra problem fr er .

    (Christian, du r den enda som orkar svara p vad tensile strength m.m m.m betyder )

  3. #3
    Guest
    Fr vl gra ett frsk...

    Impact strength
    Energin som krvs fr att f materialet i frga att spricka eller splittras. Detta sker under vldigt korta tider, oftast genom tunga vikter som slpps p materialet (vilket r vad namnet impact strength kommer ifrn). Andra namn fr samma term r exempelvis impact energy, impact value, impact resistance och energy absorption. Kort sagt kan man sja att det r ett stt att mta segheten p ett material.

    Tensile strength
    Styrkan i ett material nr det utstts fr statisk belastning. Ett exempel p en sdan belastning r den kraft som verkar p en wire i en winch.

    Yield strength
    Ett stt att mta den kraft som krvs fr att ge permanent deformation p ett material. –verskrids detta fjdrar inte materialet tillbaka till fullo. Enkelt frklarat s r det ett stt att mta elasticiteten p ett material.

    Det finns dock vissa regler att g efter inom robotvrlden. Vill ni ha det absolut hrdaste och starkaste material i frhllande till tjockleken, s r det lg-mangan legeringar ni r ute efter. Ett exempel r SSABs HARDOX Wear Plate eller ARMOX Protection Plate. Det r dock ganska tunga med en vikt p strax under 8 kilo per kvadratdecimeter. Den hollndska roboten Tough As Nails r gjord i detta material, och bara Beta har kraft nog att gra ens ett mrke i dess 3 millimeter tjocka HARDOX plt.

    Nr det gller titan r det 6AL-4V graden som ni ska leta efter. Den r vldigt segt och fjdrar bra, men kostar en frmgenhet. Har inte heller samma styrka eller hrdhet som HARDOX eller ARMOX men vger inte lika mycket.

    Sen finns sjlvklart aluminium dr 7075 r en utav de starkare legeringarna. Vldigt ltt och erbjuder nstan lika bra skydd som vanligt stl i frhllande till tjockleken, men vger bara en tredjedel s mucket. „r dock fr mjukt fr att fungera som bra pansar p robotar. Kostar ganska mycket, men inte alls lika mycket som titan.

    Frdelen med HARDOX eller ARMOX r att det r jrnlegeringar, s har utmrkta svetsegenskaper till skillnad frn titan eller aluminium. Det r ocks drastiskt mycket billigare och kostar inte mycket mer n vanlig stlplt.

    Valet r erat, men ni kan nog gissa vad jag hade valt ifall jag vore er.

  4. #4
    Jag bockar och tackar fr er p svaren nerlagda tid energi och tankekraft.

    Jag knner mig upplyst men inte tillrckligt. Ponera att jag som pansar har Hardox450 plt 5mm tjockt.

    P http://homepages.which.net/~paul.hills/Materials/Materials.htmlJag
    http://homepages.which.net/~paul.hil...erials.htmlJag hittade fljande siffror fr materialet tensile strength 1400MPa Yield strength 1200Mpa, hardnes 425-475 och Impact strength 35(Charpy J/cm2). Vad sger det mig? hur hrt stryk kan den tla?

    Jag kan ana att den skulle tla mer stryk n ngon robot borde kunna ge verhuvudtaget i robotwars, med tanke p tough as nails. Men gr det att rkna p?


    „r det s att yeild strength och impact strength r det man br se till frst och frmst?

    Tack och hej!


  5. #5

  6. #6
    Guest
    Stefan har rtt, det r viktigare hur du bygger pansaret n av vad du bygger det. En plt med 5 millimeter HARDOX 450 tl vldans mycket mer n vad ni kan ana, se bara till att ni svetsar det ordentligt.

    Jag kan ana att den skulle tla mer stryk n ngon robot borde kunna ge verhuvudtaget i robotwars, med tanke p tough as nails.

    Och fr vrigt har Scrambled Eggs hela 8 millimeter tjock HARDOX 600 p alla sidor.

  7. #7

  8. #8
    Guest
    Jod, Nanoflex har man ju hrt lite om. Har nmnts i en diskussion hr p forumet fr ett tag tillbaka sedan:

    http://www.fightingrobots.co.uk/discus/messages/15/1097.htmlhttp://www.fightingrobots.co.uk/disc...s/15/1097.html

  9. #9
    Guest
    Jag missade visst din sista frga. Roboten r ganska liten, s det gr inte t s vldans mycket plt fr att tcka alla sidor.

    Vrt att nmnas r ocks att det bara r det tv yttre ldorna som r av 8 millimeter tjock HARDOX (kolla min profil fr en bild). Dom har inte heller ngon topp eller botten, eftersom det kommer att g rullband dr. Kolla vra hemsidan fr en mer utfrlig beskrivning (temporr adress http://www17.brinkster.com/robot33r/Index.htm

  10. #10

Register To Comment

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •