-
Robotmte 2007
jag vet att det r tidigt fr den hr trden men jag kunde bara inte hlla mig:wink:
dessutom s fr vi ngot att prata om eftersom nstan inga skriver:lame:
men vart tycker ni vi ska hlla det?
nr ska vi hlla det?
ska det vara en trff infr publik?
osv...
sjlv tycker jag att vi kan ha runt samma tid som frra ret, kanske kan ha det i gteborg eller ntt eller s kan vi ha i katrineholm som i r?
eller ocks ha tv tvlingar:)
(Message edited by erik_knutsson on December 01, 2006)
-
Robotmte 2007
Om jag fr ihop min 12kg robot s vill jag komma :).
Och den borde jag vl klara att bygga ihop lagom tills nr sommaren brjar. „r tillverkningen av ngra kritiska delar som kan sabba bara.
Men ju mer action i form av featherweights som byggs dest mer kar mitt byggintresse.
-
Robotmte 2007
Det gr bra fr mej med gteborg kanske, men stockholm vore ju bra.
Tyckte att senaste trffen i Katrineholm var bra frutom att det skulle varigt mera robotar och fighter fr att hlla upp tempot mera. inga robotar som krs inga skdare. Men nr vi vl krde s kom det folk direkt och var intresserade.
-
Robotmte 2007
Kommer frska f ihop anten under jullovet antagligen, sen om mtet r efter 21e juni kanske jag hinner f ihop min fw ocks hoppas jag.
Hade vatt kul om man hade kunnat komma denna gnge :/
-
Robotmte 2007
Ska vi frska ha det i –rebro nsta r d? Det verkade funka fr det flesta vid SMM 05. Jag kan st som organisatr i –rebro ifall det blir ngot (ant, FW & HW).
Team Ground control, r ni fortfarande med d?
Jag har ingen anning nr skolan brjar igen efter sommarlovet, men vi kan frska ordna s dom flesta kan, va?
-
Robotmte 2007
Visst r vi med. Dock r nyutvecklingen fortfarnde lngsam. Jag tror att vi behver f ordentligt med stryk s att vi tvingas prestera ngot bttre.
Det r skert inga problem fr oss att ka till –rebro. Vi har ju alla bil.
Ha Kul
STB
-
Robotmte 2007
–rebro blir vl bra fr mig med. Man kan ju anvnda tg om man kan. Miljvnligare :)
Stefan: Blir vl lite svrt att spa er HW... D det typ inte finns ngra andra HW :) i Sverige. Bygg en basic FW s kanske Ni kan f sp lite lttare.
-
Robotmte 2007
Hehe, alla FW mot Rawbot! :proud:
-
Robotmte 2007
Jag skulle kunna komma d, har ftt arbete s att jag kan lgga semestern d, finns det nt frdigt stlle vi kan vara p ?
Ska frska att jobba p den blivande HW,n s att det blir lite motstnd fr rawbot och som kanske kan f sej ett nyp eller tv av den hydraul drivna klon.
-
Robotmte 2007
det ser ut att bli endel hw:s p det hr mtet s antar vi fr ha en strre arena tills nsta r.
-
Robotmte 2007
Vi antar grna utmaningen och stller upp med Rawbot mot alla FW. Det lter mycket roligt. :proud:
-
Robotmte 2007
Ngra FW mot Rawbot??? Vi fr nog halvera batterispnningen och kra med frbunda gon fr att det skall bli rttvist.
Ha Kul
STB
-
Robotmte 2007
Dont you underestimate the power of a Featherweight!!
Fr se om man kanske fr igng den dr hardox skivan som legat still i ldan i flera r :)
-
Robotmte 2007
Finns det nt kvar av Rawbot sedan Tough as Nails (Tan) gjorde mos av den p 10 sekunder? ;)
-
Robotmte 2007
Ja, allt utom kabeln som det krket lyckades knipsa av. :uhoh:
Ha Kul
STB
-
Robotmte 2007
Vem har har pratat om rttvist? Huvudsaken r att det r roligt. Det tycket i alla fall jag. :wink:
-
Robotmte 2007
Vad jag har hrt var det TAN som rddade er frn att bli mos av Kanopener :wink:.
Men FW vs. Rawbot skulle vl vara intressant.
-
Robotmte 2007
Alla som tvlade var mycket snlla och hjlpsamma. Vi fick hjlp med reservdelar och alla tyckte det var roligt att prata och bertta om sina konstruktionstips.
I striden s var de snlla nog att putta ner oss i gropen nr vi inte kunde kra lngre. Det r s mycket dyrare att bli mosad av husrobotarna.
Vi kan ju se om det r ngon FW som r sjlvmodsbengen nog att ge sig p Rawbot. :mrgreen:
-
Robotmte 2007
Okey, d vet jag. Fan va skoj det lter, brrr... :).
-
Robotmte 2007
Kanske ska brja planera? Jag kommer ihg att Mats och jag planerade frra rets mte flera mnader i frvg, men knappt det rckte. Vi br nog bestmma vart vi ska vara i r. Och om det finns ngon i det omrdet fr, om dom vill, ha hand om Robot Mte 07.
Jag har krav p att det r ett stort och ppet omrde, likt parkeringen som dom hade vid Gteborg 2004, fr att f plats med bde HW och FW, samt Ant utanfr arenan.
Frgan r dock, ska vi ha ppet fr allmnheten, eller bara frska ha det undanskymt?
-
Robotmte 2007
Ska vi ha det fr allmnnheten s KR„VS det skydd runt arenan och fr att inte folk ska stoppa in hnder (ls barn) Om vi ska ha aktiva vapen som te.x spinners.
„r vi sjlva s kanske vi kan tumma lite p skerheten ???
-
Robotmte 2007
Med tanke p de robotar som brjar att komma hr hemma s r det helt ndvndigt med skydd fr allmnheten. Det r inte bara hnder som kan skadas. Yxan i ett huggvapen kan lossa och flyga in i publiken, eller en flipper som kan skicka in en 100 kg robbot ver dem. Spinners har frmgan att omvandla sina motstndare till sm metallfragment som sprutar ut i publiken om man inte har ordentliga skydd. Efter att ha sett de tjocka polykarbonatskivor som hnger runt den riktiga Robot Wars arenan p nra hll och alla de sm metallfragment som sitter inborrade i dem, kan jag intyga att det var bra fr publiken att skivorna satt ivgen.
Fr att ha tvlingar ppna fr publik behver man utver ordentliga skydd ven en ansvarsfrskring, fr att inte sjlv ka p skadestnd vid en ev. olycka.
Har man dremot en privat trff r alla dr p egen risk, och man kan gra vissa avkall p skerheten. En enkel arena som kan stoppa skenande robotar, och personlig skyddsutrustning som ex.v. ansiktsvisir borde rcka.
-
Robotmte 2007
Lter bra att vi SKA ta skerhet p strsta allvar d det annars kan uppst otrevliga skador.
-
Robotmte 2007
Hmmm...kanske r det dags fr Stockholm att dra sitt str i stacken? :)
Vi har ju inte haft ngon tvling hr vilket ju r lite konstigt. Det kan dock bero p att vi inte har varit s mnga aktiva hr...
Jag kan tnka mig tnka mig att kolla upp mjliga platser hr i Vallentunaomrdet dr jag bor. Det borde finnas nn fin liten plats vi kan hlla till p. Frgan r d snarare om vi ska frska f den s undanskymd som mjligt s att vi kan smlla p fr fullt eller lite mer ppet fr att skapa intresse fr sporten?
Jag har tillgng till massor av eu-pallar p mitt jobb s en eventuell arena borde kunna g att fixa till.
OBS! Fr att det ska kunna bli verklighet med ett mte i Stockholm s behver jag sklart hjlp av ngra till.
-Plats kan jag nog ordna men det r ju mycket annat ocks. Elfrsrjning r vl kanske det knepigaste.
-Sovplatser te.x kan jag nog st till tjnst med flera stycken men kanske inte riktigt till alla, inte p samma plats iallafall.
-Arenan mste fixas till och sttas p plats.
m.m m.m.
Vad tycks? „r det genomfrbart?
Jag kommer mer n grna till –rebro eller Gteborg om det fungerar bttre dr :). Detta var bara ett alternativ om det skulle passa folk bttre. Kom med feedback tack :).
-
Robotmte 2007
Ja, Stockholm borde f testa p den hr gngen :)
Du verkar ha det mesta avklarat Marcus.
Sjlvklart r det genomfrbart.
Om vi ska g tillbaka till det dr med att ha privat robotmte, eller ppet, som i Katrineholm.
Som sagt s kommer skerheten i frsta hand, och det r ju inte skert att vi kommer vara skra, om vi str p en parkering eller nt liknande.
Fr att kunna ha ett skert robotmte offentligt, s mste vi ha en Battlebox, stor nog fr HWs att slss fritt i, och bara ordet Battlebox fr min plnbok att rysa.
Ska man frska f bidrag fr att skaffa skrare fr offentligt, och kunna vxa strre, eller ha fr oss sjlva, knappt ingen kostnad, och inte kunna vxa?
Pest eller Kolera :)
-
Robotmte 2007
Det r egentligen fr tidigt fr mig att prata i denna frga. Jag vill ha en robot som jag ska visa upp om det ska vara vrt ngot. Men jag hller p att engagerar ett gng KTH:are i mitt robotprojekt, det ska bli en del av en mekatronikkurs.
S om saker och ting lser sig bra och jag fr ihop en fungerande robot s tror jag att jag skulle kunna skrapa ihop lite engagerade mnniskor och lite sponsring fr att bygga ihop ngot. Det hela hnger frsts p att roboten lyckas bli klar.. s jag terkommer om ngra mnader med det.
Personligen r jag s klart inte frmmande fr att lgga en helg p att hjlpa till att f ihop ngot hr i sthlm oavsett hur det gr med min robot..
-
Robotmte 2007
Dan behver vara ngra pers som hjlps t d gr allt s mycket smidigare och man kan utbyta lite ide¨r
-
Robotmte 2007
Tjenare!
Det var ett tag sedan jag hll p med Robotar.
Sista roboten jag gjorde var p Hgskolan i Trollhttan (Ex-jobb). Det finns en bild i min profil p roboten. 2x IFI kontroller 2x Bosch 24V. Ingen fjrr d den styrs av sensorer..
Roboten jag jag bort till skolan, men jag kanske skulle kunna fixa i ordning den (Om skolan tillter) och visa upp den..
Lnk till arbetet finns nedan:
http://www.bibliotek.hv.se/exarb/T04-051.pdfhttp://www.bibliotek.hv.se/exarb/T04-051.pdf
All elektronik r hemma bygge! till och med PWM-generatorerna. (2x!)
-
Robotmte 2007
TROLLH„TTAN dr bor ju jag!!!! :proud: bor du kvar hr? och roboten ser vldigt bra ut hadde varit trevligt med en till robot, hur mycket vger den? ohh frresten Vlkommen till forumet:)
-
Robotmte 2007
Tjenare Anders, och vlkommen!
Jag kollade igenom dokumentet och fann ditt projekt mycket intressant, hoppas du fr tag i den och kan utveckla/frbttra den.
PS. Vi borde skapa en trd fr Autonomiska Robotar.
-
Robotmte 2007
Om ni mrkte det p mtet i sommras s r min autonom, klingan styrs av tv ir sensorer som gr att stnga av. dock en vldigt simpel form av autonomt vapen.
Ps; vlkommen till forumet Anders
-
Robotmte 2007
Jag bor i Vimmerby just nu. Men jag flyttar tillbaka till Gteborg nu i April. Skall kolla med skolan om de kan lmna ver den.
Planer r:
Inkp av en brainstem. Byta ut IR sensorer mot laser. Skippa helt AVR chippet och anvnda Brainstem. Programmering i C. och inte i maskinkod/C.
Bygga in den lite.
Om jag inte fr ta den s blir det modellen mindre. kanske 20kg. D vgde den ca 50-60kg.
-
Robotmte 2007
Ni som var med under SMM 05 s kanske kommer ihg min vn Daniel frn Team Karlsson. Bara s ni vet s kommer han om trffen r under sommarlovet :)
-
Robotmte 2007
Om det r s att vi vill ha en robottrff med skdare, men vill ha vapen och snt s r ju en Battlebox den enda utvgen. Jag har nu ftt en sponsor fr olika typer av plast, och dom r nog villiga att sknka en hg med lexan till oss.
Dock anser jag att vi mste f ihop freningen fr att f mer sponsorer som t.ex. stl till arenan fr kad skerhet, och s vidare.
-
Robotmte 2007
Jag tror mest p en trff utan utomstende skdare. Arbetet och pengarna fr att f ihop en battlebox r helt enkelt inte vrt besvret. Det knns dessutom roligare att kunna gna sig t robotarna istllet fr att skapa en show.
Ha Kul
STB
-
Robotmte 2007
Jovisst, det stmmer. Men hur ska vi f ut att Robot Wars fortfarande finns i Sverige?
-
Robotmte 2007
Jag tror att man marknadsfr sig bst p internet. Jag har t.ex. skrivit om oss p Wikipedia.
Man kan lika grna stlla motfrgan: Hur skall man f publik till en av vra tvlingar?
-
Robotmte 2007
Svaret r enkelt; REKLAM ! se till att hamna i tidningen som vi gjorde p katrineholmstrffen i sommras och att stta upp lite hemmagjorda flygblad p lmpliga stllen te.x affrer och torg med ev lite bilder p robotarna
-
Robotmte 2007
Nu blir jag lite frvirrad. Ska vi gra en privat mte och gra reklam fr det, s vi fr publik? Fr det inte att hnga ihop.
Visst, vi kan ha ett privat robot mte.
Kan inte vi gra s att vi filmar mtet med en statisk kamera, och sen skicka ngra kopior till tv-bolag? Fr dom blir nog inte imponerade om vi bara skriver ett email eller brev, utan att vi verkligen visar att vi finns och kanske har en chans.
Om inte TV-bolagen nappar s finns det alltid ngot/ngon som r intressrad.
-
Robotmte 2007
N
Ska vi bestmma nr/vart det ska vara? Markus kan tnka sig arrangera fr 2007 I Stockholm. Om inte s kan jag st fr det istllet i –rebro.
Jag freslr att vi lgger Trffen vid Augusti.
Alla viktklasser r vlkomna.
Frgor eller kommentarer?