-
Pansarmaterial
Hej alla!
Hr kommer ett antal frgor p en och samma gng, hoppas att jag kan f hjlp med ngra i alla fall :)
Vilket r det absolut bsta materialet att anvnda till robotens skyddande karros?
Vad betyder de olika parametrana:
Tensile strength
Yeild Strength
impact strength
Vilka parametrar br man se till frst och frmst nr det gller en robots pansar, d menar jag inte bara de jag nyss radade upp utan verhuvudtaget?
Hur ska man rkna med ett materials styrka i frhllande till dess tjocklek?
Med vnliga hlsningar
Mrten
-
Pansarmaterial
Vikt
Hur mycket vikt er design tl.
Kostnad
Det finns material som tl mer/tjocklek n andra (ofta tyngre) men d kostar de mer (Titan grad 6 till exempel)
Utrymme
Fr man plats med 2 cm tjock stl runt roboten s r man rtt sker :). Men fr att f samma tlighet med tex en vanlig legering av aluminium s mste man ha betydligt mycket tjockare mne. D kanske roboten blir fr klumpig.
Hantering
Mnga material kan man jobba med hemma i garaget men ngra r helt enkelt fr tuffa fr vanliga verktyg (tex Titan gr6, Armox, Hardox i viss mn). Det finns material som r vldigt ltta att jobba med och som skyddar okej (Tex aluminium men framfr allt Lexan(Polycarbonat) eller faktiskt vanligt tr)
Sledes...vad har ni utrymme och vikt fr? Pengar verkar ju inte vara ngra problem fr er :).
(Christian, du r den enda som orkar svara p vad tensile strength m.m m.m betyder :proud:)
-
Pansarmaterial
Fr vl gra ett frsk...
Impact strength
Energin som krvs fr att f materialet i frga att spricka eller splittras. Detta sker under vldigt korta tider, oftast genom tunga vikter som slpps p materialet (vilket r vad namnet impact strength kommer ifrn). Andra namn fr samma term r exempelvis impact energy, impact value, impact resistance och energy absorption. Kort sagt kan man sja att det r ett stt att mta segheten p ett material.
Tensile strength
Styrkan i ett material nr det utstts fr statisk belastning. Ett exempel p en sdan belastning r den kraft som verkar p en wire i en winch.
Yield strength
Ett stt att mta den kraft som krvs fr att ge permanent deformation p ett material. –verskrids detta fjdrar inte materialet tillbaka till fullo. Enkelt frklarat s r det ett stt att mta elasticiteten p ett material.
Det finns dock vissa regler att g efter inom robotvrlden. Vill ni ha det absolut hrdaste och starkaste material i frhllande till tjockleken, s r det lg-mangan legeringar ni r ute efter. Ett exempel r SSABs HARDOX Wear Plate eller ARMOX Protection Plate. Det r dock ganska tunga med en vikt p strax under 8 kilo per kvadratdecimeter. Den hollndska roboten Tough As Nails r gjord i detta material, och bara Beta har kraft nog att gra ens ett mrke i dess 3 millimeter tjocka HARDOX plt.
Nr det gller titan r det 6AL-4V graden som ni ska leta efter. Den r vldigt segt och fjdrar bra, men kostar en frmgenhet. Har inte heller samma styrka eller hrdhet som HARDOX eller ARMOX men vger inte lika mycket.
Sen finns sjlvklart aluminium dr 7075 r en utav de starkare legeringarna. Vldigt ltt och erbjuder nstan lika bra skydd som vanligt stl i frhllande till tjockleken, men vger bara en tredjedel s mucket. „r dock fr mjukt fr att fungera som bra pansar p robotar. Kostar ganska mycket, men inte alls lika mycket som titan.
Frdelen med HARDOX eller ARMOX r att det r jrnlegeringar, s har utmrkta svetsegenskaper till skillnad frn titan eller aluminium. Det r ocks drastiskt mycket billigare och kostar inte mycket mer n vanlig stlplt.
Valet r erat, men ni kan nog gissa vad jag hade valt ifall jag vore er.
-
Pansarmaterial
Jag bockar och tackar fr er p svaren nerlagda tid energi och tankekraft.
Jag knner mig upplyst men inte tillrckligt. Ponera att jag som pansar har Hardox450 plt 5mm tjockt.
P http://homepages.which.net/~paul.hills/Materials/Materials.htmlJaghttp://homepages.which.net/~paul.hil...erials.htmlJag hittade fljande siffror fr materialet tensile strength 1400MPa Yield strength 1200Mpa, hardnes 425-475 och Impact strength 35(Charpy J/cm2). Vad sger det mig? hur hrt stryk kan den tla?
Jag kan ana att den skulle tla mer stryk n ngon robot borde kunna ge verhuvudtaget i robotwars, med tanke p tough as nails. Men gr det att rkna p?
„r det s att yeild strength och impact strength r det man br se till frst och frmst?
Tack och hej!
-
Pansarmaterial
Det r viktigare HUR du bygger pansaret n VAD du bygger av. De flesta skador man ser beror p att pansaret lossnar i skarvarna eller att chassit som pansaret sitter fast i gr snder. Den enda gng som jag sett att Storm2 blivit skadad har varit d en frontplt slets loss och tog med sig skruvhuvuden och en bit chassi. En halv tum titan gr helt enkelt inte snder p annat sett.
Har ni obegrnsat med pengar s r det nog titan som gller.
Ha Kul
STB
-
Pansarmaterial
Stefan har rtt, det r viktigare hur du bygger pansaret n av vad du bygger det. En plt med 5 millimeter HARDOX 450 tl vldans mycket mer n vad ni kan ana, se bara till att ni svetsar det ordentligt.
Jag kan ana att den skulle tla mer stryk n ngon robot borde kunna ge verhuvudtaget i robotwars, med tanke p tough as nails.
Och fr vrigt har Scrambled Eggs hela 8 millimeter tjock HARDOX 600 p alla sidor. :proud:
-
Pansarmaterial
obegrnsat med pengar Vill nog inte riktigt pst det, men det r faktum att vi kommer billigt undan:)
Efter lite sponsorfiskande kan jag faktiskt sga att vi frmodligen ska anvnda ett material som nnu inte slppts helt p marknaden. Nanoflex, Det r framtaget av Sandvik Materials Technology. Nanoflex sitter i svenska polisens skottskra vstar. Dr bytte de ut det gamla titanet mot detta material eftersom det viktmssigt r mycket starkare.....
8mm Hardox!! Det r ju ganska fett, hur har du viktmssigt rd med det?
-
Pansarmaterial
Jod, Nanoflex har man ju hrt lite om. Har nmnts i en diskussion hr p forumet fr ett tag tillbaka sedan:
http://www.fightingrobots.co.uk/discus/messages/15/1097.htmlhttp://www.fightingrobots.co.uk/disc...s/15/1097.html
-
Pansarmaterial
Jag missade visst din sista frga. Roboten r ganska liten, s det gr inte t s vldans mycket plt fr att tcka alla sidor.
Vrt att nmnas r ocks att det bara r det tv yttre ldorna som r av 8 millimeter tjock HARDOX (kolla min profil fr en bild). Dom har inte heller ngon topp eller botten, eftersom det kommer att g rullband dr. Kolla vra hemsidan fr en mer utfrlig beskrivning (temporr adress http://www17.brinkster.com/robot33r/Index.htm
-
Pansarmaterial
Oj! Kommer ni ha ngon vikt kvar till ngot mer n pansar?
Just pansar var det sista vi satte p vr RAWBOT och det visade sig att vi bara kunde ha 3mm Lexan p halva roboten. Nsta robot kommer ha lttare chassi men 8mm Hardox kommer vi aldrig kunna ha med den grundkonstruktion vi valt.
Ha Kul
STB
-
Pansarmaterial
Christian om du inte tar illa vid s vill jag ge ett litet tips. Du skrev:
s det enda sttet att skada den 4 millimeter tjocka plten r upp- eller nerifrn.
Uppifrn kommer vran yxa att prestera oerhrda mngder destruktivitet, om jag vore du Christian, skulle jag ta bort sidopltarna och lgga dem p taket.Allts kra med 16mm Hardox som tak, det skulle kanske ge tillrckligt skydd mot vran yxa. :)
ha det bra
Rose
-
Pansarmaterial
Stefan, vapen kommer i sinom tid. Vi har en id som vi vldigt grna vill testa, och som vi faktiskt redan har skaffat delar till. Men precis som med resten av roboten ska vi bygga en prototyp frst, fr att se hur det utvecklar sig.
Vi kommer med all sannolik inte kunna f p ett vapen p prototypen. Delvis fr att vapnet inte kommer hinna bli tillrckligt slagkraftigt, och delvis fr att vikten kommer bli marginell nd.
Men nr prototypen vl r frdig och har gtt igenom ngra matcher s kommer vi bygga om roboten, frhoppningsvis efter identiska ritningar. „r det d inte mjligt att bli av med verskottsvikten genom andra metoder s finns ju alltid mjligheten att minska ner samtliga delar till 4 millimeter, eftersom ven detta ger mer skydd n ndvndigt.
Men vi inget chassi till roboten, pansaret r av en sjlvbrande design vilket ocks sparar vikt. Faktumet att vi inte har ngra motorer eller vxelldor bidrar ju sjlvklart ocks. :proud:
Mrten, mjligheten att ni trffar den delen av roboten r ganska liten enligt oss. …tminstnde tillrckligt liten fr att 4 millimeter HARDOX ska rcka. :wink:
Men jag mste erknna att 16 millimeter HARDOX lter frestande, vilket r en utav anledningarna att den skopliknande tingesten som kommer monteras fram och bak delvis kommer vara s tjock. :proud:
-
Pansarmaterial
Ok, detta hr kanske inte hit men hjlp mig nd... Hur fasen fixar ni alla dessa olika Smiley-gubbbar???
-
Pansarmaterial
Kolla hr:
http://www.extremefightingmachines.co.uk/cgi-bin/discus/discus.cgi?pg=formattinghttp://www.extremefightingmachines.c...?pg=formatting
-
Pansarmaterial
Guhh!
Allt detta snack om robotbyggande fr jag krupp av! Nu vill jag ocks bygga :).
Hoppas att Markus och jag kan testa vrt vapen denna vecka :)! Ballt i kubik (fr oss iaf.)!
-
Pansarmaterial
Johan,
Vad r det som uppehller dig?
-
Pansarmaterial
Plugg (Johan) och jobb (Markus) uppehller oss frn att leka med roboten :sad:. Det gjorde det frut ocks i och fr sig men nu bor vi inte ens i samma stad heller..
Den kommer att vara upphottad och frdig till tvlingen i –rebro och frhoppningsvis ngra tvlingar till utomlands. Sg just att det kommer bli ngra tvlingar i Holland ocks. Troligen billigare n att ka till England, eller? Kortare iaf :)
(Oops, var inte meningen att frstra trden om pansarinfo...)
-
Pansarmaterial
Stmmer bra, EuroChamps 2005 verkar bli p RAI i Holland ngon gng i mitten av juli.
-
Pansarmaterial
En 7m lng, 330mm bred och 2,6mm tjock Nanoflex-plt har just levererats. Det marknadsmssiga priset p nanoflex ska vara ca 300-400kr per kilot.
P fraktsedeln stog det visst, jag citerar, Terms of payment: Free of charge. :-)
-
Pansarmaterial
Tnkte bara bertta att vi har gjort lite omdesigning p roboten. Den har nu ftt ett helt nytt utseende, hgre effektivitet kommer vara bttre p precis alla stt. Det kommer ven vara 8 millimeter tjock HARDOX p samtliga sidor och tak. Utskrning av alla delar pbrjas frhoppningsvis nsta vecka.
Fr er som inte visste det s var det ju tnkt att SSAB skulle skicka oss en plt med HARDOX 600 fr ett tag sedan, men tyvrr hade dom inte ngon passande storlek p lager. Men s fick jag ett samtal fr ngra dagar sedan dr dom sa att dom precis hade ftt tillbaka en plt med 8 millimeter tjock HARDOX 650 frn deras labratorium, dr den hade genomgtt varierande tester och liknande.
Ett material som detta ska inte ens ska existera nnu! Det r en experimentplt som SSAB tillverkade bara ngra enstaka kvadratmeter utav fr att sedan testa till destruktiongrnsen, och vi har de enda verblivande exemplaret!
S numera r en 2500*1000 millimeter med 8 millimeter tjock HARDOX 650 p vg till vra laserskrare. Att den rkade ha exakt de dimensioner vi r ute efter gr sjlvklart inte saken smre. :wink:
-
Pansarmaterial
Imponerande!
Nr fr vi se bilder p hemsidan?
-
Pansarmaterial
Men, jsses! Den plten mste ju vga ver 100 kg? Hoppas det blir lite spill ver annars fr ni en vldigt tung robot :proud:.
-
Pansarmaterial
Vem menar du nu? Oss eller Mrten?
Enligt SSAB vger vr plt jmna 154 kilo. Vi kommer dock inte anvnde ens en tredjedel utav detta, men det behvs lite plt runt kanterna vid tillskrningen.
Det kommer garanterat bli plt ver, men den kommer med all skerhet inte kunna skras till ytterligare en gng. S anvnder vi inte upp nstan hela plten kommer resterna antagligen slngas.
Vilket r varfr vi kan erbjuda fljande, r det ngon som vill ha ngra delar tillskurna frn 8 millimeter HARDOX 650 s sj bara till. Ni betalar frakten samt en mindre avgift fr materialet och tillskrningen, men det r inga stora summor det handlar om.
Tillskrning sker med en 6000W pulsad koldioxidlaser, s inga former r fr komplexa eller tar fr lngt tid. Det finns dock en begrnsning p storleken, s inga verdrivet stora pansarpltar eller liknande! :wink:
Era sikter?
-
Pansarmaterial
Nr mste man senast anmla sig med ritning?
Har kanske ngot liten del som vi behver.
-
Pansarmaterial
Vi skr till vra delar om tv veckor eller nt sdant, s innan dess mste jag veta.
-
Pansarmaterial
Vra laserskrare ringde precis och berttade att en plt med HARDOX 650 hade kommit fram tidigare i veckan. Men det var inte plten p 1000*2500 millimeter som vi tidigare hade kommit verens om, fr den hade SSAB tappat bort. :sad:
S dom hade tydligen skickat en fullplt p 6000*2500 millimeter istllet. Allts sex gnger strre n vad vi kommer behva. :proud:
-
Pansarmaterial
Hej Christian,
har du ngra vrden fr Hardox 650?
-
Pansarmaterial
SSAB r lite hemlighetsfulla av sig, speciellt nu med ett helt nytt material. Men jag har lyckats f reda p tv vrden n s lnge, enligt SSAB kan dom dock variera med ngra procent.
Tensile strength: 2000 N/mm2
Hardness: 650 Brinell
Har du ngon information p Nanoflex? MatWeb har ett bra konverseringsverktyg ifall det skulle behvas:
http://www.matweb.com/tools/conversion.asphttp://www.matweb.com/tools/conversion.asp
-
Pansarmaterial
Vem ska du konversera med? :-O
(frlt.....)
-
Pansarmaterial
Det jag har kunnat hmta frn sandviks hemsida om nanoflex http://www.smt.sandvik.com/nanoflexhttp://www.smt.sandvik.com/nanoflex r fljande: Depending of the way of production, tensile strength levels between 1600 and 3000 MPa - corresponding to hardness levels up to 60 HRC - are achieved. Jag frskte konversera med matveb angende hrdheten men matveb knnde inte igen enheten HRC, det kanske ngon av er gr?
vi har ftt tillbaka vr plt frn klippningen nu s vi ska kontakta Sandvik igen angende bearbetningstips och vrdena fr vran just vr plt.
-
Pansarmaterial
Jag tnkte p ordet konvertera, men blandade ihop det med det engelska ordet conversion.
Jag r ganska sker p att MPa och N/mm2 r precis samma sak, s dr verkar det som om vissa grader utav Nanoflex kan vara bttre.
Nr det gller hrdheten s har MatWeb ett annat verktyg fr detta, men det r endast tillgngligt fr registrerade anvndare:
http://www.matweb.com/tools/hardness.asphttp://www.matweb.com/tools/hardness.asp
Vad jag vet s str HRC fr Hardness in Rockwell C eller ngot liknande. Problemet r dock att mtning av hrdheten p ett material r lngt ifrn en exakt vetenskap, d de olika skalorna betyder mnga olika saker och anvnder en mngd med olika metoder under mtning. Denna sidan frklarar just detta, och r vl vrt ett besk:
http://www.gordonengland.co.uk/hardness/rockwell.htmhttp://www.gordonengland.co.uk/hardness/rockwell.htm
Jag rkar dock veta att just 60 Rockwell C motsvarar nstan exakt 650 Brinell, s Nanoflex och HARDOX 650 verkar vara ganska liknande material. Men sen r ju HARDOX en slitsplt, vilket ger den andra egenskaper som gr den helt verlgsen inom denna sporten. :wink:
Faktumet att vran HARDOX r ver tre gnger s tjock kanske ocks bidrar lite. :proud:
-
Pansarmaterial
jo, men det verkar som att ni satsar p en lda som ker omkring och ser om pansaret hller. En kil kommer kanske hjlpa lite, men att bara satsa p det bsta pansaret verkar lite absurt.
-
Pansarmaterial
Jo, Mpa och N/mm2 r exakt samma sak.
Vi ska sjlvklart kra med dubbla lager fr att f s dr verdrivet mycket pansar vi med :). Med tanke p att en Sandvik-kontakt, som vi berttade vra planer fr, halvt satte i halsen och sa ngot om att 5mm Nanoflex rcker gott och vl till en pansarvagn, tror jag att det ska rcka.
Varfr skulle ett slitstl vara bttre?
-
Pansarmaterial
-
Pansarmaterial
Japp
1 MPa = 1 * 10^6 Pa = 10^6 N/m²
1 N/mm² = 1 * (10^3)² N/m² = 10^6 N/m²
-
Pansarmaterial
Att det r slitsplt har antagligen ingen strre skillnad, men i regel brukar slitsplt vara mera motstndskraftig mot smllar n de flesta andra legeringar.
Nanoflex verkar inte vara som de flesta andra dock. :wink:
-
Pansarmaterial
Svida vi inte ska lgga till nn regel som tillter montering av pansarvrn eller liknande knns det som det kvittar om det r det ena eller det andra....ingen vanlig robot kommer ju ingenom det nd....om nu inte svetsar/bultar/liknande lossnar d dvs....men d r det ju inte igenom rent definitonsmssigt...
-
Pansarmaterial
Jag hller inte riktigt med dr Jonas, vran kommande yxa, den ska utformas p ett sdant stt att 8mm Hardox skulle skras som smr i solsken. :) :) :) :)
En sak vi kan enas om hur som helst r att vi svenskar r riktigt duktiga p att framstlla stl.
-
Pansarmaterial
Eeehh...den kraftigaste yxan p en 100 kilos robot jag har hrt talas om r nog den p Beta. Kan tyvrr inga specifika vrden i kilo eller s men den lyckades bara gra en buckla i 4 mm Hardox (p TAN).
Det r kul att ni r positiva men hoppas ni inte blir fr besvikna nr ni mrker att ni knappt kommer att gra ett mrke p vr 4,5 mm Armox 600 och knappt skrapa av frgen p Scrambled eggs 8 mm Hardox 650....:proud:
-
Pansarmaterial
Markus
Jag, som har haft en aningens insikt i deras projekt, mste bara sga att om de lyckas med det de planerar s... tja... De fr bertta sjlva om de vill.
Jag sjlv har tappat intresset en aning, men ska frska f klart mitt projekt iaf. Det r inte ofta jag gnar tankar t rw, men det r fantastiskt vad man kan stadkomma nr man borde ngna sig t skolarbete. Jag utarbetade en fruktansvrt onskefull metod att kontra yxor med. Enda nackdelen r att den bygger en del p motstndarens utforming och drfr fr de inte veta om den fr lngt i frvg.