Hur ska man gra fr att omforma 4mm tjock lexan?
Printable View
Hur ska man gra fr att omforma 4mm tjock lexan?
Vrm upp det med en vrmepistol, eller stoppa in det i ugnen p 250 grader.
Det r ocks mjligt att kallbocka, vilket r vad plastfirman vi handlade av rekommenderade.
/Tomas
Men r de inte risk att den kncks d?
Lexan r rtt segt. Bjer man bara inte materialet fr snabbt, s gr det bra.
/Tomas
Det r viktigt att se till att man inte vrmer fr mycket i alla fall. D tappar Lexanet mycket av sin skottskra kapacitet.
Tomas: Blir det inte vita strckmrken i Lexanet om man kallbjer det?...Och stannar det verkligen i sitt bjda lge? Allts, man mste vl bja i betydligt mycket mer vinkel n den fasta vinkel man vill ha?
(Jag kanske fr prova lite olika lsningar med vr 2mm lexan fr att se hur det blir :))
Det r riktigt att man fr bja ngot mer n den slutliga bocken. Fr att f snygga bockar r det viktigt att spnna fast materialet ordentligt utmed bocklinjen. Fr att hlla bockradien s liten som mjligt r det dessutom lmlpigt att ven anvnda ngon sorts mothll, som ex.v. en brda.
I rlighetens nman skall det erknnas att de flesta bockarna p Rawbot at varmbockar, eftersom det r ett fruktat jobb att kallbocka. Speciellt om man inte har en pltbock.
/Tomas
som tips, prova att bja en gammal cd skiva, ven dom r gjorda av lexan eller polycarbonat(PC) som det ven heter
Nej, men DVD-skivor r det. CD-skivorna kommer att splittras om man frsker kallbocka dem.
/Tomas
DVD-skivor r dock lite dyrare...
Men nufrtiden hnder det ju att man fr DVD-skivor i reklam...s man kan vl alltid f tag i ngon...
pc tidningar kanske ??? pc gamer med dvd
Det blir billigare att kpa en bunt DVD-R skivor, en en hel tidning med endast en skiva i.
/Tomas
Jo, men han kanske redan prenumererar p ngon sdan tidning.
dock bara en tidning med cd skivor, en ny varje mnad, s det blir ngra med ren.
Vet ngon vilken smltpunkt lexan har? „r ju inte kul att f en stor hg med smlt lexan i ugnen :P
Andra posten under denna trden.
Jaja men jag undrade den exakta smltpunkten ;)
Tja...en id r att ska p det....det tog mig ca 2 minuter att hitta temperaturen 590C, men jag vet inte om det var fr ngon specifik variant. I alla fall verkar det lugnt att kra det i ugnen....det r inte s att vi frsker lura dig s du ska fr en klump i ugnen (inte jag iaf)
Nejnej klart att jag inte tror det :) men ok den gr iaf i ugnen d, skulle man kunna anvnda kokande vatten ocks tror ni? Har sett folk som gjort ants och de har kokat plast frn ett cd-fodral fr att kunna bja det ltt
Du kan ju alltid testa, ett fodral kostar ju inte s vldigt mycket.
nej men jag menade p lexan fast det har jag ju hemma det med.. tnk vad ltt man glmmer smsaker :P