Hur ska man koppla all elektronik? (utan vapen)
Printable View
Hur ska man koppla all elektronik? (utan vapen)
Allts, du kan inte bara stlla en frga sdr, du mste vara mer specifik!
* Hur stor robot bygger du?
* Vad ska du ha fr motorer?
* Hur r det med fartreglage?
* Eller med batterier?
+ till + och - till - :proud:.
Hller med Christian hr...lite mer info s ska vi nog kunna hjlpa dig.
har samma problem hr Pontus.....
Skulle flktmotorer frn en bil vara nt fr en lttviktare?
Vad ska man ha fr fartreglage Och mottagare fr en robot med tv motorer som styr genom att bromsa de andra hjulet?
Jag hittade en 2-kanals Fjrrkontrol med mottagare och tv stycken servon fr 625kr p hobbex skulle de vara nr tror ni?´S hr str det om den:
2-kanals radiostyrning med servoreversering p bda kanalerna. Justerbart neutrallge och ladduttag. Lev. med mottagare med BEC-krets 2 st servo dragkraft 3,2 kg, batteribox AM 27 MHz.
Bild p den http://www.hobbex.se/produktbilder/52-48-06med.jpghttp://www.hobbex.se/produktbilder/52-48-06med.jpg
„r det en fjderviktare eller lttviktare du menar? Det finns nmligen folk som har en tendens att blanda ihop dom.
Sen antar jag ven att du inte har lst reglerna? Dr str det nmligen tydligt att en radio med 40 MHz mste anvndas.
Fr en fjderviktare r ett par flktmotorer alldeles fr stora, dom skulle ta upp ungefr halva vikten! Dremot passar dom utmrkt fr en lttviktare.
Vilket fartreglage du br anvnda beror p hur mycket kraft du vill ha ut frn motorerna. Ska du till exempel kra dom deras rekomenderade spnning, eller vill du ta ngra risker?
Men om du inte har ngon erfarenhet av Robot Wars eller om du inte har tillgng till ganska avancerade maskiner, s kan det vara ganska svrt att lsa problemet med vxellda.
Det bde enklaste och billigaste vore att anvnda ett par sladdlsa borrmaskiner som drivmotorer. Till exempel kan du anvnda tv stycken i en fjderviktare, eller fyra stycken i en lttviktare.
Visst r fjder 1-12 kg
och ltt mellan 12-25 om det stmmer s r det en lttviktare.
Mste man anvnda ett fartreglage? Kan man inte ha ett servo som trycker till en vippstmbrytaren eller nt snt?
Jo, men det blir sunken kontroll. Pllllus att du mste ha reler som inte smlter nr du kr motorerna.
Men hur hade du tnkt lsa problemet med vxellda?
De dr med borrmaskiner lt ju bra jag har kollat i Jula och dom har borrmaskiner fr 199kr.
Urskta den kassa stavningen sist...:)
Men ok, det ser ut som att du ska sticka och kpa ett par borrmaskiner...och fixa elektroniken efterhand...det r svrt att planera allt i frvg. 199 r vl ok, men det r fullt mjligt att du kan f tag p dem fr bttre pris. Var bor du?
Vart kan man f tag p fartreglage d? som passar borrmaskiner och s vidare.....
Dom kostar 189 kr enligt den nyaste katalogen.
Att anvnda borrmaskiner r bra, det lser nmligen en hel del problem (till exempel vxellda och upphngningen). Fartreglage blir ocks lite enklare att lsa, d de flesta borrmaskinerna liknar varandra inuti (det gr det enklare fr andra personer att hjlpa till).
Det finns en kille i England som sljer frdiga upphngningar och hjul till vanliga sladdlsa borrmaskiner. Ifall du har MSN Messenger s kan jag be att han kontaktar dig?
N jag har inte MSN men ja har ICQ.
Jonas jag bor i Arvidsjaur.
joacim har du ICQ
ne.......har bara msn och lunar.....vad r det fr skillnad p ICQ och Msn?
Jag fick tag i ett blad angende det dr med upphngingen, dr stod det att man var tvungen att lda bort trdarna, men vad ska man stta dit fr trdar sen d? Tjocklek och s vidare...
Pontus, jag ber honom att han kontaktar dig nd.
Joacim, ifall du ska kra dom deras rekomenderade spnning s r det bara att ta samma tjocklek p kabeln som det var innan.
Men vad ska man ha fr fartreglage som passar borrmaskiner?
Du r inte den frsta som frgar det... Det beror dels p hur mycket effekt du vill plocka ut frn motorerna, men ven p hur stor budget du har.
Jag har ca 3500kr - tv borrmaskiner= ca 3100 kvar - en upphnignng fr ca 270 kr= ca. 2830kr ver till fartreglage och batterier....
Frressten......vilket batterie ska man anvnda och hur anvnder man det?
Varfr inte anvnda de batterier som kommer med borrmaskinerna?
Markus har rtt, de batterierna borde fungera ganska bra. Fast jag rder dig att koppla batterierna i serie (det blir mer kraft p 24V).
Kommer du vilja ha ett vapen, eller ska du klara dig utan?
Har du redan en radio, eller kommer du behva kpa en sdan? En radio med tv kanaler kostar ungefr 600 kr (medans en med fyra kanaler kostar ver 1800 kr).
Inget vapen.......n :). Jag mste kpa en ny radio, fast mste det vara p 40 Mhz?
Om man kar volten, riskerar man inte att brnna upp motorena?
Okej, tv borrmaskins motorer, inget vapen, antingen 12 eller 24 volt, vilket fartreglage passar in p denna beskrivning?
Ja, radion mste tyvrr vara p 40 MHz (ven om det r bara ngra f som fljer det hr i Sverige).
Ja, det finns en risk att du brnner motorerna. Fast den r inte s stor ifall du kr med 75 mm hjul.
Nr det gller fartreglage, http://www.technobots.co.uk/>
Har du en radio kan du anvnda den tillsvidare i Sverige. Skall du nd kpa en ny br du kpa en 40 MHz, s kommer du att vara frberedd fr internationella tvlingar och den dagen vi blir strngare p det ven hr.
Ngon som har prvat att kpa ett par fartreglage frn hobbex, sna man anvnder till elradio bilar(elektroniska), vet inte om dom klarar 24 volt eller ens 12 volt.
elmotorerna till sna bilar kan dra 25-30 amp, hade sklv en sn trim motor som brnnde skringar p 20 amp men 25 amp skringarna hllt.
Det mste vara fartreglage med back, och helst broms, men det ska vl g. Fast du fr ju kpa tv, och d blir det hela mindre ekonomiskt.
Ett par http://www.electronize.co.uk/>
Har du tagit med i berkningen frakt & expeditonsavgifter ???
Det r ju inte gratis att bestlla frn utlandet..
kolla upp med dom hur mycket dom tar fr att skicka paket till sverige.
Sknehobby sljer en 2-kanals sndare med mottagare 40MHz fr 695, skulle det vara nt?
Hmm...kan nog g, men om du inte har ngon erfarenhet av radiostyrning och liknande, ska du inte g i samma flla som jag. Jag rekommenderar att du ser till att f tag p ett paket, som innehller batterier och laddare ocks. Annars fr du (som jag) kpa det lst...och d blir det dyrare...
Sen tror jag att du egentligen vill ha minst en 3-kanals radio...det kommer nmligen att knnas trkigt om du mste kpa en ny nr du bygger din nsta robot.
Hmmm, det var ngot annat stlle som slde liknande sndare lite billigare, men jag kommer inte ihg namnet...
Jonas du har nog rtt, bttre att kpa en 3-kanals radio.
Det angende sndare s gjodre jag som s att jag gick till ett stlle dr de slde modellgrejer och snt. Jag snackade med garen och undrade om man kunde bestlla hem 40mhz sndare och hos han gick det bra men det tog ju lite tid men mitt tips r att g till en affr (inte hobbex utan en som r endast till modellflyg/bilar mm) och frga om man kan bestlla hem, en 4-kanals graupner kostade runt 2200kr
Om det r en Graupner MC-10 eller MC-12 du avser, s r det ett bra kp. Det r nmligen s att ven om det bara r 4 kanaler inkopplade frn brjan, s finns det ytterligare 3 kanaler i sndaren vilka bara r att ansluta till en switch ellet pot. I praktiken r det allts en 7-kanals sndare man kper.
/Tomas
Mina tv borrmaskiner borde komma i veckan...=)
Pontus, vad fr fartregalge ska du anvnda?
Det r jag lite osker p men Electronize sljer ju fartreglage, men r det nn som vet nt billigt stlle i sverige?