-
Bygga en fungerande Terminator i skala 1:1
Jaha, d var man p ett nytt forum helt pltsligt! Ovntat men sant! Som jag nmnde i det gamla forumet s kommer jag fortstta min diskussion hr istllet!
Snabbfakta: Jag tnker bygga en fungerande Terminator i skala 1:1! Den kommer att ha exakt samma utseende som de i Terminator-filmerna! Hittills har inte en enda del monterats ihop, men allting r p gng och s sent som i frrgr fick jag hem min mini-replica av Terminatorn! Efter att jag tog en snabbtitt p den och hade sett hur hydralsystemet betedde sig s drog jag en snabb slutsats: detta blir inga problem!
Jag kommer brja arbeta ifrn trna och uppt! Jag berknar att det kommer drja cirka tv mnader ifrn idag, tills det att ena underbenet r frdigt! Mer uppdateringar och kanske ocks bilder p projektet kommer s smningom!
Som vanligt r alla frgor och synpunkter av vlkomnat intresse!
-
-
Hjden p replikan r cirka 20cm, men nu pratar vi allts INTE om den som jag ska BYGGA! Den jag ska bygga kommer bli mellan 190cm till 210cm hg!
-
Jo, du har sagt det typ 20 gnger.
-
Mste bara ppeka en sak, r du medveten om att du anvnder vldigt mnga utropstecken i dina meningar?
-
Japp!!
Det r det som r mitt knnetecken!!
Men jag frstr inte riktigt vad du menar med att jag har sagt ngot typ 20 gnger?! Om det r hjden p roboten du syftar p s r vl detta hgst andra gngen jag ppekar det!
Dessutom s vill jag ju ge svar p Dannys frga! Det r vl bland annat det som detta forum r skapat fr?!
-
Jo, men du ppekar jmt och stndigt att roboten ska bli jttestor och jttebra. Sen frgade Danny hur stor din replika var, inte hur stor sjlva roboten skulle bli.
-
Ja Ja Ja!
Jag tnkte att eftersom det inte str skrivet tidigare i DETTA forum hur stor min robot ska bli s kunde jag lika grna gra det nu p en gng! Annars skulle troligtvis den frgan dyka upp direkt efter mitt svar p replikans storlek!
-
Det sjer vl en hel del om storleken?
-
lol. Att ni orkar hlla p :).
Marcus; terkom grna nr du har ngot mer konkret att visa, typ bilder m.m frn bygget. Det ska bli kul att se om du kan f detta monsterprojekt att fungera.
Christian; Lmna killen ifred lite s vi fr se lite resultat och inte bara en massa snack och utropstecken :).
-
Du har nog rtt, jag ber om urskt.
-
Fr det frsta s r det NI som kommer med frgor och kommentarer till MIG! Jag knner att jag inte kan gra annat n att ge svar p de frgor och kommentarer som skrivs!
Och r det s att ingen mer hr har ngon KONKRET frga att stlla framver s lovar jag att terkomma ENDAST nr jag SJ„LV har ngot KONKRET att komma med!
Bara en frga till er alla: hur lgger man in bilder p detta forum??
-
Men jag mste dessutom nd sga att det r lite besserwisser-stil ver era inlgg i debatten! Inte bara p detta forum utan ven p det gamla fanns samma bladder!
Detta samtalsmne r ngot som ska tas p strsta allvar och det av en enda anledning! Den som har tnkt att bygga denna robot tror helhjrtat p att den kommer fungera! Jag r inte nn jvla tonrig kille som sitter och jvlas med er! Jag har full respekt fr ERA projekt och jag tycker att ni br visa samma respekt mot mig och mitt projekt! Jag tycker det r rent ut sagt frjvligt att vuxna mn som ni sitter och spyr galla ver mitt projekt! De frvntningar jag hade nr jag registrerade mig p detta forum var att bli bemtt p ett respektabelt stt och med ett stort intresse, inte att bli nstintill utfryst bara fr att man tnker gra ngot som man verkligen lskar och tror p..................
.................................................. .............................. .................................................. .............................. ...............................................njd a?
-
Du har nog rtt, jag ber om urskt.
-
Okej, jag tar ocks t mig lite och ber om urskt. Men som jag skrev i mitt frra inlgg s tycker jag helt rligt att det ska bli spnnande att se hur du lyckas med det hela.
Anledningen till att mnga av oss har varit lite cyniska och spydiga r nog att vi frst just trodde att du var en kaxig tonring som inte visste vad han gav sig in p och sedan s fattar vi inte riktigt hur du ska f ihop det :). Det kan mycket vl vara att vi alla r fast i vrt konventionella tnkande och har mycket svrt att se framfr oss hur den frdiga lsningen ska fungera. Men men...geniala uppfinningar blir sllan uppskattade under uppfinnarens livstid :).
Angende bilder och info om ditt robotbygge hade jag nog mer tnkt mig en hemsida eller dylikt. Men annars ska det fungera med vanlig html-kod tror jag. Jag provar att lgga in en bild nedan:
Hmmm...fick det inte att funka tyvrr. Christian, vet du hur man gr i detta forum?
-
hmm, du mste ju lnka till en bild ocks.
-
Det enda jag har hittat r detta, men de varianterna som str dr fungerar inte.
http://www.extremefightingmachines.co.uk/cgi-bin/discus/discus.cgi?pg=formattinghttp://www.extremefightingmachines.c...?pg=formatting
-
Sknt att se att ni r mn nog att be om urskt! -Urskten accepteras!
Jag kan frst att det kan bli jobbigt att lyssna p mitt prat om ni nu inte tror mig. Enda chansen fr mig att bevisa att jag menar allvar r ju att kunna stta in bilder p forumet, men vad jag frstr s mste man i s fall ha en egen hemsida att kunna lnka till. Vilket jag inte har... Hur lser jag det?
-
Du kan lgga upp enstaka bilder under din profil.
-
Eller...s skapar du dig en hemsida!
Du behver ju inte gra ngon jttesida med massa text. Det rcker med en index-fil som pekar p ngra bilder.
BTW, jag r intresserad av hur det kommer att se ut, ven om jag erknner att jag r skeptisk...
Jo, och en annan sak, ska du verkligen anvnda hydraulik? „r det inte bttre med pneumatik?
-
Jo... det dr med pneumatik lter V„LDIGT bra! Det hade jag inte hrt talas om frut! Jag kollade in en hemsida om mnet nyss och kom fram till att detta kan vara vl vrt att arbeta vidare p! Jag ska frska fiska upp s mycket fakta som bara gr om pneumatik fr att sedan se om det kan fungera. Tack fr tipset!
-
Som jag ser det har det dessa frdelar:
* Lttare vikt
* Kan inte pissa hydraulolja p finrumsgolvet :)
* Enklare, och mindre kladdigt, att arbeta med
* Snabbare
* (troligen)Billigare och enklare att f tag p
Kan ha dessa nackdelar:
* Svagare
* Svrare att reglera exakt (mest beroende p att det r snabbare)
Vad det gller delar som inte rr sig s fort kanske du ska satsa p elektriska motsvarigheter. Kommer inte ihg det korrekta svenska namnet, men kolla in linear actuators.
-
mmm... frgan r bara HUR svagt luft-hydralik egentligen r? Frgan r om det orkar bra hela roboten framt. Tnk p att det mesta av roboten kommer vara av metall.
-
Jag tror nog att pneumatik kommer att orka. Titta bara p de grymma flipprar som finns i robotwars. Caos2, Bigger brother etc. De har i och fr sig riktigt maffiga kolvar men s kastar de ju ocks upp ca 100kg i luften.
Du tnker vl gra det mesta i aluminium va? Annars blir det nog grymt tungt.
-
Ja, det mesta i roboten kommer best av aluminium.
Sknt att hra att pneumatik klarar att lyfta nda upp till 100kg! Mer n s br inte roboten vga.
-
Marcus, nr det gller pneumatik s mste jag fresl ett system fr 10 bar. Ett system fr hgtryck anvnds fr tillfllet av robotar som Bigger Brother, Chaos 2 och Wheely Big Cheese. Ett sdant system har visserligen bara en tredjedel av kraften i ett hydraliskt system (~68 bar istllet fr ~204 bar), men det r flera hundra gnger snabbare.
Frdelen r att kolvarna i ett system fr lgtryck bara vger en brkdel av vad dom skulle vgt i ett system fr hgtryck. Sen skulle jag ven rekommendera ganska smala rr och slangar, eftersom detta underlttar fr dig nr du ska styra allt ihop (det verkar lite ondigt att roboten kan strcka ut benet p en hundradels sekund).
Sen mste jag ppeka att Bigger Brother, Chaos 2 eller Wheely Big Cheese har inte stora kolvar! Dom har inte heller stora buffertankar eller grova rr, men det har dremot Gravity (jag frstr dock att ni inte har sett den nnu). Fr er som har bredband, vad tycker ni om detta?
http://users.pandora.be/P3/straightin.wmvhttp://users.pandora.be/P3/straightin.wmv
-
Glmde nmna detta, vill du veta hur mycket tryck en pneumatisk kolv ger. S multiplicera bara trycket (till exempel 10 bar), med arean p kolven (i kvadratcentimeter).
Till exempel s ger en kolv med 5 cm i diameter ett tryck p ca 200 kg (vid 10 bar). Medans en kolv med en diameter p 10 cm ger ett tryck p nstan 800 kg (fortfarande vid 10 bar).
Behver du mer hjlp r det bara att frga!
-
Hur i helvete har dom kunnat f den att kasta s j***a starkt!?!?
Om Rawbot bygger en sn flipper s skulle de inte g s dligt p vrldmsterskapet :) ta inte illa upp killar.....
-
Mycket intressant information! Men var fr den dr roboten p filmen sjlva tryckluften ifrn? Har den en inbyggd liten kompressor som ger ifrn sig stark tryckluft?
Och det finns vl ocks olika hastigheter p pneumatik-hydralerna hoppas jag? Annars blir nog min robot lite vl snabb! :)
-
Imponerande eller hur? Det r resultatet av stora bufferttankar, grova rr och en vldigt stor kolv.
Marcus, nstan alla robotar med kastarm har en flaska som r fylld med kolsyra komprimerad till ~68 bar, och nu fr tiden anvder de flesta ett system fr hgtryck (dom har allts ingen regulator utan plockar ut gasen direkt frn flaskan). Tro dock inte att alla sdana system har samma kraft som Gravity! Dom flesta kommer inte ens i nrheten.
Jag skulle rekommendera dig att gra det samma (allts att anvnda sig av en flaska med komprimerad kolsyra). Dock br du nog avnda en regulator fr att dra ner trycket till 10 bar.
Vill du dra ner hastigheten p allt ihop s finns det tv saker du kan gra. Antingen anvnda vldigt smala rr och slangar, eller att du anvnder kolvar som precis klarar vad dom ska gra (allts att du undviker en 10 cm kolv fr att lyfta till exempel ena benet). P s stt tar det ganska lng tid fr trycket att byggas upp inuti kolven, och den rr sig lngsammare.
Detta r dock ganska komplicerat att gra, eftersom man aldrig vet exakt hur mycket kraft som kommer behvas p varje punkt. Men du kan gra det ganska enkelt fr dig genom att kpa en regulator med instllbart tryck, d kan du justera trycket allt eftersom (vilket gr att du slipper byta ut kolvarna ifall ngon led rr sig fr fort). Sen ger det ven dig mjligheten att kunna dra upp robotens prestanda till det maximala utan att behva byta ut varken regulatorn eller kolvarna!
-
Ja, det lter ju bttre att ha en flaska fylld med kolsyra istllet fr en motor som man ska frska trockla in i roboten! Detta lter mycket smidigare! Frgan r bara hur L„NGE en sn dr tub rcker p ett ungefr? Och hur STOR den r?
-
Och hur dyr den r?
Om jag var du skulle jag definitivt satsa p elmotor med kompressor.
Det finns olika storlekar av koldioxid-flaskor, som (naturligtvis!) rcker olika lnge. Dock tror jag inte att du fr ngon bra gngtid om du bara ska ha en flaska, eftersom du inte kan f in en stor flaska. Du kan ju anvnda flera sm, men det blir ett h-vete att byta d. Sen ska du ju ocks fundera p var du kan fylla p flaskorna. Och till vilket pris.
Vilket du n vljer s tycker jag inte du ska brja med det. Du kan ju koppla in en vanlig ntdriven tryckluftskompressor (som jag antar att du har tillgng till). Sen nr du ser att lederna fungerar, och hur mycket luft de behver, kan du vlja flaska eller kompressor.
-
Ett mycket bra frslag! Dessvrre s har jag inte ngon tryckluftkompressor stendes i garaget just nu, men jag fr vl inskaffa en nr det blir dax fr det.
D borde jag kunna gra precis som du sger; lta tryckluftkompressorn st BREDVID roboten och lta en lng tryckluftslang sticka ut ifrn ryggen p roboten.
P det viset kan den f hur mycket luft som helst och hur lnge som helst! Det borde passa perfekt under instllningsperioden!
-
Nackdelen med en batteridriven kompressor r att det vldigt lng tid innan den fr upp ngot tryck. „ven den minsta av cylindrar kommer ta vldigt lng tid att ppna.
Men flaskorna man frvarar kolsyra i mts inte efter volymen, utan efter vikten. Har du 1 kg komprimerad kolsyra motsvarar det 570 liter gas vid 1 bar, eller 57 liter gas vid 10 bar.
-
–h? tar vldigt lng tid???
Det beror ju p storleken av kompressorn, men sjlvklart menar jag att man ska ha en som har tillrckligt med kapacitet och en rejl bufferttank.
-
Men sen ska han kunna f in den i roboten ocks? Eller han kanske ska dra kompressorn efter sig i en lng sladd? Men han behver ven stora batterier fr att kunna driva kompressorn, ngot som han slipper med kolsyra.
-
Glmde nmna detta tidigare, den vanligaste storleken p brandslckare hr i Sverige r 7 kg (vilket r ungefr 4000 liter vid 1 bar). Sdana kan man kpa fr ngra hundra kronor p en skrot som har hand om gasflaskor.
-
Ska vi sga s hr d?
Koldioxid-system:
Kolsyreflaska
Bufferttank
Elsystem:
Motor/kompressor
Batterier
Bufferttank
Bufferttanken finns i bda, och den tar en del plats, men den gr att forma nstan som man vill.
Kolsyreflaskan tar mycket plats, och har en otymplig form. Som jag sa innan kan man ju anvnda flera mindre, men det r ju hgst obekvmt att byta d. Ett alternativ r ju en flaska formad efter behov, men det r (vad jag vet) dyrt.
Motor/kompressor-paketet r frhoppningsvis mindre n kolsyreflaskan. Det finns ju olika lsningar, t.ex. remdrivna/direktdrivna, som ger olika form.
Till sist, batterierna: De r ocks stora, men med en viktig skillnad, de gr att forma (n jag menar inte att man ska forma dem med vinkelslipen). Jag menar att man kan trycka in ngra dr de fr plats. Sen kommer ju frgan om man vill kunna byta batterier. Annars kan man ju fylla ut ben och liknande med Hawker Monoblock. D frsvinner ju i princip batteriproblemet.
-
Under den tid som jag TESTAR roboten s kommer jag anvnda mig av en kompressor som kommer att st helt vanligt p marken, och INTE inuti roboten.
Sedan kommer jag anvnda mig av en lng lufttryckslang som fljer efter roboten nr den gr framt. Allts kommer INTE roboten att slpa runt p en stor kompressor.
„n s lnge r frgan helt ppen nr det gller vad jag ska anvnda fr typ av drivmedelsmetod nr testperioden r ver och allt fungerar som det ska. Det kan bli ett koldioxidsystem, det kan bli ett elsystem, men jag vet inget skert n.
Jag ska ocks frska ta tag i min hemsida. Jag ska frska skapa en s jag kan lgga in bilder och kanske eventuellt filmer ocks.
-
om man blir melem i spray s fr man en gratis hemsida