Stabilisera en pwm-signal
Hur ska man bra sig t fr att stabilisera den pwm-signal som kommer ut frn servona? Jag frgade om det p gammla forumet och tror att Mats Edlund sa ngot om en diod med ett konstigt namn. Men nu r ju forumet borta och minnet r kort. Hur var det nu igen?
Hmmm, jag tror det var Stefan frn http://217.215.43.121/robot/>
Eller var det jag som sa ngot....vem vet...
I alla fall...vad ska du gra med signalerna?
Styrservo kanske?
Vad vill du egentligen f ut? Om jag minns rtt var det ngot med reler...
Ha Kul
STB
Vi diskuterade hur man skulle bra sig t fr att stabilisera pwm-signalen som kommer ur en servokrets, fr att f relerna (i en styrkrets) att sluta surra. Innan forumet frsvann s hann jag kopiera vad Stefan skrev, men tyvrr s frsvann slutet p en del meningar och jag r inte sker p att jag frstod allt i alla fall. Du skrev:
€ÂDet du verkligen behver r ett RC-filter och en Schmitt-Trigger. 100K ohm och 1u€Â€¦
€Âborde fungera bra. ELFA har en Schmitt-Trigger som heter 73-620-56. Den orkar dri€Â€¦
€Âmindre rel (24mA max) utan problem. D slipper du surrandet och dina reler hller lngre.€Â
Jag frgade hur jag skulle koppla det och du svarade:
€Â1. Koppla motstndet p servoutgngen till pinne 1.
2. Koppla kondensatorn frn pinne 1 till jord.
3. Koppla pinne 2 till pinne 3.
Du har nu utsignalen p pinne 4. –nskas inverterad utsignal kan man anvnda pi€Â€¦
€Âdirekt.
Strmmatning till kretsen skall vara ca +5V till pinne 14. Jord kopplas till pinne 7.
Vill du ha vxlingen lite senare eller lite tidigare s kan du koppla ett strre motstn€Â€¦
€Â500K ohm) mellan pinne 1 och jord (senare) eller mellan pinne 1 och +5V (tidigare).
Insignalsben som inte anvnds br kopplas till jord. (Inte helt ndvndigt man kan s€Â€¦
€Âmot radiostrningar.)€Â
Jag har ritat upp hur jag tror att det ska se ut hr:
http://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt.jpghttp://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt.jpg
Stmmer det? Jag har ngra till frgor ocks.
*Vad ska det vara fr typ av kondensator?
*Spelar det ngon roll om det r plus eller minus frn servokretsen som gr in i den hr kretsen?
*Kan jag anvnda samma strmklla till den hr kretsen som till mottagaren (allts i frlngningen servokretsen)?
*Vad menas med att flytta vxlingen lite senare eller lite tidigare?
*Vad ska jag med RC-filtret till?
Jag skulle vara mycket tacksam om du (eller ngon annan hr) kan hjlpa mig.
/petter
ps. Om jag verkar lite osammanhngande s beror det dels p att jag hade tappat bort papprena nr jag startade den hr trden och dels p att frgorna frn brjan var skrivet som ett mejl.
Allts, jag har ju ett styrservo, som faktiskt fungerade bra i ungefr en minut av grdagens provkrning, innan jag krde in i en vgg och kvaddade mekaniken :sad:.
Jag har en metod som r enklare (eller i alla fall lttare att frst). Problemet r att det ska justeras en del innan det funkar, och det kan vara svrt fr ngon som inte r van vid att konstruera sina egna kopplingar. Drfr rekommenderar jag att du hller dig till Stefans koppling....den r antagligen bttre.
inte r det jag som skrev frklaringen p det iaf
Petter mste kommit ihg fel, fr det var uppenbarligen Stefan han syftade p.
alldels riktigt. Jag hade, som sagt, tappat bort papprena. Jonas, jag kan ju testa din metod om jag inte fr ordning p det hr. Ritningen finns vl fortfarande p din hemsida?
Nja...det r den ostabiliserade varianten...den fungerar inte s bra om man belastar motorn. Jag ska uppdatera sidan under veckan, och kanske gra om hela skiten....vi fr se...