Bygga en fungerande Terminator i skala 1:1
Som bde ni och jag sjlv har sagt; det tar tre gnger lngre tid n vad man tnkt sig.
Bgge ftterna brjar ta form nu, men jag vntar med hemsidor, bilder osv. tills de r helt klara.
Jag tnkte jag skulle vnta tills jag har ngot riktigt konkret att komma med!
Fr det frsta ber jag om urskt (misstog dig frst fr en tonring som verkade kunna veta allt och trodde det skulle va skitltt) Fr det andra s tnk p att anvnder man hydraulik s blir den riktigt tung ocks! Sen det med pneumatiken, man kan ju stta en regulator till varje kolv s man fr nskat tryck till varje del, visst det blir mnga regulatorer men det r en id!
En regulator till varje kolv r ondigt. Man kan ju dock tnka sig ett system med lite mer krm till ben och sdant, och ett lite klenare till smsaker. Men jag tror ocks det r ondigt...
Urskten accepteras Danny! Jag har viss frstelse fr att jag kunde misstolkas som en sketen tonring pga. att jag uttryckte mig p ett snt stt i brjan. Men det r glmt nu och nu blickar vi framt!
Jag fr ven tacka fr tipsen! Det lutar mest t att det kommer bli ett pneumatik-system som jag kommer anvnda, men r som sagt vldigt kluven i den frgan just nu.
Hur gr det numera? Det var ett tag sedan man hrde ngot frn dig! Sen rkade jag hitta denna nr jag var ute och letade.
http://www.teamkiss.com/roboone/robo1.htmlhttp://www.teamkiss.com/roboone/robo1.html
ah....K.I.S.S (= Keep It Simple Stupid) Det r en klassiker....
Jag mste sga att de robotarna verkligen var asfrcka. Har ni kollat in videofilmerna?
Marcus kanske inte r helt fel ute nd?
/Tomas
Det var ungefr s hr jag rekommenderade att han skulle brja fr att f lite grepp p hur leder m.m skulle fungera. Det r ju iofs mycket lttare ocks att bygga dem med servon n med hydraulik/pneumatik. Detta r ju lite lmpligare skala ocks n 1:1 nr det gller bde pengar och material :).
Jag vet dock inte vad Marcus anvnder fr prototyp eller vad han har fr tankar bakom det hela men jag vntar med spnning p den eventuella hemsidan om/nr den nu kommer...
Ni kanske undrar hur arbetet gr? Ja... ftterna r s gott som klara, problemet r bara att jag just nu vntar p delar ifrn USA som jag mste ha fr att kunna fortstta arbetet. Detta har gjort att arbetet har legat lite tsidan ett tag nu.
Dessutom har mina frutsttningar fr DRIVNINGEN av roboten nu ndrats totalt.
Detta pga att jag ftt tillgng till en lokal med massvis av tryckluftskopplingar i vggarna!
Det betyder allts att den nog kommer bli driven av pneumatik.
Jag kommer nog kunna f mera funktionsmjligheter i och med detta!