Bygga en fungerande Terminator i skala 1:1
Jag ska inte lgga mig i detaljerna i de dr utrkningarna, men jag anser nd att de r felaktiga.
Det kommer att fungera utan tank, men om du behver mycket luft under kort tid, t.ex. om du anvnder en eller bda armarna samtidigt som du rr benen, kommer det att g lngsammare, och svagare. Det kanske inte lter s farligt, men det kommer vara illa om du t.ex. springer och anvnder luft till ngot annat, vilket kan innebra att du fr minskad kraft i benen, vilket innebr att den snubblar.
Det r dremot direkt felaktigt att sga ngot om storleken p tanken utan att veta hur stora kolvar du ska ha.
Frresten, en liten detalj, tnk p att en kompressor lter en del. Det kanske mest r positivt, men du kan ju ha det i tanke nr du vljer.
Jonas, jag kunde inte ha sagt det bttre sjlv! Det fungerar utan en lufttank men det gr lngsammare.
Sen sa jag aldrig att han behvde en lufttank p 400 liter, bara att det skulle motsvara en flaska kolsyra p 7 kg (vid 10 bar).
Ngon som ftt kolsyra i skallen hr ??? (syrebrist)
LOL...jag tycker bara det verkar mer realistiskt att f ihop det med kompressor...
Ja Jonas, det stmmer. Den dr kompressorn lter inte dum. Jag kopplar kompressorn till en styrmakapr som styr ut all tryckluft till de olika hydralerna.
Men jag tror nd att jag ska vnta lite med armrrelserna. Jag koncentrerar mig frst och frmst p att f roboten att g!
Jag antar att du menar en 5/2 eller 5/3 ventil.
Ja, det kan nog stmma.
Hur mnga dubbelverkande hydraler kan de ventilerna kontrollera?
En.
Rtta mig om jag har fel, men du br anvnda 5/3-ventiler eftersom du vill ha proportionell kontroll.
En 5/2 eller 5/3 ventil kan kontrollera en dubbelverkande cylinder. Detta kanske kan vara till ngon hjlp?
http://www.killerhurtz.co.uk/howto/diagram.jpghttp://www.killerhurtz.co.uk/howto/diagram.jpg
Sen glmde jag ven nmna detta frut, det finns en avgrande skillnad mellan en 5/2 och en 5/3 ventil. Med en 5/2 ventil gr alltid gasen till ngon av sidorna p cylindern. D du aktiverar ventilen ndras fldet till den andra sidan.
Men en 5/3 ventil har tre lgen, men du kan aktivera ventilen p tv olika stt. P frsta sttet kommer gasen fram till ena sidan av cylindern, och p det andra sttet kommer gasen till den andra sidan av cylindern.