Team Bad Teeth, jag antar att ni ven kommer att ta med er tminstnde en ant i sommar?
/Tomas
Printable View
Team Bad Teeth, jag antar att ni ven kommer att ta med er tminstnde en ant i sommar?
/Tomas
Skulle alla som kommer i sommar kunna meddela oss hur mnga sndare ni har med er, vilket frekvensband de jobbar p (27, 35 el. 40 MHz), samt vilka tillgngliga kristaller ni har.
/Tomas
Hoppas Johan och Markus tar med sej spinner........annars blir det bara strid mellan Team Bovik och Team J.A.G.....
Anton frn vrat lag plockar ocks med sig en liten sak han har byggt ensam (allts utanfr laget).
Tnkte jag skulle uppdatera informationen.
Namn: Scrambled Eggs
Storlek: Ungefr 240 mm hg, och 480 mm lng/bred.
Bepansring: Samtliga delar kommer tillverkas av antingen 8 mm eller 4 mm HARDOX Wear Plate.
Vapen: File not found!
Batteri: Avvaktar svar frn sponsor, antingen tv stycken Hawker Genesis 16Ah eller 80 stycken Sanyo N3000-CR celler.
Fartreglage: Tv stycken NCC60 kpta begangnade frn England.
Drivning: Fr krngligt att frklara, jag kommer uppdatera hemsidan inan slutet av denna veckan.
–vriga detaljer: Samtliga delar till roboten kommer skras och svetsas med laser.
P tal om frekvenser, dom gr ju att ange p mnga olika stt, s detta kanske hjlper:
http://www.modellflygforbund.se/frekvenser.htmlhttp://www.modellflygforbund.se/frekvenser.html
Vi har fljande frekvenser till vrat frfogande:
Kanal 04 (26,995 MHz)
Kanal 19 (27,145 MHz)
Kanal 24 (27,195 MHz)
Bra lnk Christian. Jag har sjlv letat efter ngot liknande.
Ni mste frresten kpa en ny sndare infr Englandsresan, men jag antar att ni redan r medvetna om det.
/Tomas
Sjlvklart! Men vem har sagt ngot om att kpa? Man kan vl frga lite om sponsring.
He...vilka metoder....
„r det alla frekvenser som listas p den sidan?
Jag r nmligen _skapligt_ sker p att jag har ngon, typ 40.9XX, ska kolla nr jag kommer hem p lrdag.
Team Bad Teeth har fljande kristaller:
53, 56 och 57. Alla r sklart 40 Mhz.
Men den tabellen som det lnkas till hr ovan verkar lngt frn fullstndig nr det gller 40-bandet.
Den r lngt ifrn fullstndig, men det r faktiskt alla kanaler som r tilltna i Sverige. Er kanal 57 fr inte anvndas hr.
/Tomas
aj, d....ngon som har koll p vad de andra kanalerna anvnds till? Ok om man kr p dem nd?
Allting r relativt! Vi tillter nog samtliga kanaler, men frgan r vad luftfartsverket sjer.
Vi har 40.685, 40.945 och 40.955
Det r nog snarare Post och Telestyrelsen som opponerar sig, snarare n Luftfartsverket.
Hur som helst s r 40 MHz-bandet rtt kraftigt begrnsat i Sverige, och endast kanal 50-56A tilltna. I England tillts betydligt fler kanaler. Det finns en bra tabell i Graupners huvudkatalog, men tyvrr har jag inte lyckats komma ver en kopia. Har ngon den fr ni grna skicka skanna tabellen och skicka den till mig.
/Tomas
Jag har en ldre variant frn ngra r tillbaka, och vill du ha en kopia ver frekvenstabellen s kan jag skicka en.
Grna det. De uppdaterar inte huvudkatalogen varje r, s den r skert tillrckligt aktuell.
Kan du skanna och e-posta?
/Tomas
Visst, fixar det i helgen.
Anders, har ni kollat eran melj kanske?
Eeh....jag har inte haft tid att kolla forumet frrn nu men att vr 57:a inte skulle vara tillten i Sverige r MYCKET konstigt eftersom vi har kpt den i Stockholm av Wentzels!
Det r ngra r sedan men nd...det vore iofs inte frsta gngen som klantarna p Wentzels gr ngot fel :sad: :/.
Alla tabeller ver tilltna 40 MHz kanaler i Sverige r begrnsade till 50-56a, dvs. totalt 9 kanaler. Fljande utdrag ur PTS frekvenstabell stder detta:
40.0200-40.9800 Landmobil radio
40.6600-40.7500 Radiostyrning, Telemetri och ISM
40.9800-41.0150 Mobil radio och rymdforskning
Jag hller med om att det var mrkligt att de fanns tillgnglig i affren. Mjligen finns de fr folk som skall anvnda dem utomlands, men de borde ha upplyst er om de Svenska reglerna. I England r det tilltet att anvnda nda upp till kanal 93 p 40,995 MHz, vilket ger totalt 34 kanaler.
Ngon fr grna verbevisa mig, fr jag vill ha tillgng till fler 40 MHz kanaler. :sad:
Enligt PTS frekvenstabell verkar det dock vara rtt gott om kanaler p 30 MHz-bandet:
30.0100-37.5000 Landmobil radio
30.0150-30.3550 Radiostyrning och telemetri
35.0250-35.2050 Radiostyrning av modellflygplan mm.
36.7000-38.0000 (S1) Trdlsa mikrofoner mm. Ej godknda.
37.5000-38.2500 Landmobil radio och radioastronomi
Om kanalerna r separerade med 0,01 MHz ven p det hr bandet, borde det rra sig om 34 kanaler. Man verkar emellertid inte kunna utnyttja sndaren i England, s det lr vl inte vara aktuellt med 30 MHz-sndare n p ett tag.
/Tomas
Enligt http://www.modellflygforbund.se/frekvenser.htmlhttp://www.modellflygforbund.se/frekvenser.html s verkar dock endast 9 kanaler p 30 MH-bandet finnas tillgngliga.
Dessutom bara 8 godknda....
Men detta spelar vl mindre roll...vldigt f kper vl en 30MHz-radio...d kan de ju inte anvnda den i utlandet.
Tnkte bara meddela att vi har ftt tag en 40MHz radio. Tnkt vad fretag kan vara genersa om man frgar p rtt stt!
Ska dock kolla hur det blir med frekvenserna.
P tal om saknade personer, det fanns ju ngon vi namn Anders Szinski eller liknande. Han bodde ju i Gteborg och hade dessutom en hel del delar fr en robot.
http://www.alekarosseriteknik.com/robot/http://www.alekarosseriteknik.com/robot/
Adressen till hans hemsida verkar indikera att han har ngon sammanknytning med Ale Karosseriteknik, man kanske ska maila dom och frga om dom knner till honom?
Gr grna det. Om du lyckas lura hit honom i sommar kanske hans intresse fr en nytndning.
/Tomas
Mailet r skickat, nu r det bara att hoppas p det bsta!
Hej!
Vi hller p att underska ett alternativ till Skatsarenan, som r under tak. Det r frgan om en okyld bandyrink med betonggolv. Vi vet nnu inte om och i s fall hur mycket det skulle kosta att vara dr, men hoppas att ni vriga i s fall stller upp och delar p kostnaden frutsatt att det naturligtvis inte vldigt dyrt. …terkommer med fler detaljer nr vi sjlva vet.
/Tomas
Menar ni att vi kanske kan kra fast det regnar ute? Woho! Fast vi fr hoppas p att det inte blir fr dyrt att hyra.
Blir ju roligare om det r is p :P .....
Men allvarligt....vad skulle hnda om man skadar betongen, d? Eller sidorna?
tja, man kanske kan dlja det om man rkar gra ett hl eller tv :)
Men hur stor r lokalen d? Fr alla plats med alla verktyg och mnninskor, plus arenan?
Frhoppningsvis kan det bli s, men n s lnge r inget klart utan det r ett alternativ vi tittar nrmare p.
Skador p anlggningen skall naturligtvis undvikas. Den tidiagre nmnda arenasargen r ett stt att frebygga dem. Vad gller ev. skador p betongen, s r varken flippers eller yxor speciellt vanliga i Sverige f.n.
/Tomas
Love har ju sin Big Bang, men det r mera av en hammare. Tror dock att den kan gra en hel del skada nd.
Allts, nr jag sger skada, menar jag inte ngon tvmeterskrater....utan jag menar mindre saker....jag vet inte hur knsligt det r, men det finns ju trots allt teknik under den dr betongen.
Nej, den skall enligt uppgift vara okyld vilket r en anledning till att den inte anvnds under den varmare delen av ret. …tminstnde inte som isbana. :)
/Tomas
Nu brjar GBG mtet nrma sig :).
Vi r inte 100% skre p att vi kan komma men vi hoppas p det.
Ritar det sista i CAD och sedan br det av till vattenskrning sedan till svetsning och sedan montering + lite (antagligen massa) annat.
Peppa oss mycket nu! Kan vara kul att iaf. ha med sig en ngot sdr fungerande robot...
Remember 2003? Och att ns vi kommer r inte mega skert...
Vi behver pepping! Suckta oss!
Kan ju hlsa att ni ligger betydligt bttre till n vad jag gr iaf.....(om det nu r peppande?)
Att min maskin skulle vara frdig till mtet r nst intill omjligt....
Har nog 5-10 dagars arbete kvar bara p drivningen, och den har nd varit nstan frdig i ett par mnader.....sen tillkommer hela chassit och vapenmonteringen...
Ska iaf gna helgen t att vningskra med svetsen...om jag inte kan gra skapliga svetsar efter helgen blir det nog ny svets....
Och ni har kommit MYCKET lngre n mej ska jag sga.......har inte ens blivit klar med ngon av mina projekt, hller bara p med det frsta.....
Men ifall ni inte kan ka, s sg till innan, s jag kan kpa en tg biljett.
Ngon som kan hmta upp mej vid tget isfall.....snlla?
Kommer du bara till Gteborg s r det inga problem att skjutsa dig till Skats eller var det nu blir.
Eumm.... bara det inte blir fr tidigt p morgonen. :)
Ha Kul
STB
Transport frn tgstationen r nog inga problem, det r nog ett antal bilar som gr den vgen.
Vi kommer definitivt, och vi kanske har en frdig robot med oss. Det beror p hur mycket problem vi stlls infr, eftersom vi bara kommer ha ett par dagar att montera ihop allt innan tvlingen.
Men till vrldmsterskapen blir vi definitivt frdiga!