-
Ants
Nu r Team Bovik och Team J.A.G tillbaka frn AWS 15. Det var frsta gngen fr mej att komma till AWS och England fr den delen. Johan och Mikael fr bertta sin del av historian. Och ni mste ju bertta vad som hnde mellan Vacuum och Miliant ;)
Fr min del gick det t skogen! Flippt var fr snabb och hade en fr otrnad frare. Den kte ut i frsta omgngen i bde Warmup och AWS.
Sen senare p Meleen s gick det nnu vrre. Jag ville mta en spinner fr att kunna f lite krigsskador. Det vart bara bitar kvar av skalet efter vad Chimera hade gjort :D, men allt invndigt hade klarat sej vldans bra. Nu har jag lrt mej en hel del och ska rtta min misstag, nsta gng hoppas jag kunna komma ngra matcher lngre :)
-
Ants
Trist att det inte gick bttre fr dig men erfarenheten av att bara ha varit dr r vrd en hel del.
Man lr sig massor nr man trffar andra robotbyggare :).
-
Ants
Det gick t skogen fr oss ocks. Vacuum fungerade dligt och vi kunde varken kra eller suga ordentligt. Den kte ut i frsta omgngen.
EntrAnt borde vara bttre n ngonsin men infr andra omgngen bytte vi till fr klibbiga dck s att den inte kunde rra sig och vi kte ut.
Vi viste att Vacuums sugkraft var liten nr den dras loss lngsamt men stor nr den rycks loss. Drfr hoppades vi att den skulle st kvar vid en spinner attack. Efersom vi inte mtte ngon spinner i tvlingen s testade vi mot Militant eftert. Vi borstade av en jmn del arenan och sg till att Vacuum verkligen sg. Vacuum stod still och vi lt Miltitant anfalla front plten. Det gick ungefr som vi hoppades. Vacuums frontplt av 1mm stl blev skrad och slets av men Vacuum stod kvar oskadd i vrigt. Militant kte in i vggen och tappade ett hjul och fick buckliga batterier. Tyvrr filmade vi inte och det fanns ingen publik.
36 ants deltog. Som vanligt brjar vi arbeta p hemsidan nr resultaten kommit.
-
Ants
Nu r bilder och resultat upp p http://www.Antweight.co.ukwww.Antweight.co.uk
Dr finns det ven bevis att jag har varit dr :)
-
Ants
Vi bygger en ny myra.
I AWS fr ett lag delta med max 3 hjuldriva myror och en gende myra. Tanken r att vi snabbt och billigt skall bygga en enkel tredje myra fr att utnyttja denna regel. Eventuellt kan den skrotas i framtiden fr att anvnda elektroniken i en mer komplicerad myra. Det blir en snabb vapenls symmetrisk kilform. Lg och bred fr att ka chanserna mot spinners. 0.05mm fjdrande bandstlsskrapa fram fr att komma under motstndarna. Frhoppningvis blir det gjutna dck i klibbigt gummi fr bra vggrepp. Motorer, vxlar och elektronik r klart och nd har projektet bara kostat 200kr hitintills. AVR Mikrokontrollern r skrot. Batteriet blir EntrAnts galma reserv NiCd som aldrig har kommit till anvndning. Motorerna kommer frn Hitec HS-81 servon som kptes till EntrAntprojektet men aldrig kommit till anvndning. Vxlarna r skrot, Minimotor 12/3K helt i metall 12mm diameter och bara 52ggr nedvxling.
Se skiss i min profil.
Vad ska den heta?
Frslag:
SUB - Den r lg och kr in under motstndaren.
Edge - Flack kilform med vass framkant och ganska skarpa sidokanter.
Wingspan - Den r bred och ser ut som en vinge.
Xenon - (En delgas) Det finns inte mnga myrnamn som brjar p x.
-
Ants
Jag rstar fr: Down under / Down below ^^
-
Ants
varfr inte Plano? Betyder platt p spanska ;)
Vad fr program anvnder ni till skisserna?
-
Ants
-
Ants
„r ni skra p att den inte stegrar nr den gasar? Annars tar man ju lite overhead film eller nt styft och lgger det bakp roboten, fast d kan det bli problem med at den ska vara liksidig
-
Ants
Om den stegrar s r det troligen en frga om fr klibbiga dck. Det kanske gr att fixa genom att flytta fram tyngdpunkten i s fall.
-
Ants
Nu r det ett helt r sen Entrant vart krnad till Svensk Antweight Mstare i „lvkarleby. „r det inte dags fr ett SMM II? Eller ska vi vnta till –rebro mtet i maj? Isfall, ska vi ta en helt annan plats (bli inte ledsen Niklas) s alla frn Gteborg, Stockholm, Gvle, och alla dom som ligger dr imellan kan komma? –rebro r ju ett gott exempel :proud:, kan skert f ngra frn mina trakter att bygga ants. Vad tycker ni?
-
Ants
Vi tycker att det skall vara minst tre fungerande ants frn olika lag fr att det ska vara intressant att deltaga i ett SMM 2005.
-
Ants
S, hur mnga r det som har fungerande ants?
Team Bovik har ju tv (kanske tre), och ni kan kanske bidra med arena?
Team Bad Teeth har ju Spinner, och Megant ;), inte sant?
Team SpiritForge bygger p Sparc om jag inte minns fel? Problemet fr honom r att det blir lngt att ka.
Team J.A.G med Flippt!
Jonas Lindn, har du fortfarande kvar din Ant(delar)? :)
Jag kanske kan peppa en av mina vnner i stan att bygga, s har vi nog en till i tvlingen.
Behver fler sikter!!
Jag r s sugen p att organisera SMM 2005 :)
-
Ants
Har kommit p att ett SMM 2005, s kommer det bara finnas tid mellan feburari och Maj, s April blir det, men det blir fr tajt om det ska vara en Robottrff i Maj. I hst, vad sgs om det?
Hade velat organisera och utse Sveriges antweight mstare 2005
-
Ants
Det ska helst ha hnt ngot nytt med deltagande myror mellan Svenska tvlingar. Det r bra om vi kan ha SMM vintertid s att de Svenska tvlingarna blir jmt frdelade i tid. Denna mnad eller December kanske?
I min profil kann ni se hur lngt vi har kommit med myrprojektet. En vy frn 3D-skissen finns inlagd som jmfrelse. Dcken r gjutna av Biltemas textilvrdsrulle smlt och blandat med kolpulver. Dom har mindre diameter n flgarna fr att dom skall krngas p. Det r oskert om dcken kommer att anvndas d dom blev fulla med blsor och luktar illa. Efter att bilden togs s monterade vi elektroniken provisoriskt och provkrde fr frsta gngen vilket gick bra. Det blir vr snabbaste myra hittills men den kndes inte fr snabb.
-
Ants
Om vi ska frska fixa en tvling den hr mnaden, tror jag inte mnga kommer att komma. En annan tanke var att vi som ker till England i feburari inte fr det s stressigt mellan AWS och SMM. Men en tanke dock r att man kan ta det i sista mars eller andra april (dock inte frsta, hehe) Men just nu verkar alla vara borta p jullovet, s nr dom kommer tillbaka, s kanske vi fr mer respons.
Vart fick ni tag p mer textilvrds rulle? I dom affrerna nra mej s r alla slutslda och erstta med en textilvrds rulle med papper.
Om det skulle vara s s tror jag det finns svart frgad Dycem, fast dom kostar....
-
Ants
Roboten ser verkligen kompackt ut, fr du rum med mottagare och acc till den + servon ?
-
Ants
Jag ska sga dej Mats, inget r omjligt fr Team Bovik! „ven om det ser kompakt ut s kommer det funka, fr jag knner dom :)
-
Ants
Joacim: Textilvrdsrullen kpte vi i Agusti p Biltema Stockholm (Botkyrka). Jag hller p och jmfr Dycem distributrer. Slvhftande Dycem verkar bara finnas i bltt och gult.
Mats: Ett av syftena med 3D-skissen r att se att allt fr rum. Det finns inga servon. Motorer, vxlar och acc r mer eller mindre monterade som bilden visar.
-
Ants
Nu har vi bestmt att den nya anten ska heta SUB.
De senaste veckorna har vi dock inte arbetat p SUB utan p Vaccum. Det strsta problemet under AWS15 var att insugsventilerna lckte viket gjorde att den sg dligt. Det r tgrdat nu och Vacuum kan kra bde med och utan sug. Den kan ocks terf suget sjlv om den skulle tappa det, tex nr den kr ver en stor skada i golvet. En sak r vi dock inte helt njda med, nr dcken blir dammiga s slirar dom vid sug. Vi fr se om vi hinner lsa det till AWS16.
-
Ants
Har tnkt snart bygga min myra (wow) men ahr ett problem jsut nu, mina serveon fr bara kras p max 4,8v o jag har ett 7,2v Lipo acc ajg ska anvnda, jag ahr inte moddat servona ens o inte sett dem innan s ajg vet ej om de gr att modda. „r det ngon som vet var man kan kpa nn ntt liten spnningsregulator / hur man gr en sjlv eller har ngot annat tips?
-
Ants
Vad r det fr servon?
Om du vill lda lite sjlv s finns spnningsregulatorn TS7805CI p Elfa art.nr. 73-000-16
Datablad finns p Elfa http://www.elfa.se/pdf/73/730/07300016.pdfhttp://www.elfa.se/pdf/73/730/07300016.pdf
koppla enl sid 1.
Det r mjligt att det fungerar utan kondensatorer. Annars freslr jag
Elfa art.nr. 65-505-29 och 65-505-60
-
Ants
Allts....antingen ska du ha ngon form av motor (typ spinner eller liknande), eller ska du bara ha servos.
Om du ska ha en motor s skaffar du lmpligen ett fartreglege med inbyggd regulator. Om inte br du kanske vlja antingen ett batteri med lmplig spnning fr dina servos eller servon som pallar spnningen p ditt batteri. Annars brnner du ondig effekt.
-
Ants
Tack fr svaren. S jag behver kpa 1 regulator och 2 kondeansatorer, en av varje typ och lda ihop som de gjort lngst ner till hger p sida 1? Isfall vilken kondensator tror ni passar bst?
Jag ska anvnda servo till drift och vapen.
Servona r av mrket ACE R/C ,s str det iaf p paketen. Produkten har benmning: C1016.
-
Ants
Ah, d mste det vara Graupner, va? :)
-
Ants
Danny: Jag freslog tv kondensatorer i frra inlgget.
–ppna ett servo och kolla om kugghulet p utaxeln r 360 grader. Jag tror inte det och i s fall kan du inte anvnda det till hjuldrift.
I min profil finns en ny bild p SUB bygget. P Lrdag r det AWS.
-
Ants
Stiligt Bovik!
Hoppas Ni (+ Joacim sklart) fr det roligt p AWS.
-
Ants
fin fint:)
bygger sjlv en ant nu av en mini radiostyrdbil som jag ftt. gr den mest fr skojs skull.
-
Ants
Oj, jag redigerade inlgget men glmde kolla om det :sad:
Ok ett nytt frsk: En av var kondensator + den spnningsregulator du freslog ska ldas som p sidan 1 = passande spnningsregulator fr min myra?
Ska ppna servot nn gng under veckan, har haft fullt upp hittills under helgen.
-
Ants
Nr du har ppnat det, s skicka mej en bild p hur det ser ut inuti, fr jag tror jag vet hur man ska fixa sna servon, fr jag har haft mycket Graupner servon sjlv :)
-
Ants
Erik: Tnker p Team Final Solutions Antonov som r byggd p en leksak. Den blev svrt strd av andra sndare och hade alldeles fr stor svngradie.
Danny: Ja.
-
Ants
fin fint :)
bygger sjlv en ant nu av en mini radiostyrdbil som jag ftt. gr den mest fr skojs skull. Om han vill ha skoj s ska han f det :)
-
Ants
har inte tnkt att tvla direkt fr motorerna r pytte sm kolla min profil dessutom s blir det inte bilstyrning.
-
Ants
Aha, snna dr 250 kr radiobil som batterierna tar slut efter 1-2 minuter, och studsar bara till och stannar om den kr p ngot?
D kanske du akn bygga en fleaweight, vger 75g, om inte mindre. Fast, om du ska f ngon styrka i den s kanske du kan gra en worm gear
ar ocks haft en sn, satte dit plexi skivor p sidorna och krde runt, hade en mini robot :) (anser jag *blink* )
-
Ants
Nu drar jag ivg till flygplatsen och vntar p Johan och Mikael. Som ni kanske vet s ska vi till England och tvla Igen
Nu har Flippt!´s flipper arm blivit frbttrad och mycket mindre hastighet p robot fr att kunna kontrollera den. Den kan ocks vnda sej frn alla hll :)
Buddy r en ny ant hos mej, och trodde inte att det skulle bli en Entrant rip-off :crazy:
Vi hrs p sndag, fr nu ska jag g och kpa godis som ska rcka hela helgen :)
-
Ants
Nu r vi tillbaka frn AWS16.
Det var ingen uppvrmning. SUB kom under alla motstndare och vann AWS16. Vacuum fungerade bra och hade en verlgsen knuffkraft. Den kom 2:a. I finalen lyckades SUB kila sig under Vacuum s att den efter en stund tappade suget. EntrAnt kte ut i sin tredje match d vi frlorade mot Flippt!.
En ny arena med plant golv och en-mot-en-matcher var troligen till vr frdel.
-
Ants
Bra jobbat!
Jag mste sga att det verkkligen lter som en total svensk dominans. Bra att den finns ngonstans i robotvrlden. :wink:
/Tomas
-
Ants
Grrr...vi har en europeisk mstare men ingen direkt info om roboten :sad:.
He he, skojar bara Team Bovik. SUB verkar vara en mycket uppskattad robot p AWS16 och det vore kul att f lite mtt p den...ultra low sger ju en del men inte allt :proud:.
Vacuum kvarstr dock som min absoluta favorit ngonsin, trots att den bara kom 2:a :proud:. Helt unik och fantastisk design. Alla kan bygga en flipper/spinner/pusher mer eller mindre bra men Vacuum r det nog f som kan terskapa utan rejlt industrispionage, he he.
Grattis ocks till Joakim och Flippt! som verkar ha klarat sig bra. Tyvrr finns ingen resultatlista nnu s vi vet ju inte var den hamnade.
-
Ants
Tack.
SUB mtt:
B: 14cm L:10cm H:24mm
Vi har hoppats p att Vacuum skulle vinna enda sedan introduktionen i AWS 13 men den har haft problem hela tiden. S nr vi ntligen fr den att fungera s stjl SUB ovntat showen. Vad som helst kan hnda i robotkamp.
Websidor om AWS16 och SUB kommer.
-
Ants
Nu finns det AWS 16 resultat p
http://antweight.co.uk/http://antweight.co.uk/