Stabilisera en pwm-signal
Det kan ven vara vrt att frska med en riktigt stabil strmfrsrjning. Om batterispnningen inte r stadig s kan inverterarna agera konstigt. Kanske drar relerna fr mycket strm fr den batterityp dur anvnder.
Jag frstr inte riktigt heller vad problemet r.
Ha Kul
STB
jaha, okej. De verkar onekligen inverterade men jag trodde inte det skulle vara det i alla fall, eftersom jag fljde instruktionen noggrant. Jag fr se om det fungerar fr den betedde sig ytterligare lite mrkligt.
Jag skulle inte bli frvnad om batterispnningen r en aning instabil, fr batterierna r rtt gamla. Men hur som helst s mste kretsen naturligtvis fungera med batterier som spnningsklla. Tack fr informationen dock.
Lt sga att det inte var din tolkning av instruktionen jag kritiserade......
Om du r orolig fr batteriets stabilitet, testa med lysdioder+motstnd istllet fr reler, s kan du se om den beter sig bttre.
(Reler r faktiskt inte s roliga att ha i digitala kretsar...de hittar p en del dumheter med transienter och skit....detta srskilt om skyddsdioden inte r monterad / inte funkar)
Nu fungerar det (nstan) perfekt. Nr jag svnger t t.ex. hger s slr relet till som det ska, men ibland s slr det inte frn nr jag slpper spaken. Fr att tgrda det s kopplade jag, enligt stefans ursprungliga instruktion, ett 470kohms motstnd mellan ingngen och jord. Det hjlpte nstan. Finns det ngot stt att f vxlingen nnu senare? Minska motstndets storlek?
Fast jag r inte helt sker p att det borde bli ett problem nr den sitter i sjlva roboten. Allt som borde hnda r att hjulen svngs ytterligare ngra millimeter. Tror jag i alla fall.
Du kan stta ett mindre motstnd. Dock pverkar detta tv saker:
* Signalen blir dmpad. Antagligen den effekt du sker, eftersom det d krvs mer utslag fr att relet ska sl till, och det slr lttare tillbaka.
* Tidskonstanten blir mindre (dvs. signalen blir mindre stabiliserad). Borde inte vara ngot problem, eftersom din nuvarande tidskonstant strcker sig ver flera cykler i signalen.
Du kan minska motstndets storlek nda tills att du inte kan f den att sl till ver huvud taget. Frsk att stta dit ett p 330kohm.
Vad r det som relet skall driva? „r det s stora reler att de orkar dra motorn direkt? I s fall behver batteriet vara ganska stort och ha stabil spnning. Det kan dessutom hjlpa en hel del att koppla en strre kondensator 1000uF ver batteriet fr att hjlpa till att stabilisera spnningen.
Ha Kul
STB
okej, tackar. Relerna r mycket sm och ska i sin tur driva strre reler. S inget problem dr.
Nu r den ntligen klar. Bild i min profil.
Den ser mycket bra ut. Jag r positivt veraskad av att du gjort ett riktigt mnsterkort till den.
Ha Kul
STB
Fy sjutton...ser _riktigt_ proffsig ut....nu blir man imponerad....funkar den som den ska nu?