Bygga en fungerande Terminator i skala 1:1
Jas?!! Det har jag inte tnkt p! Jag tror jag r medlem i spray, fr jag kpte ADSL-bredband via spray!
Men ni behver inte bekymra er om att sitta och frklara hur allt ska fixas och stllas in, fr jag har en kompis som r lite bttre p datorer n mig. Jag ska frska f tag p honom imorgon(ls idag) och reda ut saker & ting d.
Att ha en bufferttank i ett system med kolsyra r bara ondigt, i alla fall fr Marcus. Det enda en buffertank gr r att den samlar upp d regulatorn inte klarar att slppa s vldigt mycket.
Om man dremot har en kompressor r en bufferttank ett mste, fr en kompressor ger s pass lite gas.
Men det bsta vore nog att gra precis som du sjer, att testa med en lite strre markbunden kompressor och sedan avgra vad som vore bst.
Det var en sak som jag glmde bertta om Gravity frut. Producenterna var rdda fr att matcherna skulle bli fr korta, s dom var tvungna att plocka ut en utav bufferttankarna, fr att den var alldeles fr kraftig! S det drjer nda till semifinalerna innan man fr se dess fulla kraft.
angende gravityfilmen. „r den jttekass kvalitet eller r det skolans datorer. (gick knappt att se ngoting fr alla ruor)
S dligt ska det inte vara. Tnkt dock p att filmen r vldigt stor s med en fr lngsam dator kommer filmen bara klippa och hoppa.
Jag tycker de dr med en kompressor lter bttre fr man kan ju som Jonas sger s skulle man ju kunna trycka in ntt batteri dr de finns plats.
Det finns dock en enkel skillnad mellan att ha en flaska kolsyra eller en kompressor. Eftersom jag rkar ha en flaska kolsyra p 7 kg hr liggande bredvid mig, s kan jag bertta att den 14 cm i diameter och ungefr 60 cm lng (inklusive ventilen). En sdan flaska motsvarar ungefr 400 liter kolsyra vid 10 bar.
Skulle du byta ut detta mot vanlig luft (som man fr ur en kompressor), s skulle du istllet behva en tank p 400 liter (ifall kompressorn arbetade vid 10 bar). Anledningen till den stora skillnaden r att kolsyra frvaras vid ett mycket hgre tryck (ungefr 68 bar). En annan anledning r ven att nr kolsyra frvaras vid 68 bar s vergr det till flytande form (vilket gr att det tar nnu mindre plats).
Men ifall du skaffar en kompressor som arbetar vid 68 bar s rcker det med en tank p ungefr 35 liter. Men du kommer snart att inse att en sdan kompressor r nstan omjlig att hitta (att hitta en kompressor som arbetar vid 10 bar kommer att vara svrt nog).
Men sen mste du ven hitta ngot stlle dr du kan f plats med motorn och alla batterier. Var hade du sedan tnkt placera kompressorn och lufttanken p 400 liter? Kanske binda fast dom i ett lngt rep och slpa dom efter roboten?
Ifall en gasflaska inte rcker s kan du alltid stoppa in ngra mindre gasflaskor verallt dr du fr ledigt utrymme (precis som man hade kunnat gra med batterierna till en kompressor).
Frgan r om det verkligen behvs en kompressor som r S… stark att den klarar 10 bar?
Motorn och batteriet/rna kommer att finnas placerade ngonstans i magtrakten. Eller eventuellt utspridda p lmpliga stllen.
Kompressorn och lufttanken kommer ENDAST att anvndas nr jag testar roboten.
Det kommer finnas en lng tryckluftslang mellan roboten och den stora kompressorn.
Roboten kommer allts INTE att slpa runt p den stora kompressorn!
Jag skojade bara! Det r klart att roboten blir begrnsad om du ska slpa en kompressor efter den.
Om kompressorn behver klara 10 bar eller inte beror p hur stora kolvarna du kommer anvnda, men hur som helst s behver du en vldigt stor lufttank. Men att bara ha en kompressor och motor kopplade direkt in i systemet kommer inte fungera bra.
Ska du anvnda en kompressor s r en lufttank ett mste!
Okej, tv frgor:
1. Varfr kommer det inte fungera bra att koppla en kompressor direkt in i systemet?
2. Varfr r lufttanken ett mste? Vad har den fr uppgift/syfte?