Men vilka tider ska vi vara dr d? Samt vart ska vi mtas?
Ett litet frslag till arenan. Kan man inte stta varnings tejp s obehriga inte kommer in i arenan?
Printable View
Men vilka tider ska vi vara dr d? Samt vart ska vi mtas?
Ett litet frslag till arenan. Kan man inte stta varnings tejp s obehriga inte kommer in i arenan?
Vad vill ni som ker lngt? Vi skulle kunna sikta p att starta 12:00 p lrdag fr att de som ker lngt skall hinna.
Det r inte tejpen (rep?) som r det svra. Stolparna att stta tejpen p r jobbigare att gra. Dessutom vill man ha en sarg som hindrar robotar frn att kra p publik. Det innebr normalt mycket virke. Ls grna i http://www.fightingrobots.co.uk/safety.htmhttp://www.fightingrobots.co.uk/safety.htm
Ha Kul / STB
OK fr jag viste inte om det var bestmt utan ville bara f det bekrftat, man kanske kommer och kikar :D
Jag var ju (som ni vet) inte p frra mtet, och har inte stt platsen. Men det r inte s att ni kan klmma in det i ngon hrna dr det finns naturliga skyddsmurar (typ jordvallar, stora stenar)?
Isfall skulle man kunna st bakom/p dessa, och undvika att folk gick in p parkerinsplatsen.
Hmmm, det finns ju en mindre kulle precis brevid parkeringsplatsen dr eventuellt publik och frare skulle kunna st, sen borde man vl kunna arrangera s att alla reparationer sker bakom de stora betongfundamenten (eller vad ni vill kalla dom)?
Problemet med det r att vriga delen av parkeringsplatsen lmnas oskyddad. Det finns d risk att ngon vandrar upp p parkeringen frn skogen. Anvnder vi betonggrisarna som avskrmning tar vi parkeringsplatser utanfr avstngningen i ansprk, vilket dessutom blockerar fr publik.
En arena av detta slag rknas som en klass 6 arena, vilket enligt FRA Event Safety Guidelines inte tillter tungviktare.
Fr att kra tungviktare behvs i praktiken en klass 4 arena, vilken krver en inre barrir (sarg) och en publik avstngning som omsluter en skerhetszon. Endast flippers, spinners, huggvapen, m.fl. r inte tilltet. P en klass 3 arena tillkommer ett hgt staket utanfr sargen. Det gr att flippers och huggvapen kan tilltas, men fortfarande inte spinners och liknande dr splitter riskerar trffa publiken.
Skall vi annonsera ut trffen offentligt fr att dra dit publik, mste troligtvis ngon sorts ansvarsfrskring tecknas.
Eftersom vad det verkar bli fler robotar i r, s mste vi hlla hrdare p skerheten. Bde fr ev. publik och fr deltagare. Frra ret var det ngra f robotars som kom, men nde rtt mnga skdare. Det borde vara en rtt sker gissning att det blir fler i r.
Det vore bra om lite fler stter sig in i vad som faktiskt str i FRA Event Safety Guidelines. Ngon storts arena av mellanklass r ndvndig. Det hela hnger naturligtvis p vilken ambitionsniv man skall lgga sig p fr rets arrangemang.
/Tomas
Kommer vr robots vapen att tilltas :)?
Stl arena kanske? Tv paralella stlprofiler som insluter ett omrde.
20 meter 3cm*3cm fyrkants-stlprofil kostar cirka 350kr och vger cirka 38kg (om jag rknat rtt). D rknar jag med att stl kostar 9kr/kg.
Ltt att sga till och svetsa ihop till en sarg.
D fr vi ju ordna s att mtet blir tv dagar aif. Stta upp arena, snacka skit, ta och plocka ihop tar sin tid.
Jag har lst FRA Event Safety Guidelines ordentligt, flera gnger, men det r ju faktiskt lite verdrivet. Tolka inte detta som att jag inte bryr mig om skerheten....men jag anser att ngot simpelt skydd rcker, t.ex. betongsuggor, eller kanske en kulle? Kan kompletteras med ngot band fr att sprra av s folk inte kommer frn fel hll. Vi r ju i sdana fall kloka nog att hlla oss bakom, eller?
Det r inte s att jag inte VILL ha ett bttre skydd, utan bara att jag inser att ingen kommer att ta hand om det. Det handlar inte om pengar (om alla lade hundra kr skulle det troligen vara fixat). Vad det n r fr sarg s ska den sttas ihop, fr att inte tala om att slpas dit. Sen vore det ju lmpligt om den kunde monteras ner och anvndas nsta r.
Problemet med en undermnlig arena r om en robot blir skadad ellerutstts fr radiostrning och skenar samtidigt som det befinner sig folk p planen. Faktum r att skerhetsfreskrifterna inte r verdrivna s fort antalet nrvarande kommer upp i fler n man klarar av att ha koll p.
Att arenan mste g att montera ner r en frutsttning. Vi har funderat lite p konstruktionen, och har ngra ider.
Stl r tungt och svrt att flytta p. Svetsar vi dessutom mste den sgas isr och blir till skrot. Enligt skerhetsfreskrifterna skall sargen var 60 cm hg. Skall man klara det med stlprofiler fr man ta ngra saftiga I-balkar eller nt (= nnu tyngre och svrare att sga). Vi hade tnkt bygga av tr med en ev. tunnare plt p insidan.
/Tomas
Vilka robotar kommer frresten till mtet i sommar? Skriv grna ven vilken viktklass den tillhr. Jag tnkte nmligen stta ihop en websida fr trffen, och d ha med en lista p anmlda robotar.
/Tomas
Vr robot kommer, dock inte klar n...
Lovar att den ska vara krklar till GBG :)
HW, krossare
Hur fungerar en ansvarsfrskring? Bertta...
Mer utfrligt n s kan man vl gra?
Namn: Scrambled Eggs
Storlek: Troligtvis 20 cm hg, och antagligen 1/4 kvadratmeter sedd ovanifrn.
Bepansring: ARMOX som skyddsplt, HARDOX till drivningen.
Vapen: File not found!
Batteri: Tre stycken Hawker Genesis 16Ah
Fartreglage: Tv stycken NCC60 kpta begangnade frn England.
Drivning: Fr krngligt att frklara, jag kommer uppdatera hemsidan inom kort.
–vriga detaljer: Samtliga delar till roboten kommer skras ut med laser.
Nja, du glmde viktklassen. :)
Jag utgr dock frn att det r en tungviktare.
/Tomas
jag vet inte om jag kan f ihop roboten till mtet men jag kommer i alla fall med det jag ftt ihop. Fast snart r det ju sommarlov s d kan man ju bygga mycket. Jag planerar att det blir en HW.
Vet inte nr jag kommer igng med mitt bygge men skulle jag f klart det s meddelar jag hr!
Johan: Jag hll p att missa din post, men sg den till sist.
Jag vet inte riktigt sjlv hur det fungerar, men tnker mig en arrangrsfrskring som bl.a. tcker rttsskydd och skadestnd vid ev. olyckor under arrangemanget. Det r allts ngot man frhoppningsvis inte kommer att behva, men definitivt vill ha om man skulle gra det.
Jag tror man mste ha de fr offentliga arrangemang, dvs. tillgngligt fr allmnheten antingen gratis eller mot avgift.
/Tomas
Ants:
Namn: Flippt!
Vikt: Under 140 gram (Hoppas jag)
Vapen: Flipper
Notera: Den komm tva i Svenska msterskapet!
Namn: Speedie
vikt: under 150 gram (Hoppas jag)
Vapen: Skopa
Notera: Den ska kunna kra upp&ner
Feather:
Namn: Track-c-dent
Vikt: Under 12 kg
Vapen: Yxa, att brja med :)
Notera: Frsta fw i Sverige med larvband.
Namn: Mithril
Storlek: (HW) cirka 90x50x45.
Utseende: Ej bestmt nnu.
Bepansring: Armoxstl och Lexan.
Vapen: Pneumatisk kross.
Batteri: 3 st Odyssey 13Ah.
Fartreglage: Vantec RDFR36E.
Drivning: Rullstolsmotorer och Go-kartdck.
–vriga detaljer: 7 tons krosskraft och Vattenjetskuren pansar/chassi
Ngra detaljer i beskrivningen kan komma att ndras under byggandet som pgr fr fullt. Deadline fr bygget r satt till 31 Juli :).
Vi kommer med tv ants, EntrAnt och Vacuum, och antarenan med battlebox.
Om vi hinner s har vi ven en vapenls flugviktare (12kg).
Borde inte ni ha en armour gjord av mithril?
Jag har sett tester av detta material, Armox 600 r s nra mithril som du kan komma!
Wow har du sett testar Christian?!
Var det smfilmer? Finns dom p ntet?
Eeh, Johan...vi har ju ox sett tester p Armox. Dragtestet de utfrde p smbitarna nr vi var p SSAB var vl Armox? Kommer inte ihg kraften i maskinen som drog isr bitarna men den var massiv.
Petter:
Hller med Christian om detta, Armox r grymt starkt och samtidigt segt och flexibelt. Men hittar du nn Mithril liggande nnstans s kan du ju hra av dig :proud:.
Jo, men det var inte den typen av tester jag menade (dom innehll visserligen hydraliska tester av bland annat den tensila styrkan).
Testerna innehll dessutom ett dussintal lite mer okonventionella metoder. Jag har frklarat lite fr Johan om tester som jag tvekar drastiskt p att dom gr p SSAB, och sj bara till s kan jag bertta fr dig med.
Det finns nu en webbsida fr trffen. Ni finner den via kalendern p http://rawbot.rules.ithttp://rawbot.rules.it.
Mycket information p den r n s lnge preliminr. Ls drfr igenom och kom med synpunkter. Vr tanke r att utformningen av arrangemanget till s stor del som mjligt skall bestmmas hr p forumet.
De robotarna som r med som anmlda r endast de som har sagt att de kommer och rknar med att ha sin robot klar. Saknar dock ngra s har du inte anmlt dig n r du vlkommen att gra det. Det r nskvrt frmst fr planeringen av tvlingarna.
Tack vare ett emminent arbete av Christian tidigare, har jag ven uppdaterat listan ver de svenska robotarna. Ls grna igenom ven denna och kontrollera era uppgifter.
/Tomas
Vldigt bra att ngon tar tag i detta ordentligt....dagens ros till dig Tomas.
Haha, du kom ihg mina gamla mail!
Sen r vi tre personer i laget, och vi bor ocks i nrheten.
Frresten, en liten regelfrga....
Som bekant kommer jag att anvnda en hemmabyggd borr som vapen. Detta r ju frvisso ett roterande hemmabygge....men knappast konstruerat fr att lagra kinetisk energi. Enligt preliminra berkningar kommer vapnet att f en energi av ca 15 J vid full fart...vilket i vrsta fall kan f skiten att flyga ivg hela 0.35m. Lter inte s farligt? Godknt, eller?
Ha ha ha...jag lskar dina cyniska utrkningar Jonas...0,35 meter...lol :proud:
Nej, eftersom vi sjlva har ett borr r de givetvis tilltna. :lol:
Borr r som sagt inga kinetiska vapen och spnorna varken slungas ivg speciellt lngt eller r speciellt stora. Cirkelsgar och motorsgar som inte heller lagrar energi kinetiskt, r nd vrre vad glller hur lngt spnorna kan slungas ivg. Vad som r viktigt r om publik och robotfrare riskerar trffas av dem eller inte.
/Tomas
Vad cyniska :)
Om man gr en worst case scenario kan man rkna det till 1.4m istllet...men det knns nd lite...jag kan terkomma nr jag vet vilken vinkelhastighet som gller :P
P tal om superlegeringar ovan, s finns det nt nnu vrre n bde hardox och armox. Som inte bara pminner om mithril p grund av styrkan eller den lga vikten, utan ven priset.
http://www.fightingrobots.co.uk/discus/messages/15/2462.htmlhttp://www.fightingrobots.co.uk/disc...s/15/2462.html
Skulle ven gissa p att AerMet 100 r ngot av en superlegering. Men jag rknar inte med det eftersom priset bara r p 58 euro per kilo (vilket r vldigt lite i frhllande beryllium)!
Silverbullet is back. „r det hr ni hller hus?
Jag har skummat igenom vad ni har skrivit det senaste halvret och jag blev frvnad. Va kul att det har byggts s flitigt ute i stugor och garage. Det verkar ju lovande med alla som r nya ocks.
Vi r kanonladdade infr Gteborgs mtet. Roboten r fullt funktions duglig. Tyvrr ser den ut som en ost sen frra ret. Vi har inte haft tid att bygga om ngonting i vinter p.g.a att Magnus har varit vldigt upptagen med ett huskp bl.a.
/Anders Strm
Anders!!!! Vlkommen! Vi undrade vart ni hade tagit vgen!
Och fler hl skall det bli. :proud: Vlkommen tillbaka frresten.
Jag tolkar detta som att ni tnker komma ven i r. Har du sett webbsidan fr rets mte? Du finner den under kalendern p http://rawbot.rules.ithttp://rawbot.rules.it.
/Tomas
Vi kommer givetvis i r ocks. det var ju skitkul frra ret. och i r kan det bara bli bttre (om vdret hller).
Jag har sett sidan fr mtet hos er, jag hittade ven detta forum p rawbots hemsida. Man kan alltid lita p att ni har ordning p det mesta.
Det dr som str att man fr ha en extra uppsamlare i dcksamlingsgrenen det lter som en bra grej fr oss, eller vad tror in? :)
Men hrrni, nr vi nd r inne p frlorade mnniskor, kommer ni ihg dom dr som byggde en krokodil-liknande robot som projekt? Ngon som har hrt nt eller kommer ihg deras sida?
Jo, vi tnkte tminstnde ge er en rimlig chans i r. :)
/Tomas
Jag kommer ihg vilken robot du menar Joacim men tyvrr inte s mycket mer..