-
Aktuellt robotsnack
Danny: Du har rtt om att gngan p borrmotorerna r 3/8-24 UNF, det brukar st nnstans p chucken.
jag bestllde en sn tapp p bygginterir fr ca 100 kr fanns 2 olika varianter av samma tapp s jag tog den billigare av dom och den fungerade bra.
„r enklast att bestlla sabertooth med kort (visa) d drar dom pengarna direkt frn ditt konto, min gick p 480 kr tror jag det var med frakten inrknad.
Ett litet tips r att gra en platta av alu ca 5 mm tjock, ca 10 x10 cm och skruva fast sabertooth i fr extra kylning.
Har blybatterier p 2,9 A i min skapelse som r kpta p biltema och dom rcker bra, men du kan ju g upp till 4,5 A om du vill frlnga krtiden ytterligare och OM du har plats fr dom.
Byggde min robot av alu vinklar som jag fick tag i en hel massa p skroten fr en hundring och s ven Joacim.
Om du vill s kan jag skicka lite bilder p hur jag gjorde nr jag byggde min robot, sg bara vad du vill ha fr bilder p s ska det nog g att ordna.
-
Aktuellt robotsnack
PS; har en bild p roboten med dom nya hjulskydden monterade.
-
Aktuellt robotsnack
-
Aktuellt robotsnack
Tack fr all info Mats, och snygg robot!
Skulle vara intresserad hur den ser ut inuti framfrallt. Hur allt ser ut monterat och klart, en testvideo med spinnern hade inte vatt fel heller :)
Ja just nu vntar jag p sabertoothsen att anlnda, bygger min myrviktare under tiden.
Sg hromdan att jag mste ha ngra hubbar till hjulen om jag ska gnga dom och skruva fast, annars kanske jag kan lsa det p ett annat stt.
Min mail finns i profilen.
(Message edited by Gizz on March 16, 2008)
-
Aktuellt robotsnack
Testade mina borrmaskinsmotorer med ett ordentligt batteri och dom snurrade bttre n vntat s det ska bli kul att se hur det gr.
Vntar fortfarande p Sabertoothsen innan jag kan dra igng byggandet av FWn som kommer g snabbt att f krduglig utan pansar antagligen.
Mste dock f tag p tjockare aluminium att gra hubbar till mina hjul av, har en som kan svarva t mig.
Finns dr ngot annat materiell som kunde vara lmpligt? Gissar att 10mm plexi och liknande r fr skrt/mjukt?
Inga nyheter frn er p den lite tyngre fronten?
„r s uppspelt nu nr saker brjat vakna till liv, synd att man va s lat innan hehe :P
-
Aktuellt robotsnack
Jag tror nylon eller liknande kan vara bra. Sjlv r jag lite besviken p polykarbonat eftersom det har en tendens att spricka, i synnerhet de tjockare skivorna. Plexi r skit.
Vi r pinsamt sla p att bygga p vr Rawbot. Kanske blir det bttre nu eftersom det finns funderingar p att flytta den till utrymmen dr man kan st och arbeta med den. Nu r den i ett garage med s mycket prylar att det inte gr att g in dr.
-
Aktuellt robotsnack
Ja precis, jo0 plexi e kasst men har annan plast och lexan osv men fr vl g till nt byggstlle och fixa aluminium eller som du sa nylon.
Frresten vad r HDPE fr plast, verkar vara vanligt i fw robotar..ngon som vet?
Vad r det ni modifierar p Rawbot?
-
Aktuellt robotsnack
Danny; Frsk att f tag i hjul med kullagerkransar, plocka bort dessa, svarva till en hubb och gnga 3/8-24 UNF, som passar bra i lget dr lagren satt och klm fast hjulet med en fet bricka p andra sidan och ls fast den med den vnstergngade skruven som fljde med, kan lgga upp en bild p hur jag gjorde....
-
Aktuellt robotsnack
HDPE (Hg Densitet Poly Ethen, om jag inte har fel) r en plast som r mjukare (bjbar) n lexan men ocks lttare. I de tunnare skivorna, 1-5mm s r inte HDPE ngo vidare bra skydd fr en FW, dock i 10mm hllet s hller HDPE lika bra som aluminium, men bara havla vikten.
Dock s r det jttesvrt att hitta hr i Sverige.
-
Aktuellt robotsnack
Tack fr svaren.
Hittade denna guiden: http://windisch.co.uk/robots/howto/attach_featherweight_wheels.htmhttp://windisch.co.uk/robots/howto/a...ght_wheels.htm
verkar vara riktigt bra faktiskt, ska bara frska hitta godset till hubbarna.
Men ifall ditt stt skilde sig frn detta med brickor osv s ser jag grna en bild p det.