Vi r inbjudna till Amsterdam men ker bara om allt stmmer med vr tid och att roboten fungerar utan problem. Oddsen r emot det...men det vore kul.
Printable View
Vi r inbjudna till Amsterdam men ker bara om allt stmmer med vr tid och att roboten fungerar utan problem. Oddsen r emot det...men det vore kul.
Hej alla,
tnkte bara sga att jag har en ny pic p profilen. Om man bortser frn roboten p bilden saknar vapen och yttre pansar och det faktum att det bara r kostymnissar p Sandviks bolagstmma och inte blodtrstande halvt galen robotwars publik, s kan man nstan ltsas att det r en riktig tvlingsbild. :)
P.S Johan jag ber om urskt fr min seghet. Har skickat ett svar nu...
Hmmm....mycket statisk elektricitet p den mattan :proud:
Som ni kanske vet s bygger jag och min lagkamrat Markus vran robot som en del i gymnasiekursen projektarbete 100pong. Imorgon r det deadline fr dokumentationen fr 100pongsprojektet p min skola.
Jag och Markus valde att jobba under denna vr lediga dag. Och under 8 timmar lyckades vi bygga p vrt 17sidiga utkast till en rapport p 30sidor med 14 (mer eller mindre ndvndiga) bilagor. Min hjrna mr som verkokt havregrynsgrt :)
Vl mtt och jobba p, Nu r det bara slutmontering och lite tillverkning/finlir kvar p vissa komponenter. (plus att vi mste svetsa lite p vra pansarpltar innan vi lter vrmebehandla dem) om 3veckor s ser det nog ljust ut.
LOL....rapport p 30 sidor lr knappast behvas om ni har ngon pryl att visa upp. Tror jag och min polare skrev typ 3-5 sidor om vrt arbete. D hade vi frvisso en cool pryl att visa upp....men det har ju ni ocks....
Och det sger du nu!!!
Fast jag tror inte vi hade kommit undan s ltt nd. Vra lrare r lite av rapport-fetischister nmligen:)
Och 30 sidor i vran rapportmall kanske blir 15sidor om man skulle skriva det normalt...
fr er som inte sett den hr godingen redan...
http://www.nyteknik.se/art/40750http://www.nyteknik.se/art/40750
Inom en snar framtid kanske vi fr konkurens om begreppet robotwars/kamprobot;-).....
„r det ngon som vet ett bra smidigt och exakt stt att vga en 100kg robot p?
Vi ska fr vrigt vara tillrckligt klara fr en komplett testdrive nsta vcka. Fr se hur det gr:)
//Mrten
Testa en potatisvg, dom vger verviktiga folk p snt (om ni sg dokumentren s frstr ni), s att det borde duga :wink:
Jag hade en vg p jobbet som r ganska exakt. Annars r det nog en vanlig badrumsvg som r bst. Det finns ju mnga stllen som har mycket bra personvgar. Vrdcentraler, skolskterskan, viktvktarna mm.
Japp, hller med Stefan. De bsta vgarna finns p sjukhus eller vrdcentraler. De kalibreras minst en gng per r (jag vet fr det har jag bl.a jobbat med frut :)) och ska kunna klara rtt tunga patienter.
De absolut mest exakta vgarna finns p dialysavdelningar. De kalibreras hela tiden och ska kunna skilja noggrant p fre- och eftervikter p patienterna.
Hmm... Och hur exakt ska man vertyga sjukhuspersonalen att lna ut en? :)
Du fr helt enkelt kra in dr med den :D
Man behver nog inte en s otroligt exakt vg som p en dialysavdelning. Ngra hekto hit eller dit kan inte vara s viktigt. Visserligen r det ju kul att hamna p 100,00kg men inte ndvndigt.
Det r till stor hjlp att ha en vanlig kksvg som mter upp till 5kg. Om man bara fr till en enda noggrann vgning av hela roboten s r det ganska enkelt att mta skillnaden nr man tar bort och lgger till saker. Det borde vara ganska enkelt att f anvnda en vg p en vrdcentral ngra minuter. Alla vill ju f chansen att se en Robot. :)
Hej igen...
urskta att jag har varit borta en lngre stund, datorn gick ned sej ordentligt (win 98) bytte till win xp.
min hydralik till krossaren r komplet s nr som p ngra hydralslangar, ska bara skaffa dom och montera ihop och provkra.
Man blir lite nedstmd nr ens svindyra amerikaimporterade fartreglage inte fungerar som de ska och man mste skicka dem p reperation innan de ens instalerats i roboten. Det komemr drja ett tag innan de kommer tillbaka och tills dess r det inte s mycket jag kan gra p roboten som r i stort sett klar.
Sen frsvan lite av glden nr sponsorerna drog sig ur sponsringen av Europamsterskapen och det inte blev av.
Just nu har jag kommit hem frn en vlbehvd semester och kommer frmodligen hlla robotbygget p halvfart under den stundande studietiden. Frhoppningsvis gr roboten entre under nsta sommar.
Hur r lget fr alla andra, HWs och vriga?
Har vi ngra helt klara HWs att stoltsera med i Sverige?
Hall allihop!
Jag har efter mycket om och men (och lsande) registrerat mig p forumet, och tnkte bara sga hej helt enkelt. Jag har ingen riktig robot, men hller iallafall p och bygger en av Teknik-LEGO :-)
Ja, som sagt, tnkte bara jag skulle sga hej (och det verkade ondigt att starta en ny trd enbart fr detta)!
(Message edited by muggbot on August 08, 2005)
Vlkommen till forumet!
Vlkomen sger jag ocks!
Tackar!
–hh hh, ha den ran :).
Hej och vlkommen Emil, hade du tnkt bygga en riktig robot fr att tvla med? I s fall blir jag riktigt nyfiken och undrar vilken viktklass, vapen pansar taktiker mm....?
Johan urskta att jag frgar (Det r skert bara jag som r trg och inte fattar det uppenbara men, vem ska den dr ran som du pratar om?
Sedan undrar jag ocks lite allmnt hur mnga av er robotbyggare som bor i STHLM. Jag ska nmligen flytta dit inom kort och inleda akademiska studier och det kan ju ge mjligheter till sammarbeten, kanske. . .
Bara ett frsk att vara rolig.
Replik frn Askungen :). Meningen var att det skulle vara som ett hej och vlkommen.
(Message edited by Motormannen on August 10, 2005)
quote:
–hh hh, ha den ran :).
Nej nej, Dumbom! :wink:
Efter ha hllt p med robotar i fyra r nu s kommer jag faktiskt ta en paus frn robotar ett tag nu. Inte att intresset har svalnat men byggandet kommer att minska en hel del nu. Kommer knappt ha tid nu fr att man ska gra ngot mer n det, t.ex. skola och sommarstuga. Men jag kommer tillbaka om det blir en tvling!
// Joacim
(Message edited by flippt on August 14, 2005)
Jag frstr dig. Vi r ju ett gng hr som r intresserade. Problemet r att vi inte r fler. Om vi var fler s skulle det alltid finnas ngra drivande ven om mnga inte kan/orkar hlla igng hela tiden.
Anledningen till att jag tittade in hr nu var att jag fr ngra dagar sen slog p tv:n och mer eller mindre snubblade ver ett robotprogram :). Programet var robotica (jag har sett er skriva om det hr men aldrig sett det sjlv). Faktiskt inte s tokigt program, ven om robotarna inte var s spektakulra och kommentatorn var sdr underbart brittiskt verentusiastisk. Tyvrr gick det p discovery mix, s de brt programmet mitt i :sad:.
Men gissa om jag blev sugen p att bege mig hem och frdigstlla mitt eget robotprojekt.
dom snder det ven p reality tv p viasat
dessutom kan jag sga att jag har gjort krossararmar till min fw fr en horisontal krossare.......bilder kommer :)
Hehe, robotica. Sg det nr det gick p discovery. Var inte s specialla robotar som du sa Petter, men det r kul att se ngot medan Robot wars r dtt.
Erik: Va bra att ngon r kvar och bygger.
Om ni Christian *arg blick* skulle vilja skicka grejorna NU, s r det bara fr mej att lda ihop motorerna och kpa blyackar frn Biltema, sen s r min frsta FW klar :)
...jag gillar inte discovery mix...
Inte jag heller!
Dom stter igng Discovery channel ca. en timme efter Mythbusters! Finns inget bra efter 21:00 s vi har tagit bort den kanalen...
Nja, sg inte s......mythbusters gr ju p sndagar s man kan se det...men visst, hade varit sjukt mycket bttre med riktiga discovery....
lite dyr kanske men rtt s nice :) http://www.blocket.se/view/6201191.htm?caller=abl_s&l=0&c=1&city=0http://www.blocket.se/view/6201191.h...l=0&c=1&city=0
dom hr skulle va bra till ett hw projekt ^^ http://www.blocket.se/view/6154767.htm?caller=abl_s&l=0&c=1&city=0http://www.blocket.se/view/6154767.h...l=0&c=1&city=0
ok jag vet det blir mycke annonser men vill bara hjlpa ifall ngon skulle behva det :proud:
dessutom tycker jag om blocket ;)
http://www.blocket.se/view/5973117.htm?caller=abl_s&l=0&c=1&city=0http://www.blocket.se/view/5973117.h...l=0&c=1&city=0
quote:
dom hr skulle va bra till ett hw projekt ^^ http://www.blocket.se/view/6154767.h...l=0&c=1&city=0
hrde att han hadde slt dom redan :sad:
det r skillnad p pris och pris.....
Hej alla! „r det ngon som har koll p hur pass mjligt det r att istllet fr konventionell radiostyrning anvnda trdlst ntverk och trycka in en liten minidator i roboten som man styr via en laptop.
Det kanske har diskuterats tidigare men jag har blivit mycket nyfiken p den lsningen och jag kan inget om omrdet s lite spontana ider och tankar frn er skulle gra mig mycket glad :)
// Mrten
Jag r inte helt sker, men ett trdlstntverk kan ev. vara mer knsligt fr strningar n en konventionell radiostyrning.
Naturligtvis skulle det vara vldigt lckert med en robot som hade en egen IP-adress. Det skulle dessutom g att f data frn roboten, vilket i sin tur ppnar fr mjligheten att styra den men en force-feedback joystick/ratt.
En nackdel r att roboten samtidigt kan bli ppen fr ex.v DOS-attacker, vilket reglerna nnu inte frbjuder. En annan kanske strre nackdel r att det finns inga frdiga saker att kpa fr den hr applikationen, utan det blir att stta ihop ngot sjlv.
Det r som sagt en intressant id med bde fr- och nackdelar.
/Tomas
(Message edited by tmr on October 06, 2005)
har lnat boken build your own fighting robot
och den beskriver ngot som heter radiomodem
som man ska kunna koppla till pc och styra saker trdlst med.
annars kan du ju alltid ska p radiomodem med ex. google