10 kg r en hel del fr styrningen...men det antar jag att du vet...
Sen kan du ju spara ngra kronor p att vlja en kondensator som har en lite annan (fysisk) storlek, men det knns som det kvittar
Printable View
10 kg r en hel del fr styrningen...men det antar jag att du vet...
Sen kan du ju spara ngra kronor p att vlja en kondensator som har en lite annan (fysisk) storlek, men det knns som det kvittar
Jag har sttt p problem. Jag vet inte t vilket hll schmitt-triggern skall vndas. Det finns ett par mrken i ena nden p den, men jag vet i alla fall inte vilken nde som r vilken. Ngon som har ngot tips?
Kan vara flera olika mrkningar, vanligast en prick vid ben 1.
ah, tackar. Mot all frmodan s fungerade kretsen bra. Mste dock modifiera den en hel del fr att den ska fylla mitt syfte.
Mot all frmodan?? Den baserades ju p min beskrivning. :)
Vad r det som inte passar fr ditt syfte?
Ha Kul
STB
hehe :). Jag fattade aldrig hur batteriet och relspolen skulle kunna bilda en sluten krets. Men nu tror jag att jag brjar fr grepp om det. Det som behvs gras om r att den skall sl till ett rel nr man svnger hger och ett annat nr man svnger vnster.
Koppla den andra utgngen frn servot till inverterarna p andra sidan av kretsen. D kan du kontrollera bda sidorna separat. Det enda du behver kpa till r ju ett rel, en konding och ett motstnd.
Fmodligen behver du ven ett motstnd frn ingngen till +5V.
Ha kul
STB
Jag fr det inte att fungera. Det r svrt att beskriva vad den gr men huvudproblemet r att det kommer tv utsignaler p en gng. Samt att den ger utsignal nr den ftt en positiv insignal, enda tills den fr en negativ insignal. Om den fr fem plus som insignal s fortstter den allts att ge en utsignal ven om man tar bort insignalen. Mycket konstigt.
Jonas, hur var det du hade gjort?
Hum....nstan som p bilden p min hemsida, men har du ngon aktuell bild av hur din koppling ser ut, s r det kanske lttare att frst?
Ungefr shr:
http://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt3.jpghttp://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt3.jpg
Jag funderar p att strunta i det helt och hllet och koppla servokretsen direkt till relerna i alla fall.