-
Re: D har man kommit igng!
Vad tror ni om denna motor som spinner till en myra? Sg p en sida att den r p 6200rpm vid 8v ca.
Undrar eftersom jag har fartreglaget liggande som de rekommenderar till den.
Vad str kv fr i beskrivningen?
http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=145
-
vet inte vad kv str fr men har hrt att denna motorn ska vara bra: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=301
har frskt ladda upp strre bild men mitt redigerings program krnglar lite :wink:
-
1 Attachment(s)
[attachment=0:16mpdqz9]antweight2.jpg[/attachment:16mpdqz9]hr kommer en strre bild :) den var s stor som man fick :wink:
-
P din lnk str det att kv r varv per volt verkar det som.
Ah dr sarr den, riktigt schysst robot ju, du har ingen p innanmtet?
Ska sticka och infrskaffa mig en spectrum dx5e nu, vntar fortfarande p delarna frn england sen jvlar ska det byggas!
-
hr kommer en bild p innanmtet, ska snart gra en ny design, denna vger 300 gram :(
-
1 Attachment(s)
[attachment=0:3r9ypshn]CIMG1255.JPG[/attachment:3r9ypshn]glmde bilden... :proud:
-
Det ser ju riktigt bra ut :)
Kpte Spektrumen innan samt en sortimentlda, har brjat organisera alla prylarna nu.
Kan knappt brga mig till motorerna och fartreglaget kommer.
Kan leka med det jag har frvisso
-
japp men som sagt, den r lite tung s det blir helt ny design hrnst :)
var fick du tag p ditt lexan/polykarbonat i 1mm tjocklek? jag letar verallt 8)
-
Jag har en glasmstare precis ver gatan. kpte en 500x500mm bit, kostade 125kr eller nt s det e inga strre summor.
Leta efter nrmsta glasmstare, de kanske inte har det hemma men kan ta hem. Dom har priser och liknande ocks.
Har 0,5mm macrolon som r samma men ytbehandlat fr repor eller nt. byggde frsta myran i det men som chassi tyckte jag det var lite fr tunnt.
Men andra sidan var den inte stabilt byggd heller :P
-
Hade tur idag!
Hittade en snderslagen kundvagn av den typen som r liten och helt gjord i plast.
Det enda som vart kvar var underdelen med hjulen och den var dessutom knckt men jag inspekterade hjulen och
de var liknande dom gra plasthjulen med mrkgrtt gummi p colson wheels s jag slaktade den p hjul
och fick drigenom 3st 100mm hjul och nr jag fick av kullagret r dr ett hl p ca 31mm i mitten.
Den andra trevliga saken vart att jag fick tillverkat en gratis 21mm aluminium axel jag sen kan gra hubbar av till hjulen
s jag fint och bra fr fast dem p mina skruvdragarmotorer till FW'n :)
S hll gonen ppna fr trasiga sdana vagnar!
Edit. sg precis att min order p sakerna till min Ant str som completed nu s hoppas det dimper ner ett litet paket med posten snart!
-
jag har ntligen hittat lite lexan/pc!
jag kollade med en lokal glasmstare, och javisst de hade lexan(vilken veraskning-.-')! t.o.m s kunde man be dem att skra ut delar exakt efter vilka mtt man nskade! :P
imorgon blir det till att klippa ut basplattan till iAnt. :)
-
Va bra!
Ja dom brukar ha lite hemma, mest 4-5mm verkar det som.
Och ja som du sger de brukar skra ut till en ocks och ta hem om man behver.
Sen brukar de kunna undvara lite spillbitar ocks, dr jag bodde innan lyckades jag
till min frvning f en ca 60x40cm lexanbit i 4mm tjocklek, den blev basen till frsta
FW'n. Men han vart nog lite trtt p att jag tittade in flera ggr och undrade om mitt
makrolon hade kommit :P
-
Har ngon en koll p vilken borr jag ska anvnda fr att sedan gnga med 3/8-24 UNF (gngan p skruvdragarmotorernas axel ut frn vxellda).
Hittar bara vilken storlek i tum men vilken r nrmst rknat p millimeter?
-
Jag skulle gissa p 8,5 mm...
-
Tack, Ja det verkar vara den generella uppfattningen, fr kra p det och se hur det gr :)
Vart precis nere och hmtade mina motorer och speedo till myran, ska bara fixa lite smskruvar och sen kommer jag bygga!:D
-
vad bra! :P
jag ska ocks brja bygga s snart mitt lexan kmr :wink:
-
Lter riktigt bra!
„r fortfarande lite kluven p vapen s fr se exakt vad det blir.
Tnkte skapa en trd typ som Build diary s man kan slnga in lite bilder ocks och ha den som en samlad trd fr alla
svenska pgende projekt.
S kan ven folk frn vriga vrlden titta in i-och-med det engelska namnet.
-
det var en vldigt bra ide tycker jag! :D
-
Nu r det shr att min trsljdslrare sg p robotwars frra veckan och han blev intresserad av att gra en fjder nsta termin ihop med mig! :lol:
Vi tyckte bda att den borde vara en fjderkopia av Tornado (allts en pusher). Allts behver man hitta sdana stlbalkar. Var kan man hitta sdana och vilken tjocklek ska de ha? :)
-
jrnhandlar / mekaniska verkstder. Det borde g bra med 20*20*1m eller 25*25*1mm. Det r dock ganska tungt.
Minns nr vi va ute efter sdana balkar s p ett stlle kostade det 25kr metern eller s s det vart inga strre summor
-
-
Har lagt upp mitt FW bygge under build diary's.
Snabblnk hr: viewtopic.php?f=240&t=3787
-
tnkte att jag skulle gra en liten (lol) uppdatering p min myra eftersom det var lngesen jag skrev nnting om den hr p forumet:
har skurit ut ett chassi ur ett 1mm tjockt A3 lexan ark, och vikt upp sidorna och bakdelen.
satt fast alla komponenter dr de ska vara. Motorerna har flyttats lngst bak fr att gra plats till 4-bar-lyftaren som nu r vldigt effektiv, och ltt skulle kunna vlta ver en annan robot :D
Men det som jag fortfarande kmpar med r att hitta en ersttare till min kra gamla sabertooth som tar fr mkt plats och vger fr mkt.
Semestern kom och vi kte ner till helsingborg fr att hlsa p slkten, dr vi hittade en rc butik. Killarna nere p Rc Radiostyrt(som affren heter) var vnliga att ge oss 2 st HPI SF-1 servon som vxlarna hade pajat i. Det som terstod att se var om elektroniken fortfarande funkade, och det gjorde den! :)
Idag r vi nu hemkomna frn semestern och arbetet med att gra om servo-elektroniken till fartreglage, tog fart.
Potentiometrarna limmades fast i det s kallade dd-lget, eftersom jag har tappat bort de 2.2K resistorer som ett fretag hr i vxj var vnliga att ge mig..
Det var nu de frsta problemen brjade dyka upp.
Att f av motorn som sitter p servo-elektroniken var svrare n vntat pga det faktum att det tog EN HEL TIMMA fr ldkolven att bli tillrckligt varm!
Nr vi d ntligen fr bort motorn frn elektroniken och ldar fast de sladdar som leder till Hobbytronik-motorerna p servo-elektroniken s hittar vi ett fel p denna frut nmda motor..
Den lilla saken som sitter p motorerna, som man ldar fast sladdarna i, har ftt ett glapp i sig och vgrar att fungera ibland. :angry:
Detta knns vldigt jobbigt eftersom att en sn motor (440 rpm) kostar 150 kr minus frakt att erstta...
Alternativen som jag ser de r:
-Bita ihop och betala de 150 kronorna minus frakten.
-Hitta ett stt att tgrda problemet
-Kpa tv nya av de 400 rpm som finns p ebay fr 50kr var med frakt.
Hoppas alla har en bra sommar!
Philip J
-
Det lter finfint , frutom oturen med motorerna :(
Min myra la jag p is d min andra sabretooth har fel p mixingen. Har varit i kontakt med dimension men dt hnde inte mycket, ska ta kontakt med dem igen nsta vecka fr dr br ju tminstonde finnas garanti.
Har hjlpt brorsan att bygga om hans frrd s nu har jag en fin liten verkstad dr inne med en liten pelarborr, skruvstycke, slipmaskin och annat smtt och gott.
Kan frvara och bygga min FW hr utan problem samt med hjlp frn brorsan och kan nu se kksbordet igen hemma i lgenheten.
Kommer ha kvar grejer s jag kan bygga myrorna hemma iomed de r s sm och man inte behver s mycket.
Ska flyga till turkiet imorgon en vecka men har sedan en vecka till av semestern s ska se vad jag hinner gra i robotvg!
-
Ftt hem min nya fina elextronize 30HX till fjderviktaren idag!
Har ven gjort motorfstena till samtliga motorer tillsammans med brorsan och brjar f han mer och mer intresserad av robotbyggande.
Ska bestmma ngon dag s vi kan f mycket gjort p roboten d vi har det mesta i verktygsvg samt nu hans frrd (ehm numera robotverkstad).
Har vad jag vet alla delar hemma samt vet i princip exakt hur roboten skall byggas frutom liten oskerhet p vapnet men det lser vi allt eftersom.
-
Roligt att det verkar hnda en del hr.
Fr egen del s vet jag inte nr jag senast loggade in hr, men
robotbygget har gtt framt en hel del nd.
Nu har jag i princip bara kvar att svarva hjulaxlarna innan jag kan
montera ihop roboten fr en frsta provkrning med det nya chassit.
Vi har just ftt vrt andra barn, s det r lite hektiskt just nu, men jag
borde ha en ngorlunda fungerande robot inom ett par veckor iallafall... :)
-
Skall bygga om min flippermyra d den inte r s bra som jag vill ha den, 1mm poly flexar s mycket och flipperservot r inte optimalt monterat
s fr bygga om den, skall anvnda mig av lite av det 5mm tjocka HDPE't jag har eller 4mm PC fr att f lite stabilitet.
FW'n har jag inte gjort ngot med p ett tag, fr se nr jag och brorsan har tid att gra lite mer, blir inte s ofta d vi bor ca 5 mil ifrn varandra.
-
Vart i kontakt med Dimension igen och de skickar ett nytt fartreglage till mig vilket br komma mellan mndag-onsdag.
Kpte ven det 3-packet med Lipo accar s har en hel del batterier nu.
Har ven brjat bygga om min flippermyra fr 5e gngen, suck.
Men nu ska jag bara bygga allt enkelt och ltt, inte krngla till det fr mycket,
skapar en byggtrd ocks om det dr jag lgger alla mina projekt i under
build diarys i engelska delen.
S snart denna myran r klar s blir det nog att jag startar p den larvfotsdrivna pushern och drefter spinnern :)
„ven bestmt mig fr ett team namn vilket blir Team DD, DD str fr devastating devices.
Stmmer kanske inte med mina nuvarande robotar men det tar sig iaf ;)
Hur gr det med din myra Philip?
-
Roboten gr hur bra som helst nu!
Viktmssigt ligger den p drygt 6 kilo, s det borde inte
bli ngra strre problem att klara viktgrnsen.
Kul att designen fungerar shr lngt.
-
Va kul att hra! Har du ngra bilder eller videos p den?
-
Har nu fixat sidorna samt ett par stag p dem s att roboten inte fastnar p sidan:
http://i51.photobucket.com/albums/f3...lbarsfront.jpg
S nu r det bara flipperarmen och flippern kvar :)
-
Ser ju riktigt trevligt ut! Gillar skenorna p sidan.
Varfr r det en frhjning p baksidan?
-
Tackar!
Roboten r ngot vinklad dr bak fr version 3 vart helt rak men d kunde den fastna p rven s att sga.
Ifall du menar toppen lngst bak s valde jag att vika ner den s att servot skulle hamna lngre ner fr nr jag testade
passa in roboten i min kub s verkade den kunna bli fr hg om jag bara gjort en vanlig kil.
Det r inte lika snyggt som en vanlig kil men roboten fr plats riktigt bra i kuben samt fick ner tyngdpunkten ngot.
Flipperarmen r klar ocks s nu fattas bara skopan, har en skiva 1mm titan grad 2 som jag ska frska bearbeta.
http://i51.photobucket.com/albums/f3...iewflipper.jpg
„n s lnge ser det faktiskt ut som att jag verkligen kommer bli helt klar med min frsta tvlingsdugliga robot :)
-
oj oj oj hr har man kommit lngt, ser faktiskt riktigt bra ut. :)
jag r precis hemkommen frn kanada efter en tolvdagars visit dr, s jag har inte ftt mkt gjort, hller p och fixa till chassit, och ska sedan frska bestlla hem lite nya motorer d motorn som det var glapp i har helt lagt av nu :?
synd att det aldrig blev ngot robot-mte i somras frrsten :(
-
Hehe jo har blivit en hel del, mrkte dock att roboten vgde 148g utan titanskivan till flipper, har bestllt tunnare titan och skalar bort lite plast hr och dr s br det lsa sig med vikten :)
Nej det var synd, fr se nr det blir dags igen sen.
-
„r i groparna att flytta till ngot strre, d kommer jag ha plats att ha verktyg och liknande hemma s d kommer jag antagligen kunna bygga oftare och intresset kommer nog stiga igen :)
Det mesta r egentligen ganska lngt framskridet p min FW, frutom sjlva liftern r det mesta egentligen att bygga ihop och testa d jag har s gott som allt materiel inkpt.
Dock r detta hemma hos min bror och jag har fr nrvarande inte mycket tid till att ta mig dit fr att bygga.
-
Kul :). Fr min del r det nstan tvrt om :(. Jag har flyttat till en annan lgenhet och har inte lika mycket plats hr. Fast det gr ju inget vidare att bygga p tungviktare i lgenhet i vilket fall som helst.
Kan dock bygga p jobbet nr jag vill. Det som r problemet r vl motivationen bara. Tror RW behver komma igng nt mer rejlt igen fr att jag ska komma tillbaka med full kraft. Som att det skulle bli ett vrldsmsterskap eller en tv-sndning eller nt.
Som det r nu har jag i stort sett alla delar som behvs fr en riktigt schysst HW, frutom batterier och de kostar inte s vldsamt mycket lngre. Finns ju fina fr en trevlig penning p hobbyking.com.
LiFePo4 fr det nog bli...