lter kul att du hade lite att gra under julen Mrten,sjlv s har jag skaffat alu 4-kantsrr till roboten idag (lnade p jobbet p obestmd tid :)). r tv lngder p ca 1 meter vardera, ska hlla spinnern + drivmotorn.
Printable View
lter kul att du hade lite att gra under julen Mrten,sjlv s har jag skaffat alu 4-kantsrr till roboten idag (lnade p jobbet p obestmd tid :)). r tv lngder p ca 1 meter vardera, ska hlla spinnern + drivmotorn.
Tja,
r det ngon av er som har koll p om man kan kpa RC-gyros i sverige? Jag tnker p de som finns p den amerikanska sidan http://www.robotcombat.com/marketplace_rc-gyros.htmlhttp://www.robotcombat.com/marketplace_rc-gyros.html
vems robot r Whirlpool 70? http://www.robotwarsuk.i8.com/Robot%20Design/World_Champions2.html#Whirlpool%2070http://www.robotwarsuk.i8.com/Robot%...#Whirlpool%207 0
Det var ngon slkting till dem som gde den dr roboten som brukade posta p det gamla forumet (robotwars.co.uk) innan det frsvann. Vad jag vet s har han inte gjort sig till knna hr.
Det var inte helt ltt att utrna hur gammal den dr sidan var och jag vet inte nr WC2 gde rum. Men en gissning r att det var ngra r sen och W70 med robotrer r sedan lnge frsvunna frn rw vrlden. (Rtta mig om jag har fel)
Nu har vi kommit en bit i verkstaden och p min profil kan ni se en hafsigt samansatt bild ver robotens aktuella status. Kommentera grna.
Mvh Mrten
Ser lovande ut. Klmvnlig aluminium fr vr robot :proud: ;).
vi har lite inside-information om Sandvik Nanoflex, som vi kommer ha i dubbla lager utanp den klmmvnliga alun. Om man vrmebehandlar Nanoflex rtt och tillrckligt lnge kan man f ett material som r hur starkt och hur segt som helst. Vi r inte oroliga fr ngot. :)
Lter spnnande. Ska bli kul att se den :).
Johan och jag kommer dock att f svrt att hinna gra vr robot till en riktig utmanare :sad:. Han pluggar som sagt i –rebro och jag jobbar s mycket (egen fretagare...) att jag inte riktigt har tid och ork med s mycket annat p sidan om.
Mithril kommer dock att g att kra och att anvnda vapnet till –rebro. Ngra timmars jobb bara. Helst skulle vi vilja stoppa i nya motorer/dck, CO2-tuber och fundera lite p hur vi kan ge roboten en bra sjlvrttning.
S...roboten kommer inte att bli s hftig att se p direkt men vi har ett roligt vapen iaf :).
ah, ntligen en bild. Ser bra ut.
kul at det hnder saker i garagen och lgenheterna runt om i landet, ser snygg ut, r det en mag-motor som syns p bilden ?
Har kpt !!! en robot frra veckan, stdrobot (roomba), d.v.s sjlvgende damsugare p expert fr 995 kr ! trttnade p att stda golvet. batteriet rcker ca 80 minuter p en laddning (NimH)
Det r en av vra 4 Magmotorer av betckningen S28-400.
3,13Kg motor som levererar 3,3Kw* uteffekt vid 24V. Vilket betyder 6,6Kw* vid 36V vilket betyder 26,4*Kw p fyra motorer :).
*Om man inte rknar med den totala kretsens resistens och systemets friktion.
Hmm....Mrten, tror du kan skryta lite till. 3.3kW @ 24V ger 7.4kW vid 36V, och hela 29.7kW med 4 motorer.
He he, det r en otrolig (och lskig?) massa kraft det. Hoppas ni har batterier s det rcker :proud: (om ni ska kra alla motorer samtidigt, frsts).
Annars kan ni f kpa av oss :). Hawkers...
Intesannt Markus? 16Ah eller vad det var.
Vran robot kommer bli lskig!!! :)
Tyvr har vi inte ftt tag p ngon portabel perfekt strmfrsrjning s den totala uteffekten sjunker ju ganska betydligt. Dremot har vi ett antal Hawkers redan s jag tror att vi klarar oss tillrckligt bra p den fronten.
Nu ska vi hmta vra Nanoflexpltar som r frdigbockade.
Johan, hur var det med bilder p Mithril???
Det r tyvrr jag som r skyldig dr :sad:. Har inte orkat ta tag i vr mycket frsummade hemsida samt nr jag har haft tid s har jag glmt ta med bilderna...
Jag kan bara hoppas att det blir lite mer tid framver.
Nu finns en bild p Mithril i min profil.
Det var nr vi testade vapnet fr ngra veckor sedan. P bilden syns ett litet skruvstd i gjutjrn som vi gjorde mos av :proud:.
ahh, fler n mej som ska ha hydralik ser jag.... kuuul. snacka om att krossa robotar p mtet senare i r..... :-[]
Mats, vi anvnder inte hydraulik.
ok, tyckte att det sg ut som hydralslang som satt ansluten till kolven och antog att resten av systemet anvnde hydralik. ;-).
co2 kanske ?
Nog r det hydraulikslang som anvnds men vi har FP (full pressure) CO2.
eeh, ok hur mnga kilos tryck pratar vi om ?
r det samma tryck som det r i co2 flaskan dvs 68 kg ? men det r vl en hydralkolv frn brjan.... ?
Hnger du inte med Mats :).
Kolven r byggd frn scratch av Maddox (kille i Holland). Vi kr med fullt s div. max 1000psi.
Bild p tv prototypdelar som antagligen ska sitta i en 6kg FBS (bilden finns p min profil). Gjord i en vanlig supportsvarv.
Fr se om vi bestmmer oss fr att gra sjlva roboten sedan.
Snyggt Johan. Klart att vi ska bygga roboten nngng :). Att ka till Finland och tvla (med 6 kilos robotar) r nstan billigare n att tvla i Sverige. Bten ver r ju nstan gratis he he.
Hej alla,
Jag har under ngra veckors intensivt arbete och efter en del frdande misstag som resulterat i nnu mer och hrdare arbete i stort sett gjort klart drivmekanismen till roboten, jag har jobbat en del p vapnet ocks men fokuserat p drivningen.
Jag har filmat lite och tagit ngra bilder. Den bsta bilden ska upp p profilen s snart jag fr tillgng till min dator (imorgon).
Jag undrar nu om ngon r intresserad av att jag mailar ver en filmsnutt dr sjlva drivmekanismen tar sig framt p ett provisoriskt stt?
Det r allts inte hela roboten utan bara en liten del av den som kravlar sig ngra decimeter i en snv cirkelbana.
MVH Mrten
jag skulle vilja ha filmen. om det gr bra
erikkknutsson@hotmail.com
jag ss, mail: mats_katrineholm@hotmail.com
Samma hr: azrael_18@hotmail.com
r det ngon som har sett denna sida frut http://www.electrokit.se/http://www.electrokit.se/ har ngra robotkit.
ser att du har ftt fram bilderna ser grymt ut :)
Hej!
:Tackar fr komplimanger och kommentarer.
Danny S, Jag tror att din mailbox r full eller ngot, fr jag fr inte fram mitt medelande till dig.
Bara fr att ge ngon sorts aktuell status, fr den som r intresserad kan jag sga s hr: Jag kommer att ka till Japan p praktik en mnad, (p fredag lyfter planet). Men min lagkamrat Markus kommer komma hem frn sin praktik i Sydafrika nsta vecka s jag hoppas att prjektet inte avstannar helt.
Enligt tidsplaneringen ska vi om en mnad eller tv ha en robot som sitter ihop s pass bra att det blir lge fr lite riktiga tester och eventuellt konfigurationer.
Hur r lget rent allmnt p HW fronten?
Mrten du har Mail frn mig.
Ja hall d, detta r inget robotsnack direkt men jag tar tillfllet i akt att gra lite reklam.
Jag har gjort en liten resedagbok p internet dr jag dokumenterar lite av mina erfarenheter och mina upplevelser. Om ni r intresserade s kan ni g in p den hr lnken. http://www.resedagboken.se/travel.asp?id=30244http://www.resedagboken.se/travel.asp?id=30244 Jag har inte lyckats ladda upp ngra bilder nnu, men det kommer.
Om tv veckor kommer jag hem och d J***ar ska det bli bygga av :)
lter som du har roligt dr borta:)
Hejsan. Har du det trevligt i Japan?
Tjena Petter,
Ja visst har jag det trevligt hr i Japan.
Lite krngligt med momunikationen mellen mig och lokalbefolkningen ibland bara.
Ska f ka p ngon sorts O hanami-utflykt i helgen och njuta av krsbrsblomningen, Japaner r tokiga i krsbrsblommor.
Hur gr det med roboten dr hemma?
Eller frrsten, hur gr det fr er allihopa med robotarna dr hemma?
Sayonara.
Kul lsning den dr reseboken :).
Vi r med iallafall i sommar men jag har inte hrt s mycket frn ngra andra HW folk. Men Silverbullet (eller deras nya?) samt Rawbot (eller deras nya?) r vl sjlvskrivna kort i en Svensk robotkamp :). Ska bli intressant att se om Scrambled Eggs blir en platt omelett eller en succkaka om de hinner f ihop den.
Nn annan sjlvskriven tungis jag glmt?
Sedan kommer ju en bunt sm myror som alltid e lika roliga att se/kra.
Har knoddat p som fasen hela dagen (och flera dagar innan idag ocks) i skolverkstaden.
Verkstadsknoddandet har medfrt att drivningen i princip r helt frdigt med radiostyrning och allt. Testkrde roboten med tillfredstllande resultat fr 20min sedan.
Den halvfrdiga roboten kommer visas upp p Sandviks Bolagstmma imorgon eftermiddag. (En liten monter som man kan beska innan sjlva stmman brjar.)
S om ni ger Sandvikaktier och kr frbi Sandviken imorgon s kan ni ju grna svnga in till jrnvallen och ta en kik. (Fasst man mste nog anmla sig i frvg tror jag s det gr nog inte)
En allmnn frga ocks. „r det ngot svenskt HW lag som har planerat att ka till Eurochamps i Amsterdam i sommar?
P.S Ska frska fixa lite bilder p profilen inom kort.