det hr kanske r den dum frga........men har vi kommit fram till ett namn p freningen?
Printable View
det hr kanske r den dum frga........men har vi kommit fram till ett namn p freningen?
Ingen dum frga, tror svaret r nej.
Hrde att det skulle diskuteras i gbg...men jag har inte hrt ngot sen....antar att det inte hanns med?
Svenska Tvlingsrobotfrbundet var vl det sista frslaget, om jag inte minns fel.
/Tomas
Om vi d ska sammanfatta alternativen:
Svenska Robottvlingsfrbundet, som syftar p tvling med robotar.
Svenska Tvlingsrobotfrbundet, som syftar p robotar som tvlar.
Ngra andra frslag?
n....men de bda r ganska lnga, s man kommer troligen att anvnda frkortningar flitigt. Vad sgs d om RTF, eller TRF....inga konstiga associationer hos ngon?
SRoTF ?
The only association I can make with RTF is Real Text Format, but seeing as thats not even close to the same thing, I doubt that it will make much diffrence.
They both sound good, but my vote is on Svenska Robottvlingsfrbundet or RTF.
Jag tycker ocks att Svenska Robottvlingsfrbundet eller RTF lter bra men ska det heta frbundet eller freningen?
Frbund r lite tyngre i min mening, ngra som bestmmer och r mera allvarliga, medan frening r mer en grupp av intresserade. Frgan r vilket som passar oss bst och vilket som betyder mest krav/pengar/tid med myndigheter m.m fr de inblandade?
Du har rtt....det r en frening vi ska bilda....
Jo, det stmmer nog. Ska vi vnta p mer frslag eller ska vi ta en omrstning?
Vi borde tminstnde ha tre frslag
Finns det inga mera frslag s knns det vl ondigt att hitta p ngot endast fr att det ska finnas tre frslag?
Det skulle ju kunna vara nnting med kamp i, t.ex.:
Svenska Kamprobotfreningen
Svenska Robotkampfreningen
Fr det andra, mste vi ha frening i namnet?
Svensk Robotkamp
Svenska Kamprobotar
Varfr mste man ha Svenska frst i meningen? Gr det inte med t.ex. Robot freningen i Sverige?
Because Svenska has a much nicer ring to the non-swedish ear than Sverige ?
S om man ska sammanfatta alla frslag, som dykit upp/kommer dyka upp:
1. Svenska Kamprobotfreningen (KRF)
2. Svenska Tvlingsrobotfreningen (TRF)
3. Svenska Robottvlingsfreningen (RTF)
4. Svenska Kamprobotfrbundet (KRF)
5. Svenska Tvlingsrobotfrbundet (TRF)
6. Svenska Robottvlingsfrbundet (RTF)
7. Kamprobotfreningen i Sverige (KRF)
8. Tvlingsrobotfreningen i Sverige (TRF)
9. Robottvlingsfreningen i Sverige (RTF)
10. Kamprobotfrbundet i Sverige (KRF)
11. Tvlingsrobotfrbundet i Sverige (TRF)
12. Robottvlingsfrbundet i Sverige (RTF)
Innan vi rstar br vi kanske sortera bort dom namn som verkar mindre passande. Ngra frslag?
Som Elisabeth sa, det lter bttre med Svenska frst i brjan, s vi kanske kan ta bort dom som slutar med Sverige
Ett annat frslag r: Svenska Robotspelen, men det r direkt versttning av Dutch robotgames.
Vi borde ju ocks kalla det frening istllet fr frbund, vilket lmnar oss med tre alternativ:
1. Svenska Kamprobotfreningen (KRF)
2. Svenska Tvlingsrobotfreningen (TRF)
3. Svenska Robottvlingsfreningen (RTF)
Era sikter?
Den frsta lter bst tycker jag. De andra knns lite lnga och lngskta.
Mmm....kan nog inte annat n att hlla med Petter.
Tvan r i alla fall vldigt tungrodd.
Hller med Petter dr
Samma sak hr, den frsta lter bst. Jag ska ven kolla med dom andra medlemarna i Team Breakfast och se vad dom tycker, men det blir antagligen samma sak.
Ni som inte har svarat nnu, vad tycker ni?
Som dom andra har sagt, jag rstar p nr 1 :)
Jag skte p frkortningen KRF.
343000 tffar varav den frsta:
Kristna Fredsrrelsen
Sen skte jag p SKRF och fick d 1950 trffar varav den frsta fungerande var:
The Sheffield Kidney Research Foundation
Slutsats. Kanske r det bst att skippa frkortningen fr att slippa eventuella missfrstnd och associationer.
Man behver inte ha en ren frkortning, utan kan anvnda sig av en akronym. Ett exempel p det r SVEROT, som d skulle st fr Svenska Robottvlingsfreningen. Akronymen kan mycket vl vara det namnet man registrerar p freningen, och den fullstndiga betydelsen anvnds i princip inte.
Svenska Robottvlingsfreningen r fr vrigt det frslaget jag sjlv frordar, eftersom man d avdramatiserar ngot genom att tvla istllet fr att slss. Att man sedan slss i alla fall behver man inte skylta med i ondan.
/Tomas
Svenska Robottvlingsfreningen och SVEROT tycker jag blir mycket bra. En rst p det.
Ha Kul
STB
Jag kollade med de andra tv medlemarna i Team Breakfast, och bda ansg att tvla passar n ordet kamp. Jag kan inte annat n att hlla med dom, s jag flyttar nog min rst till Svenska Robottvlingsfreningen.
Hur gr vi med de personer som inte r aktiva online? Jag r exempelvis den enda i vrat lag som postar regelbundet, ur Team Ground Control r det vl bara Tomas och Stefan. Hur gr vi med dom andra?
En skning p ordet SVEROT hittade strax ver 100 trffar och samtliga av dessa kom frn Lettland. Enligt min sikt finns det allts ingenting som hindrar oss frn att anvnda det hr i Sverige. Det verkar fr vrigt som om SVEROT har ngonting med vikt att gra, ett utdrag frn Nokias hemsida bekrftar detta:
Sverot 93 gramus, Nokia 1100 ir neliels un viegls tlrunis, kuru §rti ievietot kabat vai rokassomi². Tlru²a korpuss, kas veidots no nesl®do°iem materiliem ir §rti turams rok, k ar® samazina iesp§ju tlrunim ciest no mitruma vai putek¯u iedarb®bas.
Ovanstende text versatt till Engelska blir fljande:
Weighing 93 grams, the Nokia 1100 phone is small and lightweight and can be easily slipped into a pocket or a handbag. The phone design features anti-slip sides to provide a better grip as well as reduce the risk of dust and rain damage.
Jag noterade samma vid en skning tidigare, men hade inte d tid att frska verstta det. Betyder det emellertid vger r inte det s mycker att oroa sig ver. Jag har varit med om vrre saker.
/Tomas
Kanske r lite lngskt....men har det inte en slende likhet med SVEROK?
Jag har ocks tnkt p det, och rollspel hller vi ju inte direkt p med.
Inte bara rollspel som ingr i Sverok men end :P
Dom har ju utvecklats dom senaste ren, men nr dom startades fr ngra r sedan var det nstan uteslutande rollspel som gllde.
Vi har fortfarande inte kommit fram till ngot namn!!!!!!
Allts, vi mste komma underfund med ngot. Ett namn r en brjan, men sen tror jag ven att en hemsida kan vara en bra id.
Ifall folk frn andra lnder behver ha tag p ngon frn den Svenska freningen s skulle det underltta. Vi borde kanske ven samla en detaljerad lista p de Svenska robotarna p ett sdant stlle? Typ bilder, teknisk information, lnk till hemsida och liknande kan vara bra information.
Lter som en bra ide Christian. Lite extra jobb men mycket vrt fr framtiden och mycket bra att kunna ha en frening i ryggen nr man anordnar ett mte fr robotarna. Eventuella sponsorer och andra ser att det hela r serist.
En kul frkortning r vl bra att ha men inte s viktigt tycker jag. Desto viktigare d r vl det fullstndiga namnet och att Svenska eller Sverige ska finnas med i namnet samt ven Frening.
Sledes; Jag hller med Team Ground Control (Tomas och Stefan & Anders(?)) hr. Min rst landar ocks p Svenska Robottvlingsfreningen och SVEROT som frkortning.
Jag tycker vi kan ha som ml att f denna frening ngorlunda fastslagen fram till nsta mte (troligen –rebro i maj/juni 2005). Jag har rtt bra kontakt med Andy Kane i England som r en stark fresprkare fr FRA och organisering av robotbyggare. Han sa att han hemskt grna skulle se ven Sverige ha en egen frening precis som England, Tyskland och Holland redan har.
Frdelarna r att frskringar p tvlingar m.m blir desamma fr alla medlemmar i freningen och tillsammans blir vi ganska starka och kan p s stt f Robot Wars (eller Fighting Robots som det numera heter egentligen) att vxa globalt.
Jag hller med Markus. Min rst landar ocks p Svenska Robottvlingsfreningen.
Jag kollade lite p det dr med frening infr mtet i somras. Om vi ser till att ansluta den till Riksidrottsfrbundet s kommer vi att f tillgng till deras frskring, vilken inkluderar bl.a en anvsarsfrskring fr arrangemang. Ngot som r vldigt bra att ha om det skulle hnda ngot. De har lite vilkor fr att man skal kunna g med, men de borde inte vara omjliga att uppfylla.
/Tomas
Att ansluta sig till ett frbund kar nog frtroendet ytterligare, s om det r mjligt att ansluta sig r det bara positivt.
Det verkar ju nu som vi har en rstning igng, s d ska jag rsta emot :proud:
Svenska Kamprobotfreningen - 1 rst
Bda frslagen r bra, och jag hller med om att det r dom som det ska rstas om. Jag kan dock inte bestmma mig vilket utav dom som jag fredrar. :proud: