Hmm, intressant ide.
Printable View
Hmm, intressant ide.
kan du inte prova att rkna fram motstndet? OHM,S lag: R=U/I d.v.s motstnd (ohm) = volt/ampere, prova annars om du har ett ntgregat som kan stllas in p 12 v och styra strmstyrkan s kan du prova att dra ned strmmen tills att relet slpper och lgga strmmen sg en amp ver det vrdet med ett motstnd, s blir spolen lite svalare och energisnlare :-))
Jag har ingen multimeter som kan mta s stora strmmar.
Jag har dock exprimenterat lite med stltrd och kommit fram till att jag mste kpa en ny multimeter fr att frhoppningsvis f vettiga vrden. Eller kanske lna en frn skolan slnge. Fr se...
Kanske en dum frga...men kan du inte lna ett ntagg frn skolan? Kanske bara jag som fr lna snt....(Jag fick t.o.m. lna oscilloskop...men gjorde inte det, fr jag ville inte ta det p cykeln)
I annat fall kanske du kan slpa dit grejerna...
Ush, jag har tagit med mina grejor till min skola flera gnger, men det blir s jobbigt fr att alla ska frga vad jag hller p med och s hller dom p och peatar p och........Gaahhh!
Fr knappt ngot gjort! Men det kanske r min skola, kanske gr bttre fr alla andra.
Det kan jag kanske, men jag r osker p om jag fr lna hem det. Vill helst inte hlla p i skolan, det finns massa andra saker som jag borde gra nr jag r dr .
Hej alla! Jag kapar lite av denna eminenta trd fr att be om lite hjlp fr min (och min polare Markus) nya robot. Vr robot kommer att utrustas med dubbla magmotor S28 400 fr att driva vapnet. Det r motorer som drar ordentligt med strm (tillsammans 800-900 A i startsrm.)
Strmfrbrukningen kan vi strypa ganska bra med vra fartreglage men sartstrmmen blir nd lite vl hg och vi vet inte hur mycket vi ska strypa strmmen utan att frlora effekt i motorerna. vi undrar ocks om man kan underltta fr batterierna genom att paralellkoppla en riktigt grov kondensator med dem eller gra ngot annat hempul?
Tack p frhand//
Mrten, (ny p forumet:)
strypa strmmen utan att frlora effekt
....r dessvrre omjligt....kraften r direkt proportionell mot strmmen.
Men...hur menar ni nu? Ska motorerna bara kra en kort strcka medan hammaren slr? Eller ska hammaren banka och motorn g kontinuerligt?
Vad ska ni ha fr batterier? Ett par 16Ah Odyssey kan slppa 1800A under 5 sekunder utan att tar skada, dom r gjorda fr denna typen av anvnding.
Angende kondensatorer, fr att frse era motorer med strm under bara en sekund skulle det g t strax under 170 Farad. Det r en ganska orimlig summa enligt mig.
Vlkommen till forumet!
„r det frsta roboten ni bygger?