Stabilisera en pwm-signal
Jag skulle vilja rekommendera att inte koppla en ledare mellan servokretsen och relet. Lmna ledaren frn servokretsen okopplad. Koppla relet till +5V.
Om du vill kunna driva strre reler s gr det bra att parallellkoppla flera utgngar frn schmitt-triggren.
Man br ocks ansluta oanvnda ingngar till jord. Om man inte gr det kan kretsen orsaka radiostrningar och dra ondigt mycket strm.
Ha Kul
STB
Ngra svar:
*Vad ska det vara fr typ av kondensator?
Spelar vldigt liten roll. Tantal r bra men mste vndas rtt fr att inte g snder. Har den varit felvnd mste den slngas. Vanliga plastkondensatorer r idiotskra men lite strre.
*Spelar det ngon roll om det r plus eller minus frn servokretsen som gr in i den hr kretsen?
Nej. Det innebr bara du byter hll p spaken. Samma funktion finns ofta i hgkvalitativa sndare.
*Kan jag anvnda samma strmklla till den hr kretsen som till mottagaren (allts i frlngningen servokretsen)?
Ja. Se bara till att du inte gr ver max tillten spnning fr schmitt-triggern. Jag tror det var 6V p den frn ELFA. Tnk p att batterier ofta har en hgre spnning n den nominella.
*Vad menas med att flytta vxlingen lite senare eller lite tidigare?
Det r hur mycket du mste rra spaken fr att det skall hnda ngot. Samma funktion kan man f genom att justera potentiometern till servokretsen eller stlla om en hgkvalitativ sndare.
*Vad ska jag med RC-filtret till?
Servokretsen skickar ut en pulsbreddmodulerad signal. Filtret gr ett medelvrde av detta.
Ha Kul
STB
Petter, vad ska du ha allt detta till? „r det fr ett hemmabyggt servo till styrningen, eller fr styrning av ett par reler fr drivningen?
Jag erknna att jag inte frstr teorin bakom den hr kretsen (ven om jag ngra kvalificerade gissningar). Drfr kanske jag stller ngra konstiga frgor. Nu har jag i alla fall ritat upp den igen och nu ser den ut shr:
http://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt2.jpghttp://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt2.jpg
(jag har inte brytt mig om att rita ut jordkoppling till alla oanvnda ingngar)
Nu r det ngra ganska grundlggande saker som jag mste fr reda p fr att kunna frst och kunna bygga det hr.
1. Jord
Jag har aldrig ftt det frklarat fr mig. Men nr man hller p med sdana hr sm kretsar s utgr jag ifrn att jord motsvarar minuspolen (annars skulle det inte bli en sluten krets). Stmmer det?
2. Kondensator
Jag letade efter en kondensator p 1uf (mikrofarad) till den hr kretsen i Elfakatalogen och hittade bara ett ftal med s stor kapacitans. Ingen av dem (oavsett typ) hade en lmplig arbetsspnning (ca 6V). Behver arbetsspnningen vara ungefr lika stor som kretsens spnning eller har det mindre betydelse nr det gller kondensatorer? Om det r ndvndigt, kan ngon hjlpa mig att hitta ett stlle dr man kan kpa lmpliga kondensatorer?
3. Slutna kretsar
Servokretsen har tv utgngar som gr till servomotorn i ett helt servo. Det borde betyda att den ena ger plus(+) och den andra ger minus(-) nr man svnger t ena hllet och det omvnda nr man svnger t andra hllet. Om man nu kopplar p det andra sttet, dvs. med ena relkopplingen till pluspolen p batteriet, s har jag vldigt svrt att frst att det hr skulle bilda en sluten krets oavsett vilken hll man svnger t(jag menar att om det fungerar t ena hllet s borde det inte fungera t det andra). Jag kan mycket vl ha fel eftersom jag inte vet mycket och varken mottagarens uppbyggnad, servokretsens uppbyggnad eller Schmitt-triggerns grindar. Men jag tycker fortfarande att det verkar konstigt. Tillexempel s fick ju inte Tantalkondensatorer vndas fel, men om man kopplar shr borde man frstra den nr man svnger t ngot av hllen.
4. RC-filter
Okej. Nu vet jag vad det har fr syfte. Men var ska det kopplas in i den hr kretsen?
Och svar p Christians frga. Ja, det r till styrningen. Till att kontrollera drivmotorns reler s njer jag mig med microswitchar.
1. Stmmer
2. Arbetsspnning ska vara strre n den maximala spnning du ska anvnda den till.
4. Din resistor och din kondensator „R ditt RC-filter.
Tack Jonas. Har du ngon personlig gissning p om den hr kretsen skulle fungera eller inte?
Jag tror det, men r osker av tv anledningar:
Du kan behva justera det dr RC-filtret efter behov. Det intressanta vrdet p ett RC-filter r just R * C, s det rcker med att ndra R. I alla fall...om du har fr litet RC-vrde blir kretsen instabil. Fr stort RC-vrde gr att den blir stabil, men sl, och i frlngningen innebr det att den inte hinner med att sl av relet nr du passerar din nskade position. Med lite otur kommer den s lngt att den vill t andra hllet, dvs. den kommer i sjlvsvngning.
Jag r lite osker p din punkt 3. Utgngarna r +5v och 0 v, det blir aldrig negativt, s du kan inte frstra ngra kondingar. Men...jag har ingen aning om hur signalerna som kommer ut p (+) respektive (-) ser ut. Jag anvnder dem relativt till varandra, och undviker ett eventuellt problem. Men om ngon vet hur signalerna ser ut s r det bttre de svarar p den hr frgan.
Jo...sen var det en detalj till...som kanske inte hr hit...vad anvnder du fr motor? Jag krde som bekant snder vxelldan i min motor under senaste provkrningen. Det var en Volvo 245 vindrutetorkarmotor @ 24v.
aja, komponenterna r ju ganska billiga s det r ju bara att testa.
Angende kondensator. De har ju en egenskap som heter pulstlighet ocks. Skall den var ungefr lika stor som kretsens spnning? Borde den hr fungera?: 65-682-32, frn Elfa.
Jag har nog robotwars mest verdimensionerade styrservo genom tiderna :). Ser ut shr:
http://user.tninet.se/~qny348e/Team_Kefirs_robotsida/bilder3.htmhttp://user.tninet.se/~qny348e/Team_...da/bilder3.htm
S det r nog inget problem
Oj...r inte den motorn fetetung?
Ska vi sga s hr: I ditt anvndningsomrde kommer du INTE att kvadda en kondensator, nstan hur du n gr. Den angivna kondensatorn fungerar, och det kanske r bra att kpa en som klarar av att du kopplar den p vilket hll som. Vad det gller motstnd s se till att (utver de du ska ha) kpa ngra som r betydligt strre, och ngra som r betydligt mindre, s du slipper gra en bestllning p tv motstnd sen...(du kommer reta dig p det).
Mja, 10 kilo kanske. Hela roboten vger 50 utan armor, vapen och batterier.
Okej. Motstnd r inga problem. Jag har en helt oanvnd sats p 500st tror jag.