-
Skrythrnan
Jo det skulle vara till en kommande FW antingen lifter eller krossare.. frmodligen krossare.
Vet 3 robotar som har borrmaskinsmotorer till krossare och dom ger bra kraft osv.
Har pneumatik p styrtekniken i skolan ocks men vet ej vad cylindrar och ja alla ventiler och snt kostar eller vart dom gr att f tag p sen lter det stort och tungt.
Hller p att bygga en av mina h-bryggor just nu av 12mm plywood och 4mm lexan: http://i51.photobucket.com/albums/f374/dUTW/5_H-brygga.jpghttp://i51.photobucket.com/albums/f3...5_H-brygga.jpg
-
Skrythrnan
Eller gr som jag, prata med ett fretag som gr elektriska rullstolar, och f ett par motorer utav dom (skrot fr dom, skatt fr mej :)). œber starka! Ska frbi och titta p hjul, motorer etc.
-
Skrythrnan
Danny, spnningen p kondensatorerna r vl tilltagen fr att klara dom spnningsspikar som motorer genererar vid i och urkoppling, du vet dom dr trevliga gnistorna som blir nr du ansluter motorer direkt till batterierna kan ha en spnning p ett par hundra volt eller mer....
vervolta en kondensator och den kommer att explodera eller ryka med en trevlig lukt som fljd :-))
ps, kan skicka en ritning p en enkel stungun med ett rel om du vill, pajade en multimeter med den nr jag skulle mta upp spnningen ur den.
-
Skrythrnan
Haha ja stungun snackade jag o ett par polare om i klassen ocks hrom dagen s det hade varit intressant :)
Jo dr va en 2a eller 1a p skolan frfrra terminen som sprngde en konding, det luktade inte s gott och elektroniken i ja vad det nu var den satt i vart helt gul av elektrolyten :P
-
Skrythrnan
lol jag har faktiskt byggt en stungun med ett rel det gav typ 100v eller nt s det kndes inte s mycket :) fast nd kul att terrorisera brorsan med :proud:
-
Skrythrnan
p tal om stungun, kpte en batteridriver flug-grillare (flugsmlla) p NORDISKA i sommras som drivs av 2x1.5 volts AA batterier, r kanske p 1000 volt och det kndes nr man (Jag) stoppade mina klfingriga fingrar i den, kan modifieras till en stungun om man tar bort el-gallret och stter fast 2 ex. spikar istllet med en liten plast bit emellan.
-
Skrythrnan
Jag skulle gissa p att man kan f en fin stt av elektroniken fr blixten i en engngskamera. Den laddar ju upp sig till ngra 100V och innehller ganska mycket energi. Dessutom r de ju ganska billiga.
-
Skrythrnan
nu mst jag ta och skryta mycket :proud: var nmligen nere till gteborg igr fr mc-mssan d tog jag och passa p att ka till biltema och kpte 2st nya batterier + lite annat smtt, s nu har jag gjort frdigt all elektronik i roboten,dessutom har jag bestllt en ny 40mhz 4kanals radio, s nu r det bara kvar att skaffa pansar och svetsa frdigt ramen:)
(Message edited by erik_knutsson on January 30, 2006)
-
Skrythrnan
Lter spnnande :)
Va sjlv nere hos den lokala glasmstarn och bestllde ½m2 1mm polykarbonat till min blivande ant och sen frgade jag om han hade spillbitar jag kunde f. Frst blev han frvnad nr jag ville ha det gratis men sen s fick jag en goding, nmligen en 650*460*6mm Lexanskiva som kommer hamna som tak p min FW nr jag vl kommer s lngt :)
-
Skrythrnan