-
Aktuellt robotsnack
Mats: Kul att det hnder saker p din front. Kommer du slppa ngot videomaterial eller bilder?
Joacim: De viktiga parametrrna fr ett robotbatteri r, frutom de uppenbara vikt och kapacitet, ven inre resistans och maximal strm man kan ta ut. Dessa gr ofta hand i hand. Normalt r det viktigaste att det r lg inre resistans. Det r den parameter som r svrast att fuska med. Ofta kan man f ut mer av ett batteri som har lg inre resistans ven om kapaciteten ser smre ut p pappret. Resistansen stiger nmligen nr batterit laddas ur. Snart blir det den faktor som avgr om motorn orkar kra ordentligt.
-
Aktuellt robotsnack
Mats! Jag mste f se nya Ripper!
Jag undrar ifall du har en ls mixer eller inbyggd i sndaren som kanske str? Testa att ndra instllningarna p Sabertoothen. Det fljde vl med ett paper p vad dom olika instllningarna gr?
Jag har fskt f kontakt med den som ger Ebay shopen, men har inte ftt svar n.
Jag tnkte iallfall testa. Fr under 300kr fr 10 st 3,8Ah celler r inte dligt. Ifall ngon mer som vill ha s kan vi dela p frakten
-
Aktuellt robotsnack
Batterierna ser ju bra ut p pappret och priset r ocks bra s det skadar nog inte att kpa p sig ett paket. Sjlv hller jag mig nog nd till vra gamla blybatterier.
Ett bra tips fr att delvis kompensera hg inre resistans r att koppla en fet konding parallellt med batterierna. 67-543-29 frn Elfa kostar ju en del men har en inre resistans p bara 0,013Ohm. Fr ett 12V system br man vlja en konding som tl en del mer. 16V tycker jag r lite fr snlt. Allt ver 20V r OK. Bra kondingar ger tv frdelar:
1. Mer energi kan tas ur batterierna p halvgas. Det r eftersom motorn sls av och p ngra tusen gnger per sekund. En bra konding jmnar ut den belastningen och kar drmed verkningsgraden.
2. Toppspnningen ver motorstyrningen minskar. Riskan att skada det minskar. Nr man bromsar matas ju energi tillbaka till batterierna och d kan spnningen ver batterierna bli s hg att motorstyrningen ryker.
-
Aktuellt robotsnack
Det vart lngesedan man va hr inne och kollade. har lst upp lite av det jag missat och sg ett Robotwars fr ngon vecka sedan vilket innehll bl.a Growler.
Intresset brjar gro igen och nu har man ven lite mer verktyg samt pengar men kommer behva arbeta mycket ute i vrt frrd s att sga och drmed behver det bli lite varmare innan jag stter igng.
Har nog det mesta till FWn och Anten sen behverjag investera i en ldstation och d e det bara att kra igng!
Vlkommen hit Fredrik, alltid kul med nytt folk!
-
Aktuellt robotsnack
Stefan, jag kan lgga upp en bild i min profil, men den det ut som innan , bara ndrad p insidan lite.
Joacim, jag har mixtrat lite med instllningarna fr sabertoothen och nu fungerar den bra, se upp med fr billige batterier dom kanske inte r av den sort som kan leverera hg strm.
kolla p http://www.conrad.sewww.conrad.se dr ser du att det finns hg och lgstrmms batterier.
-
Aktuellt robotsnack
Jag har ocks nyss brjat p att bygga om min robot. Det r ganska mycket jag planerar att bygga om som jag igentligen hadde tnkt gra innan frra rets robotmte men hadde tyvrr inte nog med tid d.
Det kommer nog ta lite tid dock fr skolan tar upp mycket tid just nu.
-
Aktuellt robotsnack
Jag har en kompis som nyss har fixat ett forum. S tnkte frga han om lite hjlp att fixa ett eget forum s vi svenska robotbyggare kan f ett eget forum. S tnkte bara frga vad ni tycker borde finnas p forumet som katogorier, namn p forumet osv. Blir ett ganska simpelt forum eftersom det fr bli ett gratis forum men det kommer nog vara enklare fr folk att hitta om svenskarna har ett eget forum.
-
Aktuellt robotsnack
kunde inte hlla mig s jag gjorde ett litet test forum :) http://kamp-robotar.egetforum.sehttp://kamp-robotar.egetforum.se namnet kan nog ndras om ni tycker det borde vara ngot annat eller om det r ngot annat topic ni vill ha gr det att skriva p sidan. Planerar att lgga till en del mer och snygga till det lite bttre imorrn.
-
Aktuellt robotsnack
Det r bra att se att du vill driva p och gra saker bttre. Jag hatar verkligen att vara negativ till sdant, men jag tror faktiskt det r bttre att vi stannar kvar hr. Bara en sdan sak som den textmassa och historik som finns hr gr det ju vettigt att stanna. Dessutom s hnder det ju stndigt saker p den engelska delen vilket gr att vr trtta svenska del kan f lite draghjlp.
Ett stt att gra det lttare fr folk att hitta oss r ju att lnka hit till forumet samt att vi lnkar till varandras hemsidor. D kommer vi hgre p t.ex. Googles skningar. Jag gjorde en del ndringar p svenska wikipedia och lnkade till lite olika stllen fr ngra mnader sedan.
-
Aktuellt robotsnack
Bild p roboten kommer nr jag monterat fast dom nya hjulskydden som jag hller p med. sger till d...... vad har ni fr robotar som r krbara fr tillfllet ? tnkte p trffen i r som joacim freslog skulle vara i katrineholm igen.
-
Aktuellt robotsnack
Jag vet inte om min senaste design fr Accident kommer bli klar fr rets trff, och ifall den skulle vara det s skulle jag inte kunna anvnda disken. Se CAD:
http://i3.photobucket.com/albums/y89/Flippt/Accident20082.jpghttp://i3.photobucket.com/albums/y89...ident20082.jpg
Annars s fr jag vl anvnda mig av spikar eller kil. Utbytbara vapen :)
I vrsta fall s kan jag teranvnda den gamla frn frra ret.
-
Aktuellt robotsnack
Ingen som har nrra bilder p insidan utav era robotar ni kan lgga upp? Blir alltid sporrad av att se hur folk har byggt och fst sina saker m.m
Skulle vara intressant vilka FW fartreglage som anvnds nufrtiden som r plitliga och bra.
Funderar p att infrskaffa mig Vantec 883:or eller liknande till min FW d h-bryggor av reler inte r lika lockande lngre.
(Message edited by Gizz on March 10, 2008)
-
Aktuellt robotsnack
http://i3.photobucket.com/albums/y89/Flippt/CIMG2598-1.jpghttp://i3.photobucket.com/albums/y89...CIMG2598-1.jpg
Vet inte om man ser s mycket p den bilden. Anvnder mig av UkRobotics drillmotormount.
http://www.ukrobotics.com/projects/http://www.ukrobotics.com/projects/
De plitliga fartreglagen som gr att kpa som passar Fjderviktare r nog Sabertooth. Bda Mats och jag anvnder Sabertooth 2x10, och enligt mig s r dom helt underbara.
http://www.dimensionengineering.com/Sabertooth2X10RC.htmhttp://www.dimensionengineering.com/...ooth2X10RC.htm
Du menar nog Victor 883:or, och dom r 60A! D kan jag tycka att kra en FW med tv borrmaskins motorer verkar lite overkill.
-
Aktuellt robotsnack
Ah och det ser ut som att du anvnder deras hjul ocks, hur funkar det? Funderade p Colson wheels men om jag kunde begrnsa antalet stllen ajg bestller ifrn ahde det varit bra.
Lste lite snabbt p Sabertoothen och det verkar ju som att den e skyddad om man stallar och allt, lter hur bra som helst ven om 10A lter lite klent?
-
Aktuellt robotsnack
Colson wheels r ngolunda likt Polyuretan, det som jag kper hem och ska gra hjul till min Fjderviktare. Axlarna p Colson r dock lite knepigare att fixa, eftersom Borrmaskins motorer (Om du nu kommer anvnda det) har en gngad axel.
JH-Q frn Finnland sljer hubbar s Colson hjul passar p sdanna axlar.
Morodustbin(at)hotmail.com
Under Robot mtet 07 s krde Accident med 18V motorer med 3x6V blyaccar (= 18V), och knde inte ens att fartreglaget blev varmt. Tnk ocks att det str 2x10A, det vill sga 10A per motor/sida.
Dock vet jag inte hur mycket strm en borrmaskinmotor drar i timmen, men om du r osker s finns det en 25A variant.
-
Aktuellt robotsnack
Jo den gngade axeln skulle vara i stil med 3/8 Unf p borrmaskinen har jag hrt, har infrskaffat mig en sats med massa olika gngtappar s ska se vad som passar.
Ok det lter ju bra, vilka borrmaskinsmotorer haru du? 550 eller 900rpm? Av bilden sett r det ingen 2 vxlad lda p dem.
Finns dr ukrobotics hllare till 2 vxlade borrmaskinsmotorer ocks?
Ska kolla p kontot idag och ifall det ser bra ut kommer jag antagligen bestlla fartreglage , battleswitch/picoswitch, kondensatorer och kanske motorhllare.
Ska kolla upp ett stlle som jag kanske kan fixa aluminium ifrn, kanske fr jag en 20oz paintballflaska ocks frn en polare.
Behver ven batterier s kanske kan kra p 2x 7,2v Nimh variant. Ngon som bestllt nyligen eller vet nrra ni kan rekommendera? Kanske ven laddare?
(Message edited by Gizz on March 11, 2008)
-
Aktuellt robotsnack
Hrligt, lter som ett bygge som brjar :)
Dom som jag har r ~500 varv/min.
Hur skiljer sig tvvxlad frn en vanlig? Lngre i formen? Isfall s passar dom.
Vad fr tankar har du runt ditt bygge? Flipper med tanke p paintballtanken? Eller en spinner med battleswitch?
Jag har tnk att kpa in lsa celler frn en ebayshop;
http://stores.ebay.co.uk/All-Battery-Center
Om du vill s kan vi gra ett gruppkp?
(Message edited by flippt on March 11, 2008)
-
Aktuellt robotsnack
Ad brjar samla p mig, ha egentligen det mesta men inte haft tid, ork eller lust. Men det har vnt och lite extra delar sen kan det bli en hyffsad frstarobot end :)
Ja dom r lngre och ligger ofta runt 1400rpm, hur vxling i sig funkar vet jag inte riktigt men efter man strippat den kanske det e fullt s , har ingen aning.
Paintballtanken kommer komma till senare nytta, kommer testa en FW flipper senare men mste frst ta reda p alla delar och kopplingar m.m som mste finnas.
Sen battleswitchen r vl mer att den kommer anvndas frhoppningsvis inom snar framtid s tnkte bestlla nn nr jag nd bestller fartreglage.
Frst kommer bli att f min skruttiga robotram att rulla tillfredsstllande med styrning, kanske har den med som pusher om jag kan komma till mtet. Men smider massor med sluga planer p robotar s fr se hur det blir ;)
Detta gr mig ven som tidigare nmnt sugen p att se era byggen (speciellt FW o MW) och hur ni lst allt. Kanske t.o.m ser saker jag kanske glmt infrskaffa.
-
Aktuellt robotsnack
Bestllt fartreglage samt laddare nu, ska f ivg en bestllning p batterier ocks. Sen r det bara lite meteriel ssom bultar osv innan bygget kan starta ordentligt.
Har iofs glmt vilken storlek och kapacitet p kondingarna man br ha till motorerna (borrmaskinsmotorer), ngon som minns?
-
Aktuellt robotsnack
Fick laddaren idag och vntar nu bara p mina sabertooths jag bestllt men det kunde ta typ 3-15 arbetsdager har jag fr mig dr stod.
Men p den ljusa sidan har jag allt jag behver till min ant nu, kpte ldstation idag samt s vntar jag svar p priser p aluminium frn ett stlle.
Ska se om man kan fixa ihop nt p anten nu, lite sent att brja arbeta kanske men lgger mig end aldrig tidigt :P
-
Aktuellt robotsnack
Danny: Du har rtt om att gngan p borrmotorerna r 3/8-24 UNF, det brukar st nnstans p chucken.
jag bestllde en sn tapp p bygginterir fr ca 100 kr fanns 2 olika varianter av samma tapp s jag tog den billigare av dom och den fungerade bra.
„r enklast att bestlla sabertooth med kort (visa) d drar dom pengarna direkt frn ditt konto, min gick p 480 kr tror jag det var med frakten inrknad.
Ett litet tips r att gra en platta av alu ca 5 mm tjock, ca 10 x10 cm och skruva fast sabertooth i fr extra kylning.
Har blybatterier p 2,9 A i min skapelse som r kpta p biltema och dom rcker bra, men du kan ju g upp till 4,5 A om du vill frlnga krtiden ytterligare och OM du har plats fr dom.
Byggde min robot av alu vinklar som jag fick tag i en hel massa p skroten fr en hundring och s ven Joacim.
Om du vill s kan jag skicka lite bilder p hur jag gjorde nr jag byggde min robot, sg bara vad du vill ha fr bilder p s ska det nog g att ordna.
-
Aktuellt robotsnack
PS; har en bild p roboten med dom nya hjulskydden monterade.
-
Aktuellt robotsnack
-
Aktuellt robotsnack
Tack fr all info Mats, och snygg robot!
Skulle vara intresserad hur den ser ut inuti framfrallt. Hur allt ser ut monterat och klart, en testvideo med spinnern hade inte vatt fel heller :)
Ja just nu vntar jag p sabertoothsen att anlnda, bygger min myrviktare under tiden.
Sg hromdan att jag mste ha ngra hubbar till hjulen om jag ska gnga dom och skruva fast, annars kanske jag kan lsa det p ett annat stt.
Min mail finns i profilen.
(Message edited by Gizz on March 16, 2008)
-
Aktuellt robotsnack
Testade mina borrmaskinsmotorer med ett ordentligt batteri och dom snurrade bttre n vntat s det ska bli kul att se hur det gr.
Vntar fortfarande p Sabertoothsen innan jag kan dra igng byggandet av FWn som kommer g snabbt att f krduglig utan pansar antagligen.
Mste dock f tag p tjockare aluminium att gra hubbar till mina hjul av, har en som kan svarva t mig.
Finns dr ngot annat materiell som kunde vara lmpligt? Gissar att 10mm plexi och liknande r fr skrt/mjukt?
Inga nyheter frn er p den lite tyngre fronten?
„r s uppspelt nu nr saker brjat vakna till liv, synd att man va s lat innan hehe :P
-
Aktuellt robotsnack
Jag tror nylon eller liknande kan vara bra. Sjlv r jag lite besviken p polykarbonat eftersom det har en tendens att spricka, i synnerhet de tjockare skivorna. Plexi r skit.
Vi r pinsamt sla p att bygga p vr Rawbot. Kanske blir det bttre nu eftersom det finns funderingar p att flytta den till utrymmen dr man kan st och arbeta med den. Nu r den i ett garage med s mycket prylar att det inte gr att g in dr.
-
Aktuellt robotsnack
Ja precis, jo0 plexi e kasst men har annan plast och lexan osv men fr vl g till nt byggstlle och fixa aluminium eller som du sa nylon.
Frresten vad r HDPE fr plast, verkar vara vanligt i fw robotar..ngon som vet?
Vad r det ni modifierar p Rawbot?
-
Aktuellt robotsnack
Danny; Frsk att f tag i hjul med kullagerkransar, plocka bort dessa, svarva till en hubb och gnga 3/8-24 UNF, som passar bra i lget dr lagren satt och klm fast hjulet med en fet bricka p andra sidan och ls fast den med den vnstergngade skruven som fljde med, kan lgga upp en bild p hur jag gjorde....
-
Aktuellt robotsnack
HDPE (Hg Densitet Poly Ethen, om jag inte har fel) r en plast som r mjukare (bjbar) n lexan men ocks lttare. I de tunnare skivorna, 1-5mm s r inte HDPE ngo vidare bra skydd fr en FW, dock i 10mm hllet s hller HDPE lika bra som aluminium, men bara havla vikten.
Dock s r det jttesvrt att hitta hr i Sverige.
-
Aktuellt robotsnack
Tack fr svaren.
Hittade denna guiden: http://windisch.co.uk/robots/howto/attach_featherweight_wheels.htmhttp://windisch.co.uk/robots/howto/a...ght_wheels.htm
verkar vara riktigt bra faktiskt, ska bara frska hitta godset till hubbarna.
Men ifall ditt stt skilde sig frn detta med brickor osv s ser jag grna en bild p det.
-
Aktuellt robotsnack
Det dr r ingen bra id. Med den metoden s r det strre risk att axeln gr av p grund av den tunna biten som hller i hjulet.
-
Aktuellt robotsnack
sg det hr p aftonbladets hemsida http://www.aftonbladet.se/webbtv/sport/article2115300.abhttp://www.aftonbladet.se/webbtv/spo...icle2115300.ab hoppas lnken funkar riktigt det handlar iallafall om Roboone
-
Aktuellt robotsnack
Har lst en hel del om Spektrum DX6 med mottagare BR6000 och nyare.
Hur bra r dessa och vad r det speciella med dom?
Sg att antenn och liknande inte verkar lika lng , undrar ocks hur det r med strningar ?
-
Aktuellt robotsnack
Som du kanske har lst s har Spektrum DX6 en frekvens p 2.4 Giga Hertz, drav den korta antennen, till skillnad till det vanliga, som exempel 40.375 Mega Hertz.
Nu r jag ingen expert p Spektrum, men som jag frstr det s lser den av lediga kanaler och sedan lser sig in p en. Och med den hga frekvensen s behvs det ingen lng antenn.
-
Aktuellt robotsnack
Hittade nnu en reservmotor till FW,n p skroten idag fr 10 spnn !!!
Danny: Ska till Nykping i helgen och kpa hjulen vi snackade om frut, s hubbarna kan jag nog tillverka i veckan som kommer, sen r dom p vg till dej. Kolla mailen ikvll om du lser detta....
Har ett bra stt att fsta hjul p skruvdragare, s hr av er om fler n Danny vill veta.....
-
Aktuellt robotsnack
Hmtade nyss mina sabertooths. Nu har jag nstan allt fr att bygga min frsta FW, ska infrskaffa lite fstgrejer bara. Drefter r det bara till att stta igng!
-
Aktuellt robotsnack
Danny: Har du ftt hjulen n ?
-
Aktuellt robotsnack
DANNY; Hur gr det med bygget, passar hjulen bra... ?
-
Aktuellt robotsnack
Bygget brjas frhoppningsvis till helgen!
Har tnkt ut en del saker och har vad jag vet alla delar som behvs s det ska bli kul att se om det blir nrra stora framsteg.
Ja hjulen passar bra och kommer funka utmrkt antagligen s vntar med spnning p att brja jobba med det hela.
-
Aktuellt robotsnack
Var det inte nn av oss som bor i Gvle ? ska dit i sommar p veterantraktor trff v 29.