-
D har man kommit igng!
D har man efter mnga timmar p internet, skandes efter delar, byggt min frsta antweight!
Namn: iAnt
Drivning: Micromotorer frn hobbytronik med ett sabertooth 2x5A
Fart: Runt 1 m/s
Tx: Spektrum Dx5e
Rx: Spektrum AR500
Vapen: 10 g robbe servo som driver en lyftare
Batteri: LiPo 2 cell 7,4 130 mah
Pansar: Aluminium( vet inte var man skaffar lexan/polycarbonat?)
Vikt: En bit ver 150g...
Min kompis ska ocks bygga en(han ska kpa starter kitet p robotwars101) och han har lite frgor:
Vilka servon kommer med kitet?
Hur speed hackar man dem?
-
Re: D har man kommit igng!
Vlkommen till forumet!
Jag ska brja att svara p din frga med att: Kp helst inte det kitet, fr mindre pengar och lite mer arbete kan man hitta exakt samma saker i svenska hobbyaffrer. Det r inget fel med Robotwars101, men fr oss Svenskar knns det lite meningslst.
Om din kompis ska brja ocks skulle jag rekommendera ungefr samma uppsttning som du har, mikromotorer och sabertooth.
Servon m vara billigare, men de gr lttare snder och r mycket inte alls lika starka som motorerna man anvnder i dagslget. Plus, du slipper modifiera dom ocks!
Annars kan du be din kompis att bara skicka ett mail till den som sljer kitet och frga helt enkelt.
Frresten, jag skulle inte rekommendera ett 10g servo till att ha som lyftare, dom r vldigt svaga och blir nnu svagare ju lngre arm/lnk/flipper du anvnder p den.
-
Tjena, och vlkommen hit! :)
Kul med lite mer folk hr p forumet.
-
Ok han ska nog skaffa samma grejor som jag :wink:
Frresten, var skaffar man ett Park Flyer HPX F/BB servo billigt?
„r det nn som vet var man fr tag i polykarbonat?
-
Hej, kul att se att fler hittar hit trots allt :). Vlkommen.
Polykarbonat eller Lexan som det heter i folkmun finns oftast hos glasmstare och liknande.
Fretag som fixar glas eller altandrrar och snt har ofta Lexan som temporr lagningsmaterial :).
Har man tur s kan man f lite spillbitar gratis...srskilt om man sger att man ska bygga en radiostyrd robot.
Har ven sett att det finns smskivor p Clas Ohlson att kpa men hittar det inte i katalogen p ntet.
Kanske vrt att g och pilla p hyllorna i en butik fr att hitta med lite tur.
-
Ok ska kolla p clas olshon;)
Ngon srkild glas mstare? Har inte s bra koll...
P.S Har skapat Team Antimals med tv kompisar :)
-
Var bara noga med att kolla att det verkligen r polykarbonat och
inte akrylskivor typ plexiglas.
Plexiglas ser ut som polykarbonat, men hller inte alls lika bra.
-
Aa det fr man se upp med...
Frresten, nn som vet hur man modifierar Hpx F Park Flyer servo fr kontinuerlig drift?
-
Om du hade tnk dig HPX F servot till driving s kan jag sga att dom r snabba som dom redan n. Stor risk r ocks att kugghjulen gr snder med servon som driving.
Vad hade du tnk dig annars?
-
Nu frstod jag inte riktigt... Annars vad?
-
-
jaha! Det ska driva en lyftare p min, men det var min kompis som skulle ha dem till drivning, och han undrade om det var nt speciellt man var tvungen att gra utver det vanliga nr man modifierar dem. :wink:
-
1 Attachment(s)
HEJ OCH V„LKOMMEN.
Som ni mrker s har jag inte vart hr p ett tag d robotintresset svalnat lite, men inte helt. Har ju dom frdiga robotarna kvar, men det kommer inte att byggas ngra flera fr tillfllet d jag tycker att det rcker med TRE stycken. Lste nnstanns att nn behvde motorer till en HW antar jag ? jag har ett par som jag vill bli av och lite polycarbonat, varierande tjocklekar. har ven mera smprylar som jag vill bli av med, sg vad in behver s kan det kanske ordnas.
Ps; Jonny five is alive ! skaffade bda filmerna fr ett tag sen, heter shortcut p engelska fr er som inte hittar dessa p svenska.
Gartanterad inspiration.
-
Tjena vilka storlekar och tjocklekar r polycarbonat skivorna? Pris?
-
Har diverse storlekar och tjocklekar mellan 2-10 mm, nmn vilken storlek du vill ha s gr jag ned i kllaren och kollar. Priset r diskutabelt d det mesta r spillbitar, tnkte inte bli rik p detta, r bara roligt att kunna bidra med material.
-
det skulle nog i sna fall vara 2mm tjockleken;) 1mm r ocks bra:)
Passar p med lite frgor ocks;)
Hur monterar allihopa sina sm mikro motorer? Dem ska passa med m1.6 skruvar men finns det sna?
Finns det ngon leverantr fr scorpion mini's i europa?
-
Nr man kper via webben s kommer de monterade, men jag misstnker att du menar att montera p sjlva roboten? Fr det finns det olika tekniker. Vissa vljer att tejpa fast, andra bygger fixturer som inte behver ha ngra skruvar i sdanna sm mtt.
Scorpion mini vet jag dock inte vart de kan finnas i europa, har inte hittat ngon annan terfrsljare.
Dessvrre s r V2 strre och tyngre n den frsta versionen vilket r i sig inte vldigt optimalt d man mste skaffa en per motor.
Alternativen r att anvnda sig av Peter Wallers egna fartreglage som han gr fr olika installationer.
http://antweightwars.co.uk/Controllers.htm
Kolla igenom vilken som skulle passa din uppsttning och ta sedan kontakt med Peter Waller; peter(at)antweightwars.co.uk
Ett annat alternativ som mnga inte har testat r att anvnda sig av ett Baby Orangutang (kommer dock inte ihg vilken modell).
http://www.hobbytronik.se/index.php/cPath/30_44
Med denna kan du programmera och sedan koppla in tv motorer i en krets, istllet fr tv som p scorpion mini.
Om du inte r haj p programmering s kan du ta kontakt med Andrew Hibberd om att du kper en krets, skickar den till honom, han programmerar och sedan skickar tillbaka till dig. Kontakt; andrew_hibberd(at)hotmail.co.uk
-
Jag har vart nere i kllaren ntligen och kollat upp plast som jag lovade.
Har fljande: 0.5mm x 19x15 cm, 10 st, transparent. pris 5 kr/st
2.0mm x 27x18 cm, 1 st, gr. pris 10 kr
Gr nog att skicka som stort brev, dvs lgt porto.
-
Funkar 0,5 mm pc som pansar till en myrviktare?
-
I svenska tvlingar ja. Det finns knappt ngra spinners n vad jag vet, har inte lyckats ftt igng Desire (min FBS antweight).
I utlndska tvlingar, nej, eller ja, det beror p hur du designar. I ett mte med spinners s hller inte 0,5mm lnge, det r mer t 1-2mm som gller d. Men om du bygger rtt s kan det hlla.
Ett annat material som du kan bygga med r HDPE som r lite lttare och mjukare, men hller ganska bra upp ocks, dock mste det vara runt 2mm fr sdant.
-
ja det blir nog inte att ka till england fr min del....
Vad krnglar med desire?
-
Inte n kanske, men snart nog!
Jag har inte ngon verkstad eller utrymme att hllas med byggande (studentlya, 10m2), s ven om jag vill bygga om Desire s gr inte det fr tillfllet.
-
jaha :wink:
r det vrt att prova pneumatik i en ant?
-
Flertal robotrer i england har testat p detta, frsta var en antweight vid namn Rebel som anvnde sig av modifierad lego penumatik delar. I USA gller andra regler i jmnfrelse med England.
Andrew Hibberd r vl just nu en av de f som har lyckats ordentligt med pneumatik inom myrviktare (kasta motstndarna flertal meter i bde vertikalt och horisontalt), men det r mycket planering, jobb och testande han har spenderat.
Delarna r inte de billigaste heller.
-
okej vi fr se hur det blir med det, ngra bra tips p var kan f tag p 0,5mm titan?
-
Ebay. Sk p Titanium sheet.
Var dock frsiktig s du inte kper ren titan, det r fr mjukt och r gjord fr andra ndaml, jag lrde mig det den hrda vgen.
-
-
Vad heter titan-legeringen? Hittade ingen uppgift om det i lnken...
Fr egen del har jag haft en paus i robotbyggandet, men nu knner jag att
det r dags komma igng igen.
Fick hem ett gng frlngningsmuttrar igr med hllfasthetsklass 10, s nu
kan jag brja montera roboten med rtt detaljer.
-
Okej, najs :) hller p i sljden nu med kroppen till ImplANT ;) den ska va lite som storm 2 hade man tnkt sig. Hade ocks tnkt att ha lite tjockare polykarb/lexan p sidorna, i 4-5 mm stilen. Ngra tips om var man kan hitta sdana? :P
-
Quote:
Hade ocks tnkt att ha lite tjockare polykarb/lexan p sidorna, i 4-5 mm stilen.
Oj, det lter tungt fr en Ant? Lexan r trots allt inte s ltt som man kan tro eller hoppas p :). Har tyvrr ingen koll p var man kan hitta ngon frutom att kolla hos glasmstare, balkonginstallatrer eller liknande...
Finns i och fr sig p Technobots i England (http://www.technobotsonline.com/materia ... sheet.html) men det r ju inte gratis direkt.
@Moritz i Ume
Trodde du byggde p en HW Moritz? Har du lagt ner det och kr med FW nu istllet?
Sjlv hller jag p och samlar delar till min nya HW men det gr ganska trgt. Motorer m.m r galet dyrt numera :(. Tror Kineserna kpt upp allt...
-
jaa, jag trodde ocks det var fr tungt nr jag sg baby hells sidor p 6mm lexan :shock:
gr du en heavy? najs! :D vilka motorer r du ute efter? :) kan sga till om jag ser ngra isf :wink:
-
Det jag helst vill ha r de gamla Bosch GLA 750 motorerna. Den modell som gr lika bra t bda hllen. Tydligen r de ganska bra specade fr min Sidewinder fartkontroll :).
Jag har ftt ett pris frn de svenska importrerna men det r rtt hgt samt att det r en bestllningstid p nrmare 3 mnader :shock: .
Jag har slngt ut en frga p sljforumet hr s fr vi se hur det gr.
-
okej hoppas du hittar ngra :wink:
frresten, hller team bovik fortfarande p? tnkte tipsa dem att bygga en SUB i fjdervikt :D skulle varit hur hftigt som helst :shock:
-
Team Bovik har tyvrr lagt kretskorten och lexanet bakom sig, senast jag hrde s trnade de Cirkusstunt.
-
Nej, det r en fjder jag hller p med. Tnkte att jag ville ha en robot i
behndigt reseformat, med tanke p att jag bor en bit bort... :)
Vad r det fr typ av Heavy du planerar att bygga, Swedemac?
-
He he...stora planer...frhoppningsvis s kan de uppfyllas ocks. Det r vl framfr allt vapnet som blir spektakulrt hoppas jag. Ska anvnda samma kolv som den ni sg i –rebro sist men modifiera sjlva klmanordningen lite. Kommer vl ta sin lilla tid att bygga men siktar helt p att ha den frdig till i sommar.
Vore fint att ha lite 3D-Cad kunskaper men det fr nog g nd...orkar inte stta mig in i Solid Works :(.
-
Va kul att lsa vad som hnt den senaste tiden.
Har inte varit hrinne p ett bra tag men sg robotwars idag och blev fruktansvrt sugen p att ta upp robotbyggandet igen.
Har numera tillgng till en mindre verkstad p jobb med svets, pelarborr och annat gott s kan inte klaga p brist p utrymme.
Har ven tillgng till de flesta verktyg.
P FW-fronten funderar jag p ifall man skulle ta och bestlla hem frdiga hjul och motorfsten fr att gra det hela lite enklare och snabbare
samt frska f tag i lite aluminium eller liknande nr pengar finnes. Har lyckats f tag i nnu en elektrisk kolv som r starkare n frra och drivs p 24v
s det r ju lovande.
Min myra fungerade men vart sl s en ny version kunde livat upp lite.
Min FW vart krduglig men r nog egentligen mer av en plattform fr framtida vapentestning d den r fr tung och otymplig att f till fr tvlande.
Har kvar min skysport 4 sndare ,en micromottagare, sabertooth 2*10RC, litet fartreglage med BEC samt lipoacc + en hel del blyaccar och en ny laddare.
S det r egentligen motorer och fartreglage till myran samt motorfsten och eventuellt nya hjul till FW. Har kvar en hel del 0,5mm macrolon och en del olika tjocka lexanbitar.
Lste lite om det ni skrivit till ants att anvnda motorer med vxlar samt fartreglage till dessa, tnkte frga ifall ni har ngra sidor att rekommendera?
Vilken sida kunde man bestlla motorhllare och hjul till skruvdragarmotorerna?
-
Har nu bestllt ett Sabertooth 2x5RC fartreglage samt ett gng motorer s jag kan bygga en ny bttre myra :)
Hller ven p att leta HDPE eller nylon/ polypropelen eller liknande fr mitt kommande FW projekt.
Kanske bygger en prototyp i MDF d jag har lite liggande i hyffsad tjocklek.
Fick ven 2 hyffsade skivor 4mm polycarbonat frn glasmstaren till FW'n idag
-
http://www.directplasticsonline.co.uk/ har mnga olika plaster! :) (dock inte polykarb..?)
vad roligt med fler ants i sverige! :D vilken sorts ant ska det va? :)
-
Ja denna gngen kommer den vara mer genomtnkt och bttre byggd och lite planerad ocks kanske :)
Ska kpa en Spectrum DX5e tror jag, kostar 990 p Hobbex och dr ingr en micromottagare p 7-8g.
Det kommer bli en flipper men vill frska fixa en 4-bar flipper som t.ex Biohazard frn battlebots.
Ska bli intressant
Har idag fixat en skiva 1mm polykarb samt kommit verens med min lokala glasmstare att jag kan f hans polykarb spillbitar,
kommer vara mest runt 4-5mm tjocka och de jag har ftt hittills r ca 40-60cm lnga och 15-20cm breda s hyffsade bitar,
iallafall tillrckligt fr lite skydd p min kommande FW
Philippos du har mjligtvis inga stora bilder p din Ant? Alltid lika kul att se innanmtet och ven den frdiga