I ett desperat frsk att f mer folk att posta saker under denna avdelning, tnkte jag teruppliva Johans gamla trd frn det gamla forumet. Ngon som har ntt att skryta med?
Printable View
I ett desperat frsk att f mer folk att posta saker under denna avdelning, tnkte jag teruppliva Johans gamla trd frn det gamla forumet. Ngon som har ntt att skryta med?
hmm......kommer inte p ngot. Men ifall jag skulle komma p ngot, s sger jag till.
Men kanske Christian kan bertta om sina nya grejor?
Fr tillfllet har fljande saker kommit till den nya roboten:
* Fartreglage motsvarande en kostnad p 2500 kronor - kostade oss 1000 kronor.
* Batterier till ett vrde av upp emot 5000 kronor - fick vi gratis av en sponsor.
* Laddare till en kostnad av 4000 kronor - ven dessa var sponsrade.
Saker som kommer inom dom nrmaste veckorna:
* En rulle med 85 meter hgkvalitts bilstereo kabel motsvarande en kostnad p upp emot 2000 kronor - fr den gratis via en sponsor.
* Tv 150A automatskringar fr - fr ven dessa gratis frn samma sponsor.
* En ny 40MHz radio med 3 kanaler fr en kostnad p upp emot 2000 kronor - ven denna blir gratis.
mnga sponsorer :)
Och mer ska det bli!
Hr fljer en uppdaterad lista, men fortfarande r det bara fartreglagen vi har behvt betala ngonting fr!
* Batterier till ett vrde av upp emot 5000 kronor - fick vi gratis av en sponsor.
* En rulle med 85 meter hgkvalitts bilstereo kabel motsvarande en kostnad p upp emot 2000 kronor - har ftt den gratis via en sponsor.
* Tv 150A automatskringar fr - fick ven dessa gratis frn samma sponsor.
* En ny 40MHz radio med fr en kostnad p upp emot 2000 kronor - denna blir gratis.
* Totalt 800 stycken hghllfasthets muttrar och insexskruvar med extra platt skruvskalle i tv olika storlekar - detta skulle egentligen kostat ngra hundra kronor.
* –ver 3 kvadratmeter med kolstl i tv olika tjocklekar (mer info om detta p hemsidan inom ngra dagar).
* Sen avvaktar vi ett par dagar lngt arbete med att skra ut och svetsa allt ihop med laser - ngot som skulle ha kostat ett antal tusen kronor att betala fr!
Jaha, Team Scrambled Eggs, dax att brja packa vskorna...ni har nu officiellt, precis som vi i Team Bad Teeth, nmligen blivit accepterade i FRA world championship :proud:.
http://www.extremefightingmachines.com/listings.htmlhttp://www.extremefightingmachines.com/listings.html
Yaahoo! This is going to be so much fun!
har lagt upp en ny bild p roboten i min profil
snyggt!
Ser mycket bra ut mste jag erknna.
har ftt tag i matrial till ram (gratis) och kpt sladdar (88 kr)
Fr vrigt anlnder pltarna till vra laserskrare i morgon, s nu r det upp till dom att fixa resten.
Vi kommer fresten inte att ha roboten svetsad, utan allt kommer endast skruvas ihop (vilket r varfr vi behver s pass mnga skruvar)!
Fick ven ett mail from SSAB Oxelsund tidigare idag, dom ville eventuellt sponsra oss med de pltar vi kommer behva. S vi kommer frhoppningsvis ven f HARDOX eller ARMOX till roboten. Dock bara till vissa delar, av frekommen anledning.
Listan r ven uppdaterad, och fortfarande r det bara fartreglagen vi har behvt betala ngonting fr!
* En rulle med 85 meter hgkvalitts bilstereo kabel motsvarande en kostnad p upp emot 2000 kronor - har ftt den gratis via en sponsor.
* Totalt 1200 stycken hghllfasthets muttrar och insexskruvar med extra platt skruvskalle i tv olika tjocklekar - detta skulle egentligen kostat ngra hundra kronor.
* –ver 3 kvadratmeter med kolstl i tv olika tjocklekar (mer info om detta p hemsidan inom ngra dagar).
* En ny 40MHz radio med fr en kostnad p upp emot 2000 kronor - denna blir gratis.
* Sen avvaktar vi ett par dagar lngt arbete med att skra ut allt ihop med laser - ngot som skulle ha kostat ett antal tusen kronor att betala fr!
Uppdatering av lget!
Vi har underskt det extra batteri som vi bad vr sponsor att skicka med, och kommit fram till att dessa inte mter de standard vi r ute efter. Vi kommer drfr skicka tillbaka dessa.
Vi kommer ven skicka tillbaka laddarna, dock behvde vi inte gra ngra tester fr att komma fram till detta.
Vi har nu siktat in oss p Ni-Cd celler, som sjlvklart ocks blir sponsrade (dock av ett annat fretag). Vi kommer ven frska f sponsring p laddare av samma fretag som skulle sponsrat oss med 40MHz radion, dock betyder detta att vi kommer behva betala fr radion.
kan du inte lgga upp en bild p sponsorgrejorna i profilen ?
Har en visst avsaknad av digitalkamera fr tillfllet, men jag ska se vad jag kan gra.
Har ni ftt de dr sakerna genom att stta dekaler p eran robot och/eller hemsida, eller har ni bara tiggt till er dem?
Nmner man bara Robot Wars s brukar mnga knna till det och vara lite intresserade. Det ppnar mnga drrar till sponsring...:)
Hr r mina frslag att anvnda nr man frgar efter sponsorer:
* Tveka inte p att anvnda ondigt vetenskapliga termer, visa att du vet vad du talar om, dom fr mycket enklare frtroende fr dig d.
* Ta reda p s mycket du vet om fretaget innan, det r viktigt att veta vad man vill ha redan innan man kontaktar dom. Om inte kanske dom kan hjlpa dig med detta.
* Det fr aldrig lta som att man tigger efter en utvg, utan ni har en produkt som man vill slja. „r dom intresserade av att kpa den?
* Fokusera inte p vad dom ska ge er, utan vad ni kan erbjuda dom. SVT och Landet Runt kommer eventuellt komma till Gteborg i sommar, vilket ger en utomordentlig chans att visa fretagets logga i rikssvensk TV (till en brkdel av vad det annars skulle ha kostat).
TV!!!
GBG-trffen klr FRA :)
Skulle vara ballt om TV kom...
Om bara vi kommer, vi fr bygga som katten... som WJ :)
D kanske freningen (vilket inte finns nnu) fr statligt bidrag. :)
Jo, William har ju en viss tendens att bygga sina robotar typ dagen innan tvlingarna.
Hum...det r vl bara att grunda en frening. Det r ju aldrig en nackdel att ha en frening, ven om det kanske inte r nn frdel heller nu i brjan.
Det r inte komplicerat heller (talar av erfarenhet nu). Dock r det ju lmpligt att freningen baseras i gteborg, eftersom vi har flest anhngare i det omrdet. Allts bara kila upp till kommunhuset och sg vi vill starta en frening. S gjorde jag (och mina polare). De hjlpte till att hitta lmpligt frbund osv.
En liten detalj dock: Bst att man vet vad freningen ska heta nr man gr dit....tenderar att bli lite krystat annars :)
Jo, sjlvklart. Dock hvdar jag att vi ska flytta diskussionen till den andra trden.
Vi kommer frhoppningsvis f tillbaka alla delar frn vra laserskrare nsta vecka, s d r det bara att montera ihop alla delar.
Sen kommer vi dock inte f HARDOX 600 frn SSAB Oxelsund frrn i brjan av augusti, s det fr bli till vrldmsterskapet.
Listan r ven uppdaterad, och ven om det bara fartreglagen vi har behvt betala ngonting fr, s kommer det antagligen snart att ndras.
Team Ground Control har vldigt geners erbjduit oss att kpa deras gamla interface dom anvnd i Rawbot tidigare. Vi kommer kpa en begangnad 459MHz UHF radio inom ngon vecka, samt ven ett begangnat BattlePack.
* Totalt 1200 stycken hghllfasthets muttrar och insexskruvar med extra platt skruvskalle i tv olika tjocklekar - detta skulle egentligen kostat ngra hundra kronor.
* Jag r dock inte sker p hur det blir med laddare, men det ska nog g att f sponsring p!
* Sen avvaktar vi ett par dagar lngt arbete med att skra ut allt ihop med laser - ngot som skulle ha kostat ett antal tusen kronor att betala fr.
Nu har Christian skrytit s mycket men ingen annan s d fr vl jag skryta lite :).
Vi har ndrat frn ca7 till ca8 tons bitkraft, roligt va (inte testat i praktiken)?
Chassiet brjar ta form i CAD och frhoppningsvis har vi inte mnga dagar kvar med det.
Vi kommer att kra med vanliga rullstolsmotorer med tillhrande vanliga rullstolshjul. Skratta inte... Vr design r nmligen ppen fr eventuella uppgraderingar. Bara att montera bort rullstolsmotorerna och bulta fast ett nytt drivsystem.
Vr kross gr ocks att byta till en flipper om vi vill det.
Ingen annan som vill skryta?
Hur gr det med den andra krossaren som en svensk bygger?
Lter bra! Men lgg upp en cad bild i din profil nr den r i ett bra stadie s man kan se en helhet, vore kul Ja den hade vatt intressant att lsa mer om!
det gr sakta, lite svrt att f tag p hydralik till bra priser och att skaffa delar att bygga av, tnkte skaffa begagnat mest d nytt r nnstanns mellan dyrt och svindyrt, har som dej rullare till drivning.
Kanske r lge fr en uppdatering?
Delarna frn vra laserskrare anlnder nu p fredag. Har laddat upp en bild under min profil. Vi kommer fortfarande inte att ha roboten svetsad, utan allt kommer endast skruvas ihop.
Har ven ftt det bekrftat att SSAB Oxelsund vill sponsra oss med HARDOX 600 till roboten. Dock bara till vissa delar, av frekommen anledning.
Hemsidan har jag inte orkat uppdatera nnu, men jag lovar att det hnder ngon gng nsta vecka. Jag kommer sjlvklart sja till nr detta r frdigt.
* Ni-Mh celler till ett vrde av upp emot 2500 kronor - kostade oss 1000 kronor. Har ldat ihop dessa till ett batteripaket, kolla hemsidan nsta vecka.
* –ver 3 kvadratmeter med kolstl i tv olika tjocklekar (mer info om detta p hemsidan nsta vecka).
* Radion har tagit lngre tid n vntat. Den ska dock komma snart enligt vr sponsor. S en ny 40MHz radio med fr en kostnad p upp emot 2000 kronor - den blir gratis.
* Vi har ven kollat upp mjligheten om att f sponsring p lmpliga laddare till Ni-Mh celler, och n s lnge verkar det lovande!
Eeeh, kommer p fredag och kommer snart? Kommer ni att f ihop roboten till Englandsresan nsta vecka?
Ah, det har blivit instllt.
/Tomas
Det var tnkt att allting skulle ha kommit redan denna veckan, men det har upsttt problem fr vissa utav vra sponsorer, s vi hade ftt lna exempelvis radio eller liknande ifall vi skulle kt till england.
Nu r detta dock inte aktuellt eftersom resan till England r instlld.
Hemsidan r uppdaterad.
http://www.scrambled-eggs.tk/http://www.scrambled-eggs.tk/
Skulle kanske funka bttre om sidan funkade?
:P
Jag hade laddat upp den, men upptckte ngra fel som jag tnkte korrigera. S jag stngde sidan och chansade p att ingen skulle g in dr innan jag ftt upp den igen.
Hur som helst, nu funkar allt som det ska.
Hum....helt klart intressant drivsystem...r det fungerande, eller under utveckling?
Nr kommer bilder p det?
Under utveckling, borde vara frdigt inom ngra veckor, vi vntar fortfarande p de sista delarna.
var ute och cyklade idag, ja ni lste rtt....
Rkade hitta en liten men bra skrotgrd som har bde kraftfulla 12 och 24 volts motorer, hydralik mm.
Hade hydralkolv p 63*250 och en p 80*300-350 fr 500 !!! kr st (2 st av vardera).
kollade bara lite snabbt, ska kolla runt lite nogrannare nsta gng
lol....man kanske skulle stta sig p cykeln.....
Har ju kollat upp att det inte borde finnas nt i den hr delen av landet...men det kanske funkar om man cyklar runt ;)
–hm, HEJ! Jag har sedan ngon mnad frgves,fram tills nu d, frskt att f ett account till detta formidabla forum, men bttre sent aldrig. och som jag har mrkt p de senaste diskussionerna s behver kanske stmmningen livas upp lite hr p forumet nu.
Jag r allts Mrten och jag har sen de visade de frsta avsniitten med Craig Charles visades p TV4 varit helt sld p fenomenet Robotwars. (Det var jag som tipsade och invigde min gode vn och granne Petter Kefir Tribe Nilsson, i denna ondskefulla galenskap, och jag var lite aktiv i de frsta forumet nr programmen fortfarande visades p TV4)det rcker om mig, om ni undrar ngot s r det bara att frga eller mejla.
Detta r ju skrythrnan s det passar sig vl at skryta lite. Jag bygger min robot (inget namn nnu) tillsmammans med en klasskamrat p skoltid som ett projekt. Den r i stort sett helt sponsrad och den kommer hlla vrldsklass. Det r en robot som drivs av dubbla Bosch GPA 750w och den ska utrustas med en elektrisk yxa driven av dubbla magmotor S28 400.
Rkna med att jag kommer lgga in mer inlgg p den hr trden, fr det r ingen dmjuk robot som vi bygger. :-)
Vlkommen till forumet!
Lter som en farlig maskin ni bygger, men ni tror inte att roboten kommer ha en tendens att hoppa till ganska ordentligt nr ni skjuter av hammaren? Magmotor S28-400 r en vldigt bra motor, frutsatt att ni kan frse den med tillrcklig spnning och strm. Vad ska ni ha fr batterier?
Sen br ni ocks vara frsiktiga med startstrmmen p ett par Magmotors, jag talar av erfarenhet nr jag sjer att den r hg.
Ja, det stmmer! Jag inhandlade en Magmotor fr ngra veckor sedan. Det var en C33-300 som jag lyckades hitta begangnad hr i Sverige. Den var dock mrkt Inductive Components och kom tydligen frn en eldriven cykel eller ngot liknande.
Men till skillnad frn S28-serien s r den inte direkt lmplig fr robotar. S jag kan sja redan nu att den inte kommer att hamna i Scrambled Eggs.
Jisses, en till i forumet :)
Vlkommen Mrten, hoppas du kommer trivas hr hos oss!