Tnkte bara frga, hur gr det fr alla er med robotar?
Printable View
Tnkte bara frga, hur gr det fr alla er med robotar?
Bra frga :)
Vi har helt tnkt om p val av vapnet! Det blir ingen borr utan det blir ett helt nytt vapen som vi tror vi r ensamma om.
Troligtvis kommer det att bli en pneumatisk hgtrycks vertikal krossare. Kross armen kommer att drivas av en kolv p 140mm/140mm med en utvxling p 1:1 (allts 1:1 frn kolven till spetsen).
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
(inte skra p kolvstorleken n)
Var det inte jag som freslog ett sdant vapen nr du berttade om eran andra krossare? Men ven om kolven kommer ha ett tryck p nrmare 8000 kg s kommer den vga vldigt mycket.
Sen blir ni visserligen ensamma om en vertikal krossare, men sjlva idn med pneumatik r ni inte frst med!
Ca 8kg (tror det var s) r inte s farligt tungt Christian.
Hmmm...det r lng vg mellan id och verklighet tyvrr...annars hade allt varit vldigt enkelt.
Blev dubbelpost av sista meddelandet s jag ndrade...
Jod, jag har ftt information av min vapenkonstruktr: vapnet r fixat.
I vrigt r det stillastende...fortstter att bygga i nsta lov, om ca tv mnader.
Johan, det lter inte direkt troligt. Vad jag kan komma ihg s borde den vga minst dubbelt s mycket.
Har du verifierat detta med Maddox?
Men hur gr det fr er andra d?
Team Rawbot med Rawbot
Jag vet inte om ni har ngon uppgradering p gng...
Lennart med Microfrog
Det var visserligen ett tag man hrde ngot frn honom...
Petter med Bot in Black
Jag tror det var s roboten hette!
Love med Big Bang
Ifall han hittar till det nya forumet...
det skulle vara roligt att se lite uppdateringar p hemsidorna.
Jag frsker!!! Fortfarande problem med server......
Hmmm, glmde av Mats frut. Hur gr det fr dig?
Bara bra lttviktaren r klar sen tv mnader, spnar p ett spinnervapen.
har kpt 2 rullstolsmotorer av team rawbot som fungerar utmrkt, ska ha dom till en HW som jag ss spnar p, vapnet ska vara en hydralarm typ RAZER , ritningen till armen r klar och motorfstena, har hydralpump + motor.
nn som vet var man kan kpa en billig hydralcylinder ?
Jag tror Team Bad Teeth sljer en hydralisk 63*150 cylinder. Annars ligger det en skrot i nrheten av oss som bland annat sljer hydraliska cylindrar, r det ngon speciell storlek du r ute efter?
Tnk om en gng till vad gller spinnervapnet. Du lr inte kunna anvnda det hemma i Sverige p ett tag. „ven om det bara r en lttviktare, s finns det tminstonde en till p gng. Jag har fr mig att det var Pontan som bygger en.
http://www.extremefightingmachines.co.uk/cgi-bin/discus/board-profile.cgi?action=view_profile&profile=pontan-usershttp://www.extremefightingmachines.c...ile.cgi?action =view_profile&profile=pontan-users
/Tomas
Hmmm, jag har en dlig nyhet fr er i Team Bad Teeth. Jag tror inte ni r ensamma om en vertikal pneumatisk krossare. Det fanns en robot i Serie 4 vid namn Cronos, ngon som kommer ihg den?
http://www.phaged.co.uk/series4/cctst005.jpghttp://www.phaged.co.uk/series4/cctst005.jpg
ja, den kommer man ihg........det gick inte s bra fr honom........men fick han ngon kraft i den armen?
Jag har en grym ide till en lttviktare som jag kanske tnker genomfra i brjan av sommarlovet. P tungviktaren s fattas armour (snabbt fixat), reglage (nstan lika snabbt fixat, vet exakt hur jag ska gra) och vapen. Vapen utvecklingen kan jag fortstta med s fort ngon hjlper mig under trden en frga om fjdrar.
Chronos tror jag att jag kommer ihg men sg inte direkt hans vapen i action nn gng. Kanske kommer ihg fel dock...fick inte han fet-sp av Sir LeakAlot p slutet?
Petter: Lter som Diotoir (eller hur det nu stavas :))? Men du kanske ska anvnda fjdrarna annorlunda? Lter spnnande iaf...
tja... en hydralcylinder p ca 63*200-250 mm (slaglngd 200-250mm)ca 5-20 tons tryck + en sammling med hydralslang med som passar ihop med cylinderns gngstorlek, gngans ytter diameter 13mm (mt p skruven) pris ?
Vet inte hur det blir med slangarna, men cylindern kan jag kolla upp. Dock fr du bara 6 tons tryck av en 63 mm cylinder (vid 204 bar).
kan du fixa en strre hydralkolv s gr det bra, ex. 100*slaglngd 200
har du ngon tabell ver frhllandet mellan storlek och max tryck i ton ?
ex. diameter 63 = 6 ton vid 204 bar
doameter 100 = ? ton vid 204 bar o.s.v
Finns skert ngon tabell ngonstans, men du kan rkna ut det:
F = PA dr P r trycket (pascal) och A r arean (m²).
Dvs F = r²P = (D/2)²P = D²P/4 dr D r diametern.
Hmmm, en tabell sa du?
*En kolv p 63 mm i diameter ger ungefr 6 tons tryck vid 204 bar.
*En kolv p 80 mm i diameter ger ungefr 10 tons tryck vid 204 bar.
*En kolv p 100 mm i diameter ger ungefr 16 tons tryck vid 204 bar.
Som du kanske frstr s motsvarar 204 bar ungefr 3000 psi (vilket r det max tilltna trycket fr robotar).
Man tackar, sknt att slippa rkna ut det sklv.
hur gr det med skandet efter en hydral cylinder t mej ?
Har tyvrr inte tid att gra det frrn p torsdag, s du fr hlla dig tills dess!
ok det r lungt..... frsk att hitta en 80 mm cylinder med slaglngd som sagt 200-250 mm
Mats, vet du p ett ungefr hur mycket roboten kommer att vga med alla delarna? Vanlig hydraulik r tungt...
Jag antar att han har rknat med det, men annars har Johan rtt, hydraulik vger ganska mycket.
Mats, som jag lovade s har jag beskt skroten.
Dom hade tyvrr inga 80*250 kolvar, men dremot s hade dom ett tiotal med 100*150 kolvar. Dom borde fungera minst lika bra, bara du ndrar utvxlingen.
Jag lyckades ven f ner priset till endast 250 kr styck! Dock tillkommer ungefr lika mycket i frakt. „r du intresserad?
ska fudera lite p det, r kolven dubbelverkande ?
det r frakten och slaglngden jag r lite skeptisk till, frakten gr ju tyvrr inte att gra nt t.
jag r medveten om att det kommer att vga lite med hydralik, bra att skaffa delarna frst och sen bygga.
Ja, den r dubbelverkande. Men det spelar egentligen ingen roll om du anvnder en 80*250 kolv, eller en 100*150 kolv.
Fr du kan f samma resultat med bda kolvarna, bara du ndrar utvxlingen. Hur mycket tryck vill du ha p spetsen av armen?
3 ton ca, r rdd fr att kncka nn detalj i upphngningen till armen med 16 tons tryck.
fredrar en kolv med slaglngd p 200 -250 mm.
fr ju kortare slaglngd man har p kolven ju mer lr det fresta p upphngningen (hvstngsprincipen) jag avstr frn kolven s lnge och ser om jag hittar nn dr jag bor.
Tack fr att du lade ned lite av din tid till att hjlpa mej, r det nt du behver s ska jag frska hjlpa dej
Du kan ju gra s att du njer dig med att spetsen rr sig 150 mm (med 16 tons tryck), fast du sedan har en instllningsbar hjd p spetsen.
Sedan r det bara att stlla in hjden p armen infr varje match, utefter hur hg mostndaren r.
Sen kan du ven vlj att ta kolven som http://www.teambadteeth.com/>
Vr kolv r i princip nstan ny s priset kan bli ganska hgt...
Om jag vore du skulle jag oroa mig fr kolvens vikt. Eftersom att vr p 63/150 vger ca 7kg s lr en 80/250 vga massor.
Hehe, den kolven jag hittade vgde ver tre gnger s mycket!
hehe kul, men kallas robotarna fr hevyweight utan anledning ??? t.ex att dom fr vga 100 kg. och ett vapen som vger ca 20 kilo r vl ok ? kolla p hypnodisc, disken vger 22 kilo
Jojo...men kolven r ju inte det enda...det ska ju till motor, pump, olja och styrsystem. Man kan ju ven rkna (strre) batterier om man vill.